עבור לתוכן העמוד
Menu

אסד מנסה לקבוע כללים חדשים

הנשיא אסד מנסה לקבוע כללים חדשים ולהגביל את ישראל ביכולת להגן על עצמה • ירי טילי הנ"מ לשטח הלבנוני הוא נקודת מבחן לצדדים

הנשיא אסד מנסה לקבוע כללים חדשים ולהגביל את ישראל ביכולת להגן על עצמה • ירי טילי הנ"מ לשטח הלבנוני הוא נקודת מבחן לצדדים

נראה כי התקרית החמורה שאירעה ב-16 באוקטובר בשמי לבנון היא רק הקדימון למה שעלול לקרות בחודשים הקרובים בחזית הצפון.

הפעילות בצפון חזרה לשגרה ונראה כי בינתיים אין חשש להסלמה.

בהקשר הזה יש לזכור את נאומו האחרון של מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, על המלחמה הצפויה עם ישראל, גם אם רובו של הנאום היה בבחינת לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל אי אפשר להתעלם מהרוח הלוחמנית של הנאום והתחזית הפסימית לגבי ההתפתחויות הצפויות שהציג נצראללה.

סוללת נ"מ סורית שיגרה ב-16 באוקטובר באופן מפתיע משטח סוריה, טיל מסוג SA-5 , לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי שעסקו במשימת איסוף מודיעין בשמי לבנון על פעילות ארגון חזבאללה.

שעה קלה אח"כ תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי מתוך שטח לבנון את מכ"ם הסוללה שירתה לעבר מטוסי הסיור הישראלים והשמידה אותו.

הירי בוצע מתוך המרחב האווירי של לבנון ומטוסי חיל האוויר לא חדרו למרחב האווירי הסורי, עפ"י גורמים בלבנון לחיל האוויר הישראלי יש טילים לטווח של יותר מ-100 ק"מ המסוגלים לפגוע בדייקנות בכל מטרה.

ממשלת לבנון, שבמרחב האווירי שלה התרחש הירי לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי, שמרה על שתיקה רועמת. באופן לא צפוי דובר צה"ל הוא שיזם את ההודעה על התקרית וגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיגר בעצמו אזהרה לסוריה בכלי התקשורת.

המסר הישראלי הוא ברור-מי שינסה לפגוע בישראל יפגע – ישלם על כך מחיר, זו הייתה הסיבה שישראל השמידה חלק מסוללת הנ"מ הסורית ששיגרה טיל לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי.

למשטר הסורי יש חשבון ארוך עם ישראל שאותה הוא מאשים בתקיפת מטרות חשובות בשטחו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. כמובן קיים עוד החשבון הלא סגור על תקיפת הכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור בספטמבר 2007 שנעשתה עפ"י מקורות זרים ע"י חיל האוויר של ישראל.

התקיפה האחרונה שיוחסה לישראל הייתה השמדה מהאוויר של מתקן של "המכון למחקרים מדעיים" הסורי  (CERS) במצאייף סמוך לעיר חמאת שבסוריה ב-6 בספטמבר 2017  שבו יוצר נשק כימי וגם טילים ארוכי טווח.

עפ"י גורמים בלבנון, זו הייתה נקודת המפנה במדיניות הסורית, שבה החליט הנשיא בשאר אסד להפסיק את מדיניות ההבלגה שלו וליזום מהלכים התקפיים נגד מטוסי חיל האוויר הישראלי לאחר שקיבל לכך "אור ירוק" מרוסיה ומאיראן.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" הנחשב לשופר של ארגון חזבאללה פרסם ב-17 באוקטובר מאמר שבו אישר כי חל שינוי במדיניות של "ציר ההתנגדות" (איראן-סוריה-חזבאללה) ביחס לטיסות של מטוסי חיל האוויר של ישראל.

במאמר נכתב : " האויב מבין את המשמעות של המסר ש"ציר ההתנגדות" שיגר אליו אתמול, למרות שמאזן ההרתעה הופר כתוצאה מהמלחמה בסוריה יש מי שהחליט באופן מעשי להפוך את המרחב האווירי של לבנון ואת המרחב האווירי של סוריה ל "זירת פעולה אחת" בכל עימות עתידי בין "ציר ההתנגדות" לבין האויב."

למעשה, הנשיא בשאר אסד ,שביטחונו העצמי החל לחזור אליו בגדול לאחר הניצחון בעיר א-רקה שהייתה בירת "המדינה האסלאמית" והשתלטות הצבא הסורי על יותר מ-90 אחוזים מהשטח שאיבד במהלך מלחמת האזרחים, החליט לנסות ולשנות את כללי המשחק מול ישראל ולקבוע כללים חדשים כשהוא נהנה מגיבוי רוסי-איראני.

הנשיא בשאר אסד ניסה להרתיע את מטוסי חיל האוויר הישראלי מלטוס בשמי לבנון באמצעות שיגור טיל לעברם משטח סוריה.

לא ברור אם המסר הישראלי נקלט בדמשק והאם מדובר באירוע חד פעמי או במדיניות סורית חדשה לנסות וליירט את מטוסי חיל האוויר של ישראל בכל פעם שהם טסים בשמי לבנון.

הנשיא אסד מנסה להלך אימים על ישראל כי המרחב האווירי של לבנון הוא המשך טבעי של המרחב האווירי הסורי וכי כל מי שיטוס בו מסתכן בירי משטח סוריה.

באופן מקרי, אירוע הירי משטח סוריה לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי שטסו בשמי לבנון אירע בשעה שבישראל ביקר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו.

עפ"י גורמים מדיניים בירושלים, ביקורו של שר ההגנה הרוסי בארץ, הוא ביקור חשוב מאוד שנועד להשיג תיאום ביטחוני בין שתי המדינות ולמנוע חיכוכים בין רוסיה לישראל בחזית הסורית על רקע פעילותה הנמרצת של ישראל לנסות ולמנוע את התבססותה של איראן בסוריה.

בישראל מייחסים חשיבות רבה להידוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרוסיה בכל הקשור לסוריה, עד היום מנע שיתוף הפעולה הזה התנגשויות בין צה"ל לצבא הרוסי.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן נפגשו עם שר ההגנה הרוסי ונתניהו העביר באמצעותו  מסר להנהגה האיראנית כי איראן צריכה להבין שישראל לא תאפשר את ניסיונה להתבסס בסוריה.

סביר להניח שגם נושא התקרית האווירית בשמי לבנון והתגובה הישראלית עלו בדיונים עם שר ההגנה הרוסי.

יש להניח שרוסיה איננה מעוניינת בהסלמת המצב והשאלה היא האם תפעל כדי לרסן את הנשיא בשאר אסד.

לרוסים יש מערכות טילי הגנה אווירית מתקדמות בסוריה מסוג 400-S המסכנות את מטוסי חיל האוויר הישראלי הטסים בשמי לבנון, אך עד היום הרוסים נמנעו מלהפעילן נגד ישראל.

עפ"י גורמים מדיניים בכירים, חיל האוויר של ישראל ימשיך בטיסותיו כרגיל במרחב האווירי של לבנון מכיוון שמדובר בטיסות הכרחיות לצורך איסוף מודיעין על חזבאללה שנערך למלחמה נגד ישראל וישראל לא תירתע מהניסיונות של הנשיא הסורי לקבוע כללי משחק חדשים.

הנחישות הישראלית מתייחסת גם לניסיונות של איראן להתבסס בלבנון ולהקים בה מאחז קדמי נוסף נגד ישראל, כבר היום יש כוחות של חזבאללה ויועצים איראנים באזורי דרעא וקונייטרה בדרום סוריה, הכל בהסכמה ובתיאום עם הנשיא בשאר אסד.

הנשיא בשאר אסד צובר ביטחון, סוריה מתחזקת מחדש ולא מן הנמנע שהוא ינסה פעם נוספת לשקם את כבודו באמצעות ניסיון ליירט את מטוסי חיל האוויר הישראלי.

המסר הישראלי לסוריה באמצעות השמדת המכ"ם של סוללת הנ"מ ששיגרה את הטיל לעבר מטוסי חיל האוויר אמור להספיק, אולם אם ינסה הנשיא אסד להנהיג מדיניות חדשה של התעמתות עם טיסות חיל האוויר הישראלי בלבנון, צריכה ישראל להגיב ביתר תקיפות נגד סוריה כדי שהמסר יובן כהלכה.