עבור לתוכן העמוד
Menu

איתות למערב? שוחרר ניזאר זכא

אתמול פרסמנו כי המשטר שוקל לשחרר את האזרח המתגורר ועובד בארה"ב כחלק מהרצון ל"הוריד את הלהבות" מול וושינגטון • זכא טס לביירות עם ראש המודיעין הלבנוני

ניזאר זכא, אזרח לבנוני המתגורר בארה"ב ומחזיק גרין קארד (50 ), שוחרר היום על ידי בית המשפט באיראן. אתמול פרסמנו כי במסגרת התהליך של הניסיון האיראני להנמיך את הלהבות מול וושינגטון ובעקבות בליץ של ביקורי שרי חוץ מערביים בטהראן, המשטר האיראני עומד לשחרר את זכא. זכא היה חלק מהאסירים אותם דרשו פומאפו לשחרר במסגרת 12 התנאים לטהראן לחזרה למו"מ.

שחרורו של זכא, בא לאחר ביקור שר החוץ הגרמני, מאסה וממש לפני ביקור ראש הממשלה היפני בטהראן לסדרת פגישות ומפגשים עם בכירים במדינה.

איראן – ארה"ב בדרך לעסקת אסירים ?

ניזאר זכא, מומחה אבטחת מידע, היום בן 50, נעצר בספטמבר 2015 לאחר שנכח בכנס בינלאומי שהתקיים בטהראן בהתאם להזמנת סגניתו דאז של הנשיא חסן רוחאני לענייני נשים, ואף נפגש באופן רשמי עם בכירי ממשלת רוחאני. הוא נעצר בדרכו מהמלון לשדה התעופה בדרכו לארה"ב.

שנה לאחר מעצרו, דן אותו בית המשפט המהפכני באיראן, מאחורי דלתיים סגורות, לעשר שנות מאסר ותשלום של ארבע מיליון ומאתיים וחמישים אלף דולר קנס בגין "ריגול לטובת ארה"ב" ובמסגרת "ניסיונותיה של ארצות הברית לחדור לשכבות שונות בציבור האיראני". עוד נכתב כי הוא הוכשר בבסיס Riverside בעל קשרים עם ה- CIA והפנטגון והיה הפעיל בלבנון כסוכן השפעה להחלשת "חזבאללה".

היום פרסם ראש המודיעין הלבנוני ששהה בטהראן במשך כמה ימים כי זכא יטוס עימו בחזרה אל ביירות .

שחרורו של ניזאר זכא, אם ייצא אל הפועל יהווה איתות איראני נוסף על נכונות להגמיש את עמדותיה ולהיכנס למו"מ זהיר גם עם ארה"ב . כזכור קרא שר המודיעין האיראני, עלוי, לגלות שוב "גמישות הרואית" נוכח המצב הקשה אליו נקלעה איראן בזירה האזורית והבינלאומית[2]. בנוסף שחרור האזרח הלבנוני גם עלול לחזק את קשריה של טהראן עם הנשיא מישל עון וכפועל יוצא גם את את מעמדו של חזבאללה בלבנון.

https://www.rferl.org/a/iran-says-will-hand-over-lebanese-man-convicted-of-spying/29993077.html