עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן סוחטת את המערב בנשק האסירים

ארגוני זכויות אדם טוענים כי אזרחים מערביים בעלי אזרחות כפולה כלואים באיראן כאשר מטרת החזקתם וכליאתם הנה סחטנות כספית • לפניכם מספר דוגמאות

ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי, היה  השר האירופי הראשון שביקר בטהראן מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין והטלת הסבב החדש של הסנקציות הנוקשות נגד איראן.

ביקורו של האנט ב-19.11.2018 התקיים בשעה שעד מספר שעות לפני בואו, עמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לא היה בטוח כלל בקיומו וחשש מביטול הביקור.

בשעה שהמאמץ הבינלאומי לסיום המלחמה העקובה מדם בתימן, בהתחשב בתמיכה הברורה של איראן וחזבאללה במורדים החות'ים, ודרישת איראן מהאיחוד האירופי להשלים במהירות את מנגנון התשלומים הפיננסיים האמור לעוקף את השלכות הסנקציות האמריקאיות נגד איראן, היו על סדר הדיונים שקיים ג'רמי האנט עם עמיתו האיראני ועם עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן.

מבחינת בריטניה, הביקור נערך כניסיון נוסף להביא לשחרור אזרחים בריטיים המחוזקים בכלא איראני.

בוריס ג'ונסון, שר החוץ הבריטי לשעבר, אשר ביקר בדצמבר 2017 בטהראן, לא הצליח להביא לשחרור האזרחים הבריטיים חרף ההבטחות של ממשלת איראן.

האסירה הבריטית המפורסמת ביותר היא נאזנין זאג'רי-רתקליף, (Nazanin Zaghari Ratcliffe)  אזרחית בריטית –איראנית שעבדה עבור קרן Thomson Reuters Foundation הפועלת בחסות סוכנות הידיעות הבריטית, רויטרס, ונידונה לחמש שנות מאסר.

היא נעצרה בשעה שחזרה לבקר במולדתה עם התינוקת בת פחות משנתיים. בעלה הבריטי, ריצ'ארד רתקליף, הממשיך במסע חסרת מנוחה לשחרור אשתו, נפגש בימים האחרונים בלונדון עם שר החוץ האנט לקראת ביקורו של השר בטהראן, אך המערכת המשפטית של איראן לא איפשרה לשר החוץ הבריטי לבקר את האסירה בכלא Evin הידוע לשמצה בטהראן. כמו כן, ראש רשות השופטת ויתר הבכירים במערכת המשפטית האיראנית דחו את בקשות השר הבריטי לפגישה עמם.

לאור הדחיות, ג'רמי האנט הסתפק בפגישה עם בת ה-5 של האסירה ועם אחיה. בראיון לעיתון הגארדיין הבריטי, אשר התקיים בשגרירות בריטניה בטהראן, השר הזהיר ב-19.11.2018 את איראן בפני השלכות ההתעקשות האיראנית לא לשחרר את האזרחים הכלואים בעלי אזרחות כפולה, אם כי השר לא פירט מה יהיו ההשלכות.

ממשלת בריטניה שקלה באפריל 2017 להעניק לאסירה הבריטית חסינות דיפלומטית במטרה לגרום לשלטונות איראן לשחררה, אך כנראה הנושא ירד מסדר היום של ממשלת לונדון עקב הנחישות האיראנית להמשיך ולהחזיק בה בכלא. איראן אף איימה שהיא עלולה לעמוד לדין באשמות חדשות שעלולות להאריך את תקופת העונש המקורי שלה.

חרף המאמצים הרבים של בריטניה ובעלה של נאזנין, איראן לא החזירה גם עד כה את הדרכון הבריטי של גבריאלה. הבת גדלה כל אותה תקופה בבית סביה במחוז קרמאן. במצב המפחיד שנוצר, אבי הילדה גם נמנע מלבקר באיראן, ומקיים את ראיונותיו בבריטניה ובמערב. ריצ'ארד רתקליף ממשיך לספר כי בתו כבר לא מזהה אותו כשהוא מנסה לדבר איתה בסקאייפ.

https://twitter.com/hashtag/EvinPrison?src=hash

אזרח בריטי נוסף הוא קמאל פורוג'י, איש עסקים ואזרח בריטי ממוצא איראני, בן 78, אשר היה בביקור מולדת, ונעצר ב-2011 ונידון לשש שנות מאסר, וטרם שוחרר. אשמתו הייתה ריגול לטובת בריטניה, ואחזקת שתייה חריפה, אך מקורביו הדגישו כי הוא נפל קורבן לרגשות הנקם של המשטר האיראני בהיותו איש ממשפחה עמידה מתקופת השאה הפרסי.

-אראס אמירי, בת 32, סטודנטית לאומנות ועובדת בריטיש קונסיל, אשר ביקרה באיראן לאחר עשר שנות חיים בבריטניה. היא נעצרה במרץ 2017 בעת ביקור מולדת, ובשעה שמשפחתה באיראן חששה מלפרסם את דבר מעצרה, בני דודים שלה בארה"ב, הדגישו כי השלטונות באיראן הציעו לבריטניה לשחרר את האמנית ועוד כמה אסירים נוספים בתמורה לשחרור 400 מיליון פאונד מכספי איראן הנמצאים אצל בריטניה כתוצאה מביטול עסקת מכירת נשק בריטי לאיראן אשר נחתמה בתקופת השאה הפרסי אך בריטניה נמנעה מלספק את הנשק לאחר עלייתו של שלטון האייתוללות באיראן.

-עבאס עדאלת, אזרח בריטי, פרופסור מהולל וזוכה פרסים בתחום מחקרי מחשב, נעצר באפריל 2017 בטהראן באשמה שהיה חלק מחבורת "המרגלים הבריטיים באיראן" בשנת 2009. עם היוודע דבר מעצרו באיראן,Imperial College London  שהפרופסור עדאלת היה בין מרציו, הביע חשש למצבו וקרא לשלטונות איראן לשחררו מיידית, אך לא ברור מאז מה עלה בגורלו. עבאס עדאלת היה דווקא בין הגולים האיראנים שארגון שורה ארוכה של הפגנות באנגליה ובייחוד באקדמיה הבריטית נגד מדיניות הנשיא טראמפ כלפי איראן.

-מאהאן עאבדין, חוקר בקבוצת Middle East eye, גם הוא אזרח בריטי ממוצא איראני, נעצר בשנת 2017 בעת ביקור באיראן, אך הוא שוחרר לאחר תקופה יחסית קצרה והצליח לחזור לבריטניה. גם עאבדין, בדומה לפרופסור עדאלת נחשב בעיניי רבים מהגולים האיראנים המתנגדים למשטר בטהראן, כאחד מהגולים המעטים שמיישרים קו עם מדיניות המשטר האיראני כלפי ארה"ב ומערב.

-מוחמד רזא האשמי נבי, אזרח בריטי ממוצא איראני, בן 50, נעצר בינואר 2016 בעת ביקור מולדת כדי להיות עם אביו שהיה בשלבי גסיסה, אך מייד עם ירידתו מהמטוס נעצר ונכלא ומאז לא פורסמו ידיעות נוספות על גורלו.

-כמו כן, בעת הפגנות שפרצו בשנת 2009 באיראן בעקבות הבחירות לנשיאות שהשאירו את מחמוד אחמדינג'אד על תקן הנשיא, איראן עצרה לפחות שמונה מעובדי שגרירות בריטניה בטהראן, באשמה שלקחו חלק במהומות. העצורים שוחררו לאחר תקופה ארוכה שבה נשפטו ונשלחו לכלא.

 

איראן מחזיקה בעוד אזרחים רבים שיש להם אזרחות כפולה בעיקר ממדינות מערב וכולם נעצרו בעת ביקור תמים במולדתם. בנוסף לבריטניה, כמה מהכלואים הם אזרחי ארה"ב, קנדה ושוודיה.

סיאמק נמאזי, בן 81 ובנו מוחמד באק'ר נמאזי, אנשי עסקים מפורסמים ממשפחה עמידה, בעלי אזרחות ארה"ב, מוחזקים מזה שנים ארוכות בכלא איראני ואף הבקשות של ברק אובמה מאיראן לשחרורם נענו בשלילה.

אך במקביל, אזרח אמריקאי ממוצא סיני בשם Xiyue Wang  , בן 37, דוקטורנט היסטוריה באוניברסיטת פרינסטון, שביקר מספר פעמים באיראן, נעצר באוגוסט 2016 באשמת ריגול. כשנה לאחר מכן, הוא נידון ל-10 שנות מאסר ועדיין מוחזק באיראן. בעת מעצרו, משרד המודיעין האיראני הביע גאווה רבה על הצלחת תוכניותיו להביא למעצר את "המרגל" המסוכן אשר "העביר גם חומרים מאיראן למכון מחקרי איראן באוניברסיטת תל אביב".

ניזאר זקא, אזרח אמריקאי ממוצא לבנוני, מומחה לענייני טכנולוגיה ומידע מחשב, אשר ביקר באיראן בספטמבר 2015, כשלושה חודשים לאחר חתימת הסכם הגרעין, נעצר ונכלא. הוא הוזמן לטהראן ע"י ממשלת חסן רוחאני להשתתף בכנס ממשלתי ואף נאם ולקח חלק בימים הראשונים של הכנס אך איראן לא מוכנה מאז לספק כל מידע על גורלו. הגב' שהינדוחת מולאורדי, סגנית הנשיא האיראני, אשר הייתה המארחת הרשמית של ניזאר זקא, הודתה בראיון לסוכנות איי פי כי הממשלה לא מצליחה לשחרר את האורח, כי הוא כלוא בידי גורמים צבאיים חזקים (אגף המודיעין של משמרות המהפכה). היא הוסיפה כי ההזמנה הייתה שגיאה אך הממשלה חסרת אונים מול הגורמים החזקים יותר.

-בימי חתימת הסכם הגרעין ב-2015, איראן שחררה בתיווך עומאן כמה מהאסירים הפוליטיים וביניהם, ג'ייסון רזאיאן, הכתב של וושינגטון פוסט, אשר אשתו הייתה כלואה במקביל במשך מספר חודשים באיראן, אך גם לאחר הסכם הגרעין ועד סוף 2017, נעצרו לפחות עוד 30 אזרחי מערב ממוצא איראני, ורובם הואשמו בריגול נגד הרפובליקה האסלאמית האיראנית.

-פרופ' הומא הודפר, בת 65, מרצה וחוקרת בכירה באקדמיה קנדית, אשר נעצרה בעת ביקור בטהראן ביוני 2016 לצורך המשך מחקר משותף אקדמי בין אוניברסיטאות של איראן וקנדה, שוחררה לאחר 4 חודשי מעצר בתיווך הישיר והקדחתני של סולטאן קאבוס העומאני.

ארגוני זכויות האדם סבורים כי מספר הכלואים באיראן מאזרחי מערב הוא גדול יותר כי משפחות רבות נמנעות מפרסום דבר המעצר של יקיריהם כתוצאה ממסע ההפחדה של המשטר.

בשנתיים האחרונות גדל מספר הכלואים בעלי אזרחות כפולה שהיו פעילים וחוקרים אקדמאיים בתחום איכות הסביבה. רובם הואשמו בתחילה בריגול חמור אך בזמן האחרון ההאשמה הומרה ב"שחיתות עלי האדמות", שגם דינה יכולה להיות מוות. כל הסימנים והדיווחים מעידים על כך כי המשטר מתנקם בפעילי איכות הסביבה בגלל המידע החסוי שהם השיגו על השלכות תוכניות הגרעין.

פרופ' קאווס סיד אמאמי, בן 64, חוקר ומרצה בכיר של איכות הסביבה, בעל אזרחות קנדית ואמריקאית, אשר למד באוניברסיטאות אוהיו ואורגון וגר שנים ארוכות עם משפחות בקנדה, אשר שימש כמנכ"ל מכון איכות הסביבה ע"ש "מורשת פארסיאן", נעצר בפברואר 2018 יחד עם קבוצה של חוקרים נוספים של איכות הסביבה. המערכת המשפטית של איראן הודיעה 15 יום לאחר מעצרו, כי הוא "התאבד" בכלא אווין.

בשעה שאיראן הייתה יכולה להסתייע בכסף וידע של מיליוני גולים משכילים ועשירים איראנים בארה"ב ועוד מדינות העולם, אך רוב מוחלט של הגולים חוששים אפילו מלבקר במולדתם או במדינת הוריהם בגלל החשש העמוק שייפלו קורבן לידי המשטר האיראני ויכלאו באשמות חמורות כמו ריגול.