עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: נגדעה ידו של גנב

מצב זכויות האדם באיראן ממשיך להטריד את הארגונים המטפלים בסוגיה • לפי דיווח בעושר האחרון למעלה ממאה קטיעות של ידיים התרחשו חלקם בציבור • באיראן טוענים - זה מה שהציבור מצפה

ארגון אמנסטי אינטרנשונל פרסם ביום חמישי גינוי חריף לאיראן על עינוים של אדם במחוז מזאנדארן, זאת לאחר שידו של אדם שהורשע בביצוע שוד נגדעה, כך דיווח סגן היגאזי, סגן מנהל המזרח התיכון וצפון אפריקה הבינלאומי של אמנסטי אינטרנשונל. "בביצוע העונש הנפשע הזה, הרשויות האיראניות ביצעו עינויים שהם פשע על פי החוק הבינלאומי. כחברה חתומה באמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות, וגם תחת המשפט הבינלאומי הנהוג, איראן מחויבת מבחינה משפטית לאסור עינויים בכל הנסיבות וללא יוצא מן הכלל."  באמנסטי קוראים לאיראן ליישם את הרפורמות אותם הבטיחה טהראן לבצע בנושא שלעינויים וחוק העונשין.

"חברי הפרלמנט האיראנים חייבים לבצע מיד רפורמות לביטול כל צורות הענישה הגופנית ולעבור למערכת משפט פלילית המטפלת באסירים באופן אנושי ומתמקדת בשיקום. "

מי היורש של אלבגדאדי?

בהצהרה שפורסמה ב- 23 באוקטובר, טענה משרד המשפטים במחוז מזנדארן כי קטיעת ידו של האיש הינה חלק מ"מדיניות מחלקת המשפטים לשבור בצורה קשה וללא היסוס ולפעול נגד מי שהפר את הסדר הציבורי וביטחונו וגנבו את כספי הציבור ". ההצהרה טוענת כי ישנה צפייה בציבור לעונשים מסוג זה.

בינואר 2018, קבע ביתה משפט באיראן כי יש לקטוע את ידו של אדם בן 34 לאחר שביצע שוד. הפעולה בוצעה בכלא משהד.  במאי השנה, דווח כי 23 אסירים שהורשעו בגניבה המתינו לעונשי קטיעתם שבוצעו בכלא טהראן רבתי. רשויות המשטר האיראני הוציאו לפועל לפחות 215 עונשי קטיעה בין 2007 ל -2017, כך לפי מקורות בארגונים לזכויות אדם. לפחות שש קטיעות בוצעו לעיני הציבור, על פי דיווחי איראן צג זכויות האדם.