עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: נפטר ראש המועצה לקביעת האינטרס

האיתאללה מחמוד האשמי-שאהרודי נפטר בגיל 70 לאחר מחלה ממושכת • למועצה לקביעת האינטרס באיראן חשיבות רבה בניהול ענייני המדינה שוטפים

איראן: כלי התקשורת במדינה דיווחו כי היום (שני) כי האיתאללה מחמוד האשמי-שאהרודי (Ayatollah Mahmoud Hashemi-Shahroudi) העומד בראש המועצה לקביעת האינטרס (Expediency Council) נפטר בגיל 70 לאחר מחלה ממושכת. לאחר מספר דקות חזרה הטלוויזיה האיראנית מההודעה והודיעה כי משפחתו של שאהרודי טרם אשרה כי נפטר. קודם לכן דיווחו כל תקשורת באיראן כי שאהרודי הועבר במצב קשה לאחד מבתי החולים באיראן. בעבר טופל שאהרודי בגרמניה.

שאהרודי מונה לתפקידו ב-2017 על ידי מנהיג איראן, ח'אמנהאי לאחר מותו של האשמי-רפסנג'אני. הוא נולד בעיר נג'ף בעיראק.

הוא שמש כראש הרשות השופטת  במשך 10 שנים (1999-2009). האופוזיציה האיראנית טענה בתקופת כהונתו נשלחו מאות איראנים ובהם עיתונאים, פעילי זכויות אדם וסטודנטים לכלא בנוסף לעשרות צווי להוצאה להורג של פעילים אלה.

לקריאה נוספת:

זריף: "אף אחד באיראן לא קרא להשמדת ישראל"

קופרווסר: "פתיחת הדרך היבשתית מאיראן ללבנון צריכה להדאיג את ישראל"

האם הולכת ונוצרת הסערה המושלמת להחלפת המשטר באיראן ?

שאהרודי נחשב כמחזיק בדעות שמרניות והוזכר כאחד המועמדים להחליף את המנהיג ח'אמנהאי והגם שמותו אינו בגדר הפתעה הוא יכול להשפיע על מאזן הכוחות בקרב הממסד הדתי באיראן  לקראת הקרב על ירושת ח'אמנהאי, שגם בריאותו רופפת. יחד עם זאת, נראה כי לא יחולו שינויים בסמכויות המועצה בראשה עמד.

למועצה לקביעת האינטרס באיראן חשיבות רבה בניהול ענייני המדינה שוטפים. היא מורכבת מ-12חברים שישה אנשי דת וששה משפטנים. המועצה משמשת כמעין בורר בין המג'לס (פרלמנט) לבין מועצת שומרי החוקה כאשר קיימת אי הסכמה בין החקיקה בפרלמנט לבין החוק האסלאמי והחוקה האיראנית. למועצה שמורה הזכות להטיל וטו על כל חקיקה המאושרת במג'לס.

מעבר לזאת, המועצה אחראית לסינון מועמדים לנשיאות  ולמועצת המומחים (הגוף האמור לבחור את המנהיג האיראני ומפקח על כשירותו). ובעבר אף התגלעו מחלוקת בינה לבין הרשות המבצעת בסוגייה זו.