עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן נכנסת ליום נוסף של הפגנות

משמרות המהפכה מאיימים בנקיטת צעדים קשים נגד המפגינים • מספר לא ידוע של מפגינים נהרגו וגם אנשי הבסיג' • גם הבוקר האינטרנט במדינה מנותק

ארבעה ימים לאחר שממשלת איראן הודיעה על קיצוב והעלאת מחיר הדלק המחאות ברחבי איראן נמשכות וגובר מאמץ המשטר המתארגן להביא להפסקתן בכוח . עם זאת, לאחר שהמועצה העליונה לביטחון לאומי הגבילה במידה רבה את הגישה לרשת האינטרנט, כחלק מניסיונות המשטר להכיל את ההפגנות ולמנוע תיאום בין המפגינים בערים השונות, מתמעטים בהדרגה הדיווחים על ההפגנות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת. שר התקשורת וטכנולוגיית המידע אמר "השימוש באינטרנט פוגע במשטר ובעם" ,אך משרדו בוחן דרכים להחזיר את השימוש לאחר הגבלות שהוטלו ב-16 נוב' בעקבות המחאה.

מבחן הפסקת האש של הג'יהאד האיסלאמי: הפגנות יום השישי

 

עד כה נהרגו מספר לא ידוע של מפגינים ונעצרו למעלה מאלף מפגינים. עוד דווח כי לפחות ארבעה אנשי בסיג' (זרוע המתנדבים של משה"מ), מחטיבות אמאם חסין וסיד אלשהדאא', נהרגו במהלך ההפגנות כ"שהגנו על רכוש ציבורי". סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה כי הם "הוצאו להורג בשיטות של המג'האדין ח'לק משנות ה-80, קרי, הם הוקפו על ידי בריונים ונדקרו בנשק קר". בהפגנות נהרגו ונפצעו גם מספר שוטרים : באזור Elahiyeh בעיר כרמאנשאה דווח על שוטר הרוג כתוצאה מתקפת תחנת משטרה ושוטר נוסף נהרג במאהשהר (Mahshahr ) במחוז ח'וזסטאן.

במהלך ההפגנות הוצתו בנקים, תחנות וניידות משטרה חנויות ואף סמינרים ללימודי דת. סוכנות הידיעות "פארס" המזוהה עם משה"מ העריכה, כי היקף המהומות מבחינת "אלימות והרס" היה רחב יותר מאשר אלה בסוף 2017 תחילת 2018. סוחרים בבזאר הגדול בטהראן סגרו את חנויותיהם (17 נובמבר) ובמקום נרשמה נוכחות רבה של כוחות ביטחון .

המשטר מנסה להציג חזית אחידה

בד בבד, ניכר מאמץ משולב של כל גורמי המשטר האיראני להציג חזית אחידה, בגיבוי המנהיג, מול המחאה ולתאר את ההחלטה להעלות את מחירי הנפט ככזו שהתקבלה בצמרת האיראנית לאחר שיקול דעת ונבעה מהמשך מצבה הכלכלי הקשה של איראן לאור הסנקציות האמריקניות. זאת, ככל הנראה ללא תמיכת המג'לס וחלק מהממסד הדתי. במקביל, כבעבר, מתחיל המשטר לארגן המשטר הפגנות תמיכה (בעיר זנג'אן ובערים נוספות) "ספונטניות" בו במהלכן נשמעות קריאות נגד "פורעי החוק" וארצות הברית ונראה כי מתרחבים המעצרים בקרב "הגרעין הקשה" של המפגינים. במקביל, מנצל המשטר את גל המחאה לעצור פעילי זכויות אדם בולטים שוחררו בעבר בערבות.

משמרות המהפכה : נדכא המהומות ביד קשה

אולם, נראה כי למרות ניסיונות המשטר להכיל את המחאה זו עדין נמשכת במספר מוקדים באיראן. על רקע זה פרסמו משמרות המהפכה של איראן הודעה (18 נוב') שקראה לסיים את ההפגנות שפרצו בעקבות ההחלטה להעלות את מחירי הדלק. בהודעה מזהיר משה"מ, כי ינקוט יד קשה נגד כל המשך פעילות נגד הביטחון והיציבות שעלולה לסכן או ולהפריע את מנוחת האזרחים". משה"מ שבח את העם האיראני בכך ש"חשף את מזימות האויבים והפריד בין דרישותיהם והמחאה לבין "מחוללי המהומות". ההודעה גם קבעה, כי "אויביה המושבעים של איראן ניסו לזרוע פילוג ולאיים על הביטחון הלאומי של איראן במספר רב של הזדמנויות לאורך 40 שנות המהפכה" אך תבונה וראייה רחבה מנעו מהם להצליח. ההודעה שבה והאשימה את ארצות הברית בליבוי המהומות והפנתה אצבע מאשימה גם למג'אהדין ח'לק ולמשפחת פהלוי המנסים "באמצעות מלחמה פסיכולוגית ברשתות החברתיות" להשפיע על הנעשה באיראן. משה"מ הדגישו על רקע זה את חשיבות באחדות והתאום בין שלוש הרשויות הממשלה ושיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון והביעו תקווה כי איראן תמשיך לצעוד "בנתיב הגאווה הנוצץ" לאחר "הבסתם של מחוללי המהומות ושכירי החרב של ההתנשאות העולמית" (ארה"ב) .

לאחר ההודעה דיווחה סוכנות הידיעות ISNA כי 150 "ממנהיגי המהומות" נעצרו על ידי משמרות המהפכה במחוז אלבורז (צפון איראן) בימים האחרונים והודו כי "גוייסו, אומנו והופעלו על ידי גורמים מבחוץ שאף שלמו להם כדי שיחבלו ועילו באש מוסדות משטר". דווח גם כי בעיר יזד נעצרו "בריונים" שתקפו את ביתו של האיתאללה מחמד רצ'א נאצרי יזדי, נציגו של ח'אמנהאי בעיר. דווח גם על מעצרים של סטודנטים באוניברסיטת טהראן לאחר שארגנו הפגנות בקמפוס , בין העצורים גם סהא מרתצ'אא'י, שבעבר נשפטה לתקופת מאסר .


המשטר מנצל את המהומות למעצר פעילים בולטים למען זכויות האזרח המשטר ועצר במחוז ח'וזסטאן, אחד האזורים המרכזיים של המחאה, את פעילת זכויות האדם הבולטת, ספידה קוליאן Sepideh Qolian)), שנשפטה ל-18 שנות מאסר לאחר שהשתתפה בהפגנות של עובדי מפעל הסוכר Haft Tapeh ב-2018 ושוחררה בערבות רק לאחרונה. על פי הדיווחים היא נעצרה בביתה לאחר שהוכתה. ספידה השתתפה גם בהפגנות האחרונות בעקבות העלאת מחיר הדלק .

הטלוויזיה האיראנית, שדווחה על ההפגנות ביומיים הראשונים חדלה כמעט מדיווחיה, תוך הדגשת תמיכת המנהיג בהעלאת המחירים וציון כי המחאה דועכת ו"הבריונים" נוטרלו. בבד בבד מדגישה הטלוויזיה הממלכתית האיראנית, כי כלי התקשורת הבינלאומיים (BBC Persian ) , הערביים (אלשרק אלאוסט, היו"ל בלונדון) והאופוזיציה האיראנית, המסקרים את ההפגנות נוטים להגזים בעוצמתן ובהשפעתן ואף תומכים ומעודדים את האלימות המופגנת בהן" הטלוויזיה האיראנית הממלכתית ציינה, כי המפגינים אמצו טקטיקות מחאה דומות לאלה של המפגינים במחאות בהונג קונג.

כותרות העיתונים באיראן הבטיחו כי עליית מחירי הנפט לא תוביל לעליית מוצרי היסוד, הבליטו את דברי המנהיג בנושא וככלל נמנעו מסיקור נרחב של ההפגנות. כותרת בעמוד הראשון של העיתון "כיהאן" (18 נוב'), המזוהה עם מנהיג איראן ציינה, כי ארצות הברית תומכת במפגינים המתקוממים. לעניין זה שה"ח ט'ריף, הגדיר את תמיכת ארה"ב במחוללי המהומות כשקר מביש" והוסיף, "כי מדינה המפעילה טרור כלכלי ומונעת תרופות מאזרחי איראן, ובכלל זאת חולים ואנשים מבוגרים, אינה יכולה לטעון כי היא תומכת בעם האיראני". ט'ריף הגיב לציוץ של שה"ח האמריקני פומפאו (16 נוב') שבו נכתב "כפי שאמרתי כבר לפני למעלה משנה וחצי לעם האיראני – ארצות הברית עומדת לצידכם" .

רוחאני: הסנקציות פוגעות האמריקניות פוגעות קשה בכלכלה

הנשיא רוחאני הזהיר (17 נובמבר) את האזרחים לא להשתתף במהומות ואמר כי הורה לארגון התכנון והתקצוב להעביר "עזרה מיידית" החל מה -18 נובמבר לשכבות החלשות ולבעלי הכנסות נמוכות כ"תוצאה מהסנקציות הכלכליות". רוחאני הבהיר כי כדי לסייע מבחינה כלכלית לאלה הזקוקים לעזרה עמדו בפני הממשלה שלוש אפשרויות : העלאת מיסים, ייצוא מוגבר של נפט ( לא אפשרי בגין הסנקציות ! ) או להוריד סובסידיות (מהנפט)". הנשיא הודה כי הכנסות איראן מנפט ירדו בצורה דרסטית כתוצאה מהסנקציות האמריקניות וכי הממשלה לא יכולה להעלות מיסים נוכח המצב הכלכלי.

לדבריו, "לאזרחים שמורה הזכות להפגין אבל יש הבדל גדול בים הפגנות לבין מהומות. לא נתיר חוסר יציבות בחברה…המכוניות לא נועדו לחסימת כבישים…למרבה המזל יש לנו רשתות ניטור ומצלמת ונוכל לזהות את מפירי החוק (לוחיות זיהוי ותמונות הנהגים)". במהלך ההפגנות כיבו הנהגים את מכוניותיהם וגרמו לפקקי תנועה עצומים ברחבי איראן ובכלל זאת בטהראן. הנשיא הודה לאנשי כוחות הביטחון ולמיניסטריון המודיעין, משמרות המהפכה וכוחות ביטחון הפנים על המאמץ שעשו לזהות ולעצור את המפגינים שפגעו ברכוש הציבורי וכן לרשתות השידור הממלכתיות שסייעו בשמירת הביטחון במדינה. ראש הרשות השופטת, אבראהים ראא'סי, הדגיש ברוח זו כי הורה לתביעה הכללית ברחבי איראן לפעול ביד קשה נגד אלה שהיו מעורבים במהומות. רוחאני סיים את דבריו ואמר כי לא איראן לא תאפשר לגורמים המזמינים לחץ וסנקציות על איראן מבחוט (רומז למג'אהדין ח'לק) לנצל את האירועים להשגת מטרותיהם.

המג'לס לא שותף בהחלטה על העלאת המחירים

חבר מג'לס (פרלמנט), מחמד קאסם עת'מאני, מהעיר בוקאן התפטר על רקע משבר העלאת מחירי הדלק. לדבריו, אם ראש המג'לס – עלי לריג'אני – בטא את דעתו האישית (ללא דיון בפרלמנט) בתהליך קבלת ההחלטות (בו הסכימו ראשי שלוש הרשויות על העלאת מחירי הדלק) "מה אנו עושים כאן במג'לס". חברת הפרלמנט הרפורמיסטית פרואנה סלחשורי _Parvaneh Salahshouri) צייצה אף היא ברוח דומה והדגישה כי הפרלמנט כלל לא היה שותף בתהליך קבלת ההחלטות שהוביל להעלאת מחירי הנפט ואומץ על ידי ראשי שלוש הרשויות (מחוקקת, מבצעת שופטת). יתכן כי גם חבר פרלמנט מטהראן – מחמוד צאדקי יתפטר במחאה על התנהלות תהליל קבלת ההחלטות בנושא העלאת המחירים. כמה חברי מג'לס רצו להעלות הצעת חוק לביטול העלאת המחירים אך חזרו בהם לאור תמיכתו של המנהיג במהלך.

"אין לנו, לא כסף ולא דלק שפלסטין תלך לעזאזל"

 

בתוך כך, הופיעו בתקשורת הערבית קריקטורות רבות המשתמשות במוטיב האש לתיאור גל ההפגנות באיראן. המוטיב המרכזי הציג את איראן כמי שמעורבות בענייניהן הפנימיים של מדינות ערב ומציתה שם אש ועתה חוזרת אש זו ופוגעת בה עצמה. מבית שבו מפגינים באזורים שונים באיראן להשתמש בססמאות בגנות המעורבות האיראנית באזורים שונים במזרח התיכון (עיראק, עיראק, "פלסטין", תימן) על חשבון הדאגה לעם האיראני. אחת הססמאות הנפוצות הייתה: אין לנו, לא כסף ולא דלק שפלסטין תלך לעזאזל".

בשלב זה לא ברור כמה זמן ימשך גל המחאה הנוכחי. הגם שכך הוא מהווה עוד עדות לזרמי העומק בקרב האוכלוסייה האיראנית נגד משטר באיראן ומדיניותו מבית ומחוץ. הוא גם מהווה עדות נוספת להשלכות הכלכליות הקשות והנמשכות שיש לסנקציות האמריקניות על כלכלת המשטר ובמידה מסוימת גם על יציבותו לאורך זמן ותדמיתו בעיני האזרחים. במהלך ההפגנות נרשמו מספר מקרים של הצתת תמונות וכרזות רחוב של המנהיג ח'אמנהאי וכן קריאות "מוות לח'אמנהאי" ובנוסף הופצו סרטונים הלועגים לקאסם סלמאני, העומד בראש כח קדס של משמרות המהפכה והמנהל את מדיניות ייצוא המהפכה של איראן והסיוע לחמא"ס, לג'האד האסלאמי לחזבאללה ולחות'ים בתימן ונתפס כמי שמבזבז את כספיו של העם האיראני .

מקור הקריקטורה: : https://almezmaah.com/ar/%d8%b4%d8%b9%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d9%8a%d8%a9/
מקור הקריקטורה: : https://almezmaah.com/ar/%d8%b4%d8%b9%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d9%8a%d8%a9/

הסיסמאות הנשמעות במהלך ההפגנות בדנות הסיוע שמעניק המשטר למדינות באזור מלוות בעשור האחרון ואף למעלה מכך את כל ההפגנות נגד המשטר ואינן יורדות מסדר היום. אולם, בסיס הנוכחי הן צוברות משמעות מיוחדת לאור האשמת איראן על ידי מפגינים בעיראק ובלבנון על מעורבותה מעורבות בענייניהן הפנימיים, ליבוי המתיחות הבין עדתית ושימוש בהן כפלטפורמה לקידום האינטרסים האיראניים על חשבונן.