עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מציינת את יום ההשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן בקריאות "מוות לארצות הברית"

ספק אם ידע נשיא ארה"ב כי ה-4 בנובמבר הוא יום חג באיראן בו מציינים את יום ההשתלטות על בניין השגרירות • בנוסף שרפו המפגינים דגלים של ישראל וארה"ב

יום לפני כניסת הסנקציות האמריקניות על תעשיית הנפט והגז  והבנקים מציינים באיראן את יום ההשתלטות על שגרירות ארצות הברית באיראן (13 אבאן). לא ברור אם נשיא ארצות ברית היה מודע לתאריך הטעון כאשר החליט על הטלת הסנקציות על התעשיות האסטרטגיות באיראן דווקא בסמוך אליו.

מכל מקום באיראן לא היה מקום לפרשנות אחרת. השנה נוכח הסנקציות הצפויות קבל יום זה,  הנקרא באיראן "היום הלאומי למלחמה בהתנשאות הלאומית" (בתמונה), משמעות מיוחדת. ברחבי איראן מתקיימות עצרות והפגנות המונים בעידו המשטר, כשעצרת המרכזית מתקיימת מול הבניין בו שכנה שגרירות ארצות הברית בטהראן, המוכרת באיראן בכינוי "קן המרגלים".

 

 

כלי התקשורת באיראן מתייחסים בהרחבה לאירוע זה ומעבירים בשידור ישיר את ההפגנות "נגד ההתנשאות העולמית" (ארצות הברית), כשהססמאות המרכזיות במהלך יום זה הן "לא להשפלה" ולא נכנע לייאוש". הדובר המרכזי בעצרת הוא מפקד משמרות המהפכה מחמד עלי ג'עפרי.

ההנהגה הדתית-צבאית של איראן כמו גם כלי התקשורת מטעמן מנסים להמעיט מחשיבות הסנקציות הצפויות ומדגישים את יכולתה של איראן לעמוד בהן, כפי שעמדה בעבר בהצלחה נגד כל הניסיונות האמריקניים להשפילה. במסגרת זאת, הם מבליטים את "תחילתה הכרסום בעמדה האמריקנית" בדמות ההקלות שכבר העניקה ארצות הברית לכמה מדינות המייבאות נפט מאיראן (דרום קוריאה, הודו תורכיה, טאיוואן, הודו) וסבורים כי ארצות הברית תכשל בכל הקשור להפעלת לחץ על איראן באמצעות הסנקציות  ומדיניותה צפויה לספוד מהלומה נוספת דוגמת כישלונותיה בעבר.

מנהיג איראן אמר במהלך פגישה עם סטודנטים באיראן כי ארצות הברית הובסה בעבר מספר פעמים על ידי איראן ותובס גם בסבב העימות הנוכחי עם איראן. כמו כן הדגיש המהניג האיראני כי ההשפעה האמריקנית בעולם הולכת ודועכת.    העיתון השמרני "רסאלת" כתב בכותרתו "תבוסה אמריקנית בשחמט הפוליטי" שאר כלי התקשורת האחרים באיראן צטטו אף הם בהרחבה מדברי המנהיג.

העיתון השמרני "רסאלת" כתב בכותרתו "תבוסה אמריקנית בשחמט הפוליטי"
העיתון השמרני "רסאלת" כתב בכותרתו "תבוסה אמריקנית בשחמט הפוליטי"

המגמה האנטי-אמריקנית, המלווה מדי שנה את ציון ההשתלטות על השגרירות האמריקנית, לוותה השנה בקמפיין נרחב ברשתות החברתיות עם הסיסמא שפכה כבר למותג באיראן "מוות לארצות הברית" (ההשטאג מוות לארצות הברית נכתב בפרסית ובאנגלית) וישראל.

. הגולשים האיראנים הציגו את אופייה האלים של ארצות הברית ואת אחריותה למרבית האסונות והמלחמות בעולם ושבו והדגישו את הפלת המטוס האירני על ידי ארצות הברית.

עוד פרסמו הגולשים תמונות רבות של שריפת וביזוי דגלי ארצות הברית וישראל וציינו ההשתלטות "האפית" של הסטודנטים על שגרירות ארצות הברית כאחד הסמלים המרכזיים בהתמודדות ארוכת השנים עם ארצות הברית (בתמונה : מוות לארצות הברית).

מוות לאמריקה - כרזה איראנית בנושא
מוות לאמריקה – כרזה איראנית בנושא

גולשים איראנים רבים גם התייחסו לציוץ ברוח משחקי הכס (Winter is Coming ) של הנשיא טראמפ (Sanction are Coming )   והציגו את תגובת הנגד המתריסה של איראן לציוץ בדמות עמדתם הנחושה והאיתנה  מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה קאסם סלימאני ("אתייצב מולך")  ומנהיג איראן, ח'אמנהאי (ארצות הברית לא יכולה לעשות מאומה נגד העם האיראני", אמרה מפרסמת של מנהיג המהפכה ח'מיני).