עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מעבירה שיעור בגאוגרפיה את מקרון

ציוץ של נשיא צרפת הביאה לתגובה נזעמת של משרד החוץ בטהראן • בין המפרץ הפרסי למפרץ הערבי

הסכם הגרעין והפעלת מנגנון הבוררות בין אירופה לבין איראן אינו הדבר היחיד שמעסיק את ראשי הממשל בטהארן הבוקר (ראשון), אלא דווקא ציוץ אחד של נשיא צרפת, עמנואל מקרון.
לפני כיומיים צייץ מקרון בחשבונו בטוויטר כי צרפת פרסה את כוחות Jaguar Task Force mission ב"חצי האי הערבי ובמפרץ הערבי" וזאת במטרה לחזק את הביטחון בשייט באזור.

איראן החליטה ללמד את הנשיא מקרון שיעור בכבוד איראני ובגאוגרפיה לדברי כותרות באתרים השונים. דובר משרד החוץ האיראני , עבאס מסווי, כינס מסיבת עיתונאים וכן ענה בציוץ משלו לנשיא מקרון בצרפתית, פרסית ואנגלית.

איראן מעבירה שיעור בגאוגרפיה את מקרון

מסווי כתב: "המפרץ ממוקם מדרום לאיראן ויש לו רק שם אחד והוא המפרץ הפרסי (תחת האשתאג)".

מסווי הוסיף: "הנוכחות הצבאית שלכם במפרץ הפרסי שגויה בדיוק כמו השם אותו כינת את המפרץ. שניהם טעויות שניתן לתקנן".

גם מוגריני עצבנה בעבר את האיראנים

ביולי 2019 , האחראית למדיניות החוץ באיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, נאלצה להתנצל בפני האיראנים לאחר שפרסמה מפה ישנה שלטענת גולשים איראנים רבים חילקה חלקים מאיראן למדינות אחרות ופגעה באיראן.

הדוברת של מוגריני מסרה בתגובה כי מדובר בכותר לחשבון הטוויטר ומדובר בציור שאינו מייצג את המציאות. "מדינות רבות אינן מצוירות לפי הגבולות המדיניות שלהן. הציור נבחר ללא שום מטרה פוליטית או משמעות פוליטית ומוצג בחשבון הטוויטר מזה זמן רב", כתבה הדוברת.

איראן מבקשת לאותת לישראל מעזה

באתר סוכנות הידיעות "פארס" נכתב כי מבט מקרוב על המפה מראה חלוקה לפי קווים אתנים ודתיים וכי חיפוש במנוע גוגל מעלה כי "מפה נוהגים להשתמש במכוני מחקר מערביים הדנים על חלוקה אתנית של העולם".

המפה שעוררה סערה בקרב הגולשים באיראן "מזרח תיכון חדש"

ב"פארס" אף הרחיקו לכת וניתחו את המפה יותר לעומק. באתר הסוכנות נכתב כי הראשונה להשתמש במושג "מזרח תיכון חדש" הייתה, מזכירת המדינה לשעבר, קונדוליסה רייס, בעת ביקורה בתל אביב ביוני 2006. עוד נטען כי מאז ממשיכה מחלקת המדינה לדון בנושא במחשבה לפרק את מבנה של המזרח התיכון.

דוגמה נוספת אותה הביאו לנושא היא דבריו של המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, אז חבר קונגרס בכיר, שאמר ב-2006 כי יש לבצע "חלוקה רכה" של עיראק.
תוכנית "החלוקה הרכה" של ביידן קראה לחלוקת עיראק לשלושה אזורים אוטונומיים למחצה, המוחזקים יחד על ידי ממשלה מרכזית.

"הרעיון, כמו בבוסניה, הוא לשמור על עיראק מאוחדת על ידי ביזורה, מתן אפשרות לכל קבוצה אתנית-דתית – כורדים, ערבים סונים ושיעים – לנהל את ענייניה, ולהשאיר את השלטון המרכזי אחראי על אינטרסים משותפים, כך כתב ביידן.

שיעור בגאוגרפיה

המפרץ הפרסי משתרע על 251 אלף ק"מ רבוע. הוא תחום על ידי מדינות כמו איראן, עיראק ומיצרי הורמוז בדרום ומשם נפתח אל עבר ים עומאן והים ההודי. האיראנים, מתעקשים לדבוק בכינוי המפרץ הפרסי שבו השתמשו בעבר האימפריות האזוריות.