עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן ממשיכה באיומיה ובניסיון למצוא פתרון

הגנרל מרתצ'א קרבאני מזהיר את ארה"ב מצעד טיפשי • רוחאני מזהיר מפני תקופה קשה ומציע משאל עם

נמשכת ההסלמה בהצהרות הפומביות בין איראן לבין ארצות הברית. בעוד ארצות הברית מודיע על כוונתה לשלוח 1500 חיילים ל"משימות הגנה" במזה"ת על רקע התגברות האיומים מאיראן ומצביעה על משמרות המהפכה  כמי שעמדו מאחורי הפיגועים במכליות הסעודיות סמוך לנמל פג'ירה, ממשיכים בכירים במשה"מ לאיים על הכוחות האמריקנים באזור. במקביל,  נמשכן מאמצים דיפלומטיים מצד עיראק ועומאן להפיג את המתח בין שתי המדינות. שה"ח החוץ האיראני מבקר בעיראק וסגנו החל ביקור בעומאן, כווית וקטר.

המתיחות במתחם שער הרחמים חוזרת

הגנרל מרתצ'א קרבאני, יועצו מיוחד של מפקד משה"מ  ולשעבר יועצו של רמטכ"ל צבא איראן לענייני לקחי המלחמה עם עיראק, הזהיר כי אם ינסו הכוחות האמריקנים המוצבים באזור לנקוט "בצעד טפשי",  ולו גם הקטן ביותר, "אנו נשלח אותם למעמקי הים על צוותיהם ומטוסיהם באמצעות טילים ונשק חדש וסודי  ביותר שבידינו"[1] . קרבאני שמש מפקד דיביזיית 25  כרבלאא' של הכוחות המיוחדים שבצעה מספר פעולות מיוחדות במהלך מלחמת איראן-עיראק.

נשף המסכות של האייתוללות: כך מתכננת איראן לנצח במלחמה הקרה מול ארה"ב

 

באותו הקשר הזהיר מפקד מפקדת ח'אתם אלאנביאא' (זרוע הבינוי של משמרות המהפכה האחראית בין היתר לפרויקטי תשתית לאומית באיראן), ע'לאם רשיד, כי "האוייב ישלם מחיר כבד" אם לא יעריך נכונה את כוחה של איראן. הוא הוסיף, כי כיום לא ניתן כלל לדון בביטחון וביציבות במפרץ הפרסי ומצרי הורמוז מבלי להביא בחשבון את האינטרסים הלאומיים של איראן ובכלל זאת את ייצוא הנפט. רשיד דיבר במג'לס, במסגרת ציון יום השנה  לשחרור נמל ח'רמשהר מידי עיראק, (1982 אפריל במבצע בית אלמקדס, ירושלים) במהלך מלחמת איראן-עיראק הנחשב לאחד האתוסים המרכזיים ונקודות המפנה במלחמה. רשיד אמר,  כי כל ניסיון לערער את יציבותה של איראן נדון מראש לכישלון[2].

מבית שב והבטיח, הנשיא רוחאני במהלך אירוע לאנשי תקשורת, שלא זכה לתהודה רבה,  כי העם האיראני יוכל לעמוד בסנקציות שהטילה ארצות הברית באמצעות אחדות השורה והציע לערוך משאל עם בנושא הכלכלי  כדי לפרוץ את המבוי הסתום בו נתונה איראן (כלי התקשורת לגלגלו ומתחו ביקורת על הצעתו זו של הנשיא). רוחאני הדגיש כי הוא מודע למצב הקשה בו נתון העם האיראני וידאג לרווחתו של האיראני. הנשיא הרגיע כי בידי איראן מלאים מספיקים של מוצרים בסיסיים.

בינתיים הגיע שה"ח האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, לביקור בעיראק המוזכרת כמתווכת אפשרית בין איראן לבין ארצות הברית, שם  כבר נפגש עם הנהגת עיראק ובכלל זה הנשיא, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט לדיו במשבר הנוכחי עם ארצות הברית. באותו עניין דווח כי סגן שה"ח האיראני, עבאס ארקצ'י (Abbas Araqchi )   החל ביקר בקטאר, עומאן וכווית. יודגש, כי עומאן שמשה בעבר גורם מתווך בין איראן לבין ארצות הברית ובה גם התנהלו שיחות בין הצדדים שבסופו של דבר הובילו לדיונים ולחתימה על הסכם הגרעין.

 

יוזכר, כי בסוף השבוע שעבר רמז שר המודיעין האיראני, על אפשרות להגמשה בעמדת איראן כשקרא גלות "גמישות הרואית" מונח בו השתמש מנהיג איראן ערב כאשר נתן "אור ירוק" (2013) לתחילת המו"מ בנושא הגרעין עם המעצמות[3].

[1] https://tinyurl.com/DeepSeaQorbani2505

[2] https://tinyurl.com/y2b8evlz

[3] https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%aa%d7%92%d7%9c%d7%94-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%a9%d7%95%d7%91-%d7%92%d7%9e%d7%99%d7%a9%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%90%d7%99%d7%aa-%d7%95%d7%aa%d7%a4%d7%aa/