עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מייצרת לחץ לקראת חזרה למו"מ עם ארה"ב

איראן מנסה להעביר מסר לארה"ב לקראת חזרה אפשרית אל שולחן המו"מ

תת אלוף במילואים, יוסי קופרווסר, מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מסביר כי העצמת הפעילות האיראנית בעיראק, בסוריה, בלבנון ובגזרות אחרות, מטרתה היא לאותת לאמריקנים על הנחישות של טהרן כדי להגיע למו"מ על הגרעין מעמדה של חוזק.

"למעשה, המטרה של איראן היא וושינגטון" אומר קופרווסר, "והעניין הוא להגיד לאמריקנים שאם תילחמו בנו אנו נכה חזרה חזק בכם ובבנות הברית שלכם, ולכן כדאי להגיע לשיחות. זו הסיבה להעצמת הפעילות של חיזבאללה, ג'יהאד אסלאמי, והמליציות השיעיות בעיראק ובסוריה. האיראנים רוצים להראות לארה"ב שאם יהיה עימות אז היא ובנות בריתה ייפגעו. לכן אין לאיראנים או לחיזבאללה שום עניין בעימות גדול עם ישראל, זה לא טוב לאינטרסים שלהם.

"לכן הם הולכים על הסף, ומייצרים כל מיני פעילויות שבהערכתם לא יגררו את ישראל או מדינות אחרות למאבק כולל איתם. מבחינה זו ישראל נגררת אל העימות קצת בעל כורחה, היא נערכת מול הפעילות האיראנית ומקווה שארה"ב תגיע מעמדה של כוח לשיחות כשהן יתחוללו, ובדרך היא פועלת כנגד הניסיונות האיראניים לפגוע בה. מבחינה זו העימות הנוכחי יימשך בעצימות נמוכה כשאין לאף צד רצון באמת לעבור ללחימה כוללת. ואם מתייחסים לבשאר אסד עצמו, אז אמנם הוא הריבון בסוריה מבחינה חוקית, אבל הוא שולי לחלוטין ולכן לא ישראל ולא איראן באמת מתייחסות אליו ברצינות".

מתוך כתבה באתר "ישראל היום".