עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מוטרדת מהמשך המחאה בעיראק

משטר האייטולות מודאג מן המצב בעיראק ומן המהומות המתגברות בה בשל חשיבותה להגשמת התכנית להקמת הציר הערבי-השיעי • הדברים באים על רקע תחיל חגיגות חג שיעי חשוב ביותר

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, פרסם בחשבון הטוויטר שלו בשלוש שפות) הודעה מיוחדת על רקע המשך המחאה בעיראק ולקראת טקסי ה-ארבעין (סיום 40 ימי האבל על מות חסין בקרב כרבלאא', 680) שיערכו בעיראק ב-19 אוקטובר. ח'אמנהאי קבע כי איראן ועיראק הן שתי אומות הקשורות זו לזו בנשמתן באמצעות האמונה באללה, האהבה לאמאם חסין והנביא. הוא אמר כי הקשר רק יילך ויגבר ו"האוייבים המנסים באמצעות מזימות לזרוע פילוג (בין איראן ועיראק) יקצרו ויכשלו" .

הודעתו של ח'אמנהאי מתפרסמת לאחר כמעט שבוע של מחאה אלימה בבגדאד ובכמה מחוזות בדרום עיראק במסגרתה נהרגו עד עתה לפחות 100 מפגינים, שמוחים נגד השחיתות, השירותים הציבוריים הכושלים והאבטלה הגואה. בבד בבד, בהפגנות נשמעות סיסמאות אנטי-איראניות נוכח המעורבות האיראנית הגוברת בעיראק בעיקר באמצעות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות, ובראשן "אלחשד" אלשעבי.

ההצלחה הצבאית של איראן – חשש מזרח תיכוני

התקשורת האיראנית מנסה להמעיט מעוצמת הביקורת נגד איראן ומאשימה את סעודיה, ישראל ארצות הברית, אירופה וכלי תקשורת מערביים (בעיקר ה BBC בפרסית ) ו"גורמי ג'האדיסטים" בליבוי המחאה. עורך העיתון "כיהאן", חסין שריעתימדרי, המשקף את דעת המנהיג קרא במאמר מערכת (4 אוק') למפגינים להשתלט על שגרירות ארצות בבגדאד אותה הגדיר (בדומה להגדרת השגרירות האמריקנית באיראן ערב ובמהלך המהפכה האסלאמית) "קן ריגול" ומרכז למזימות נגד עיראק.

 

(קריקטורה בתסנים : ה BBC מנפח את עוצמת המחאה בעיראק )
(קריקטורה בתסנים : ה BBC מנפח את עוצמת המחאה בעיראק )

למרות הכול פתחה איראן מחדש ( 6 אוק') את מעבר ח'וסרוי Khosravi)) עם עיראק שנסגר (3 אוק') לאחר עם תחילת המחאה בעיראק כדי לאפשר את תחילת מעבר עולי הרגל האיראניים לעיראק לקראת טקסי הארבעין. המעבר נפתח בחודש שעבר לאחר שהיה סגור במשך שש שנים. עולי הרגל האיראנים נכנסים לעיראק לקראת הטקסים גם דרך מעברי גבול נוספים במהראן, צ'ד'אבה (Chazabeh) ושלמצ'ה (Shalamcheh).

בחודש שעבר ביקר באיראן. מקתד'א אלצדר מנהיג הזרם הצדריסטי בעיראק ובעל מעמד פוליטי דתי מיוחד ונפגש עם מנהיג איראן ועם קאסם סלימאני ובכירים נוספים. אלצדר הזהיר בעבר מהגברת המעורבות האיראנית, באמצעות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, והפיכתן לחזית במאבקיה האזוריים של איראן . לטענתו, מעורבות זו גוררת תגובות נגד עיראק, הופכות אותה ליעד לפעולות תגמול מצד יריבותיה של איראן והיא "משלמת בדם אזרחיה" על הפעילות האיראנית. לא ברור מה היו תוצאות הביקור באיראן, אך נראה כי איראן אינה מוכנה לוותר על עיראק כבסיס לפעילותה האזורית בעיקר מול ישראל וערב הסעודית נוכח הקשיים בהם היא נתקלת בפעילותה בסוריה .

מסר מישראל? קאסם סולימאני על הכוונת

בהקשר זה בעיראק הביעו חשש כי בכוונת איראן להתנקש בבכיר אנשי הדת השיעים האיתאאללה עט'מא עלי חסיני סיסתאני, זאת כדי לשבור את רוחם של המפגינים השיעים המוחים נגד ההשתלטות האיראנית על עיראק באמצעות המיליציות השיעיות .

המשך המחאה בעיראק, מעורר דאגה עמוקה באיראן מבחינה דתית, פוליטית וצבאית. איראן רואה במדינה זו בעלת רוב שישי מרחב השפעה "טבעי" וזירה לפעילות אזורית. בד בבד היא חוששת כי המנהיגות השיעית בעיראק, החולקת על תפיסותיה באשר לרעיון שלטון אנשי הדת ומעדיפה להרחיקם מהפוליטיקה, תקנה אחיזה בקרב אנשי הדת באיראן, נוכח חזרת השפעתן של נג'ף וכרבלאא' על חשבון קום. מבחינה צבאית עיראק משמשת, כאמור, חזית קדמית לניהול הפעילות האיראנית מול ישראל ומול סעודיה. לפניה של עיראק עם שוך המחאה האזרחית חשיבות רבה עבור המשך ניהול האסטרטגיה האיראנית באזור ולכן היא תמשיך להשקיע תשומות רבות בניסיון להשפיע על המחאה, בין היתר, באמצעות הכנסת אנשי משה"מ ובסיג' (זרוע המתנדבים של משה"מ) לעיראק כעולי רגל שישתלבו בחשאי בדיכוי המחאה ובעיקר בסממנים האנטי-איראניים שלה.

.

.