עבור לתוכן העמוד
Menu

ראש תכנית הגרעין של איראן: נוכל לעשות מה שאנו רוצים ומתי שאנו רוצים

ראש תכנית הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי הודיע במסגרת החגיגות כי טהראן עתידה להפעיל צנטריפוגות מסוג חדש IR-6 • טהראן מקצרת את הטווח לעבר פצצה גרעינית • עדכונים נוספים בהמשך

איראן מציינת היום בחגיגות גדולות 40 שנים להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן לאחר ביצוע ההפיכה ב-1979. ראש תכנית הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי הודיע במסגרת החגיגות כי טהראן עתידה להפעיל צנטריפוגות מסוג חדש IR-6 , זאת תוך הפרה של הסכם הגרעין.

רוחאני במסר מפייס לסעודיה; מאמר מערכת מאיים בהתקפה נוספת על שדות הנפט

הצהרה זו היא הודעה באופן פומבי כי איראן עומדת להכפיל את כמות הצנטריפוגות המופעלות על ידה וזאת במסגרת הפרת הסכם הגרעין מול המעצמות.
לפי הסכם הגרעין לאיראן מותר להפעיל 5060 צנטריפוגות מהדור הראשון IR-1 וזאת במטרה להעשיר אורניום במהירות סיבוב גבוהה. באמצעות המעבר לצנטריפוגות המתקדמות איראן עומדת לקצר את טווח הזמן הנדרש לייצר אורניום ברמת העשרה גבוהה ולקצר את הזמן אל עבר פצצה גרעינית.

בתחילת החודש העריך סא"ל במיל. מיקי סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש ענף איראן באמ"ן כי ייתכן ואיראן תבקש להעשיר אורניום לעשרים אחוז ואולי אף יותר !).

he new generation of IR1 advanced centrifuge gas casting operations began today with the head of the Atomic Energy Organization at the Shahid Ahmadi Roshan Natanz enrichment complex.
he new generation of IR1 advanced centrifuge gas casting operations began today with the head of the Atomic Energy Organization at the Shahid Ahmadi Roshan Natanz enrichment complex.

סאלחי אמר לטלוויזיה הפרסית: "היום אנו משיקים 30 צנטריפוגות בשרשרת מסוג IR-6. “ הוא הציג לענייני המצלמה ציוד מכני הדרוש לביצוע המשימה והוסיף: "מספר הצנטריפוגות שהותקנו בחודשיים האחרונים הוא בערך 15 מן הסוג החדש. הדבר מהווה הישג גדול לעם האצילי האיראני ולסוכנות האנרגיה האטומית.

הוא הוסיף כי היכולת האיראנית עלתה וכי כרגע צפויים לפעול 8,660 צנטריפוגות וכי ניתן בעבר ניתן היה לייצר 450 גר' של חומר וכיום ניתן לייצר 5,000 גר' ליום.

סאלחי ציין: "אנחנו עומדים להפעיל את השרשרת ולהשלים את הניסויים בה". הוא הוסיף כי ישנה מוטיבציה גבוהה וכי הרפובליקה האסלאמית של איראן תוכל לעשות מה שהיא רוצה באופן מיידי.

ח'מנהאי: אוסר מו"מ עם ארה"ב

בנאום בפני סטודנטים ומרצים ערב יום השנה להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן (4 בנובמבר) ולקראת מימוש השלב הרביעי בצמצום מחויבות איראן להסכם הגרעין הצפוי השבוע, מנהיג איראן מודיע כי אין בכוונתו להתגמש לעבר מו"מ מול ארה"ב.

ח'אמנהאי אמר כי העוינות מצד ארה"ב כלפי איראן לא החלה במהפכת 1979 אלא בהפיכת 1953 (הפלת ראה"מ מוסאדק) ולא פסקה מעולם. עוד הוסיף כי המו"מ עם ארה"ב לא יוביל להסרת הלחץ והסנקציות מצד ארה"ב אלא רק יגביר את הלחץ משום שהדרישות האמריקאיות מאיראן לעולם לא ייפסקו. ניסיון העבר מקובה וצפון קוריאה מוכיח שנכונותן לנהל מו"מ עם ארה"ב לא הוביל לשום הקלה בסנקציות נגדן.

ח'אמנהאי תקף את נשיא צרפת מקרון ואת ההתעקשות שלו ליצור פגישה בינו לבין הנשיא טראמפ שמאמין כי פגישה שכזו תפתור את כל הבעיות מעידה על כך שהוא שה תמים או שהוא שותף של האמריקאים.

זונור: "על איראן לבצע את הצעד הרביעי בנחישות"

ראש הועדה לביטחון לאומי ומדיניות החוץ של איראן , מוג'טבה זונור, אומר היום (ראשון) בראיון לסוכנות "מאהר" כי על הממשלה לבצע את הצעדים הבאים במסגרת הורדת המחויבות של איראן להסכם הגרעין ובמטרה לגרום לשותפים האירופאים לעמוד בהתחייבויותיהם.
"הצעד הרביעי צריך להיות יותר נחוש על מנת לדחוף את אירופאים לעמוד בהתחייבויותיהם להסכם. מאז נסיגת ארה"ב הצעתי לממשלה להציג את כל צעדי התגובה ולבצע אותם בבת אחת, ולא כצעדים אחד אחרי השני".

הוא ציין כי לאיראן ישנו מגוון רב של דברים אותה היא יכולה לבצע כחלק מן הצעד הרביעי: התקנה של צנטריפוגות חדישות וקידום מתקן המים הכבדים באראק".
בספטמבר, מיד לאחר ביצוע הצעד השלישי של איראן להקטנת המחויבות להסכם אמר ראש הועדה הועדה הפרלמנטרית לתחום השיפוט, אללהייר מלכאהי לסוכנות הידיעות "FNA" כי למדינות אירופה נתנו הזדמנויות רבות ליישם את התחייבותם כלפי איראן וכי הסכם הגרעין יבוטל לחלוטין אם איראן תדרש לצעד רביעי בעוד כחודשיים.

"ברור מהמשא ומתן בין הגורמים האירופאים לאיראן כי בחודשים האחרונים הם לא הצליחו לבצע צעד חיובי כדי לשכנע את איראן שלא לנקוט בצעד השלישי (בהפחתת ההתחייבויות של עסקת הגרעין שלה)", אמר מלכאהי ל- FNA ביום שבת.

דובר משה"ח משאיר פתח לדיפלומטיה

בתוך כך אמר היום (ראשון) דובר משרד החוץ האירני, עבאס מסווי כי המאמצים על ידי האירופאים , ובייחוד על ידי צרפת, להגיע להגשמת המחויבות נכשלו.
מסווי הוסיף כי איראן מתכוונת להתקדם אל הצעד הרביעי של הסרת המחויבות להסכם ו"אם הפתרון יישאר כך, אנחנו נתקדם אלה".
דובר משרד החוץ ציין כי הדלת עדיין פתוחה למאמצים דיפלומטים.

 

https://www.farsnews.com/news/13980813000824/%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-30-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98%D9%87%D8%A7%DB%8C-IR6-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

 

https://apnews.com/931e59c7b68b4f45bfe3abfd0b83905b?utm_source=Twitter&utm_campaign=SocialFlow&utm_medium=AP