עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מגיבה למעצר המכלית: "פעולה פיראטית"

בטהראן זועמים על מעצר המיכלית האיראנית ומזכירים לבריטניה את גורל המלחים הבריטים משנת 2007 • קריאות לפעול תגמול איראנית

ההשתלטות (4 יולי) כוחות מיוחדים בריטים ( (Royal Marine 42 Commandos על מכלית הנפט איראנית ( תחת דגל פנמה) Grace 1 שהייתה בדרכה לנמל בניאס בסוריה, סמוך למצר גיברלטר, הציפה מחדש את היחסים המתוחים בין איראן לבין בריטניה והזריקה מימד חדש למתיחות הגואה בין איראן לבין ארצות הברית ומדינות אירופה. על פי נתוני המיקום של המכלית (AIS) נראה כי היא טענה את הנפט באי ח'ארג, מנמלי הים הגדולים לייצוא נפט מאיראן, באפריל לפני שהפליגה סביב אפריקה לכיוון הים התיכון והייתה נתונה למעקב של סוכנויות מודיעין שונות עד מעצרה סמוך לגיברלטר.

המיכלית שנעצרה על ידי בריטניה מיצרי גיברלטר
המיכלית שנעצרה על ידי בריטניה מיצרי גיברלטר

התקשורת האיראנית הודתה כי מדובר המכלית נשאה נפט גולמי איראני שהיה מיועד לבית זיקוק לסוריה ויורטה "בעקבות בקשה אמריקנית תוך שימוש בתרוץ של הפרת הסנקציות האירופאיות על סוריה". מרבית הדוברים וכלי התקשורת האיראניים טענו כי הפעולה הבריטית הייתה בהתאם להוראת ארצות הברית וחלקם הגדיר את בריטניה כ"יותר קתולית מהאפיפיור".

שבחי עיר דוד – כזבי סילוואן

ג'ון בולטון, יועצו לביטחון של הנשיא טראמפ ומהתומכים המובהקים במהלך צבאי נגד איראן, שבח את הפעולה הבריטית וצייץ כי "אמריקה ובעלות בריתה ימשיכו למנוע מהמשטרים בטהראן ובדמשק להרוויח מסחר בלתי חוקי" . שר ההגנה הבריטי שבי את "העבודה הנהדרת" של הכוח לאכיפת הסנקציות נגד סוריה .

"פעולה פירטית"

איראן הגדירה את ההשתלטות "פעולה פירטית" וזמנה לשיחת נזיפה את Rob Macaire שגריר בריטניה באיראן. דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי, אמר כי מדובר בצעד לא חוקי הנעדר כל תוקף בינלאומי וכי יש לשחרר באופן מידי את המכלית. לדבריו, ההשתלטות על הספינה מעידה כי "בריטניה הולכת בעקבות המדיניות האמריקנית, שאינה מקובלת על האומה האיראנית וממשלת איראן". מוסוי אמר עוד כי איראן כלל אינה מכירה בסנקציות האירופאיות על סוריה, שכן אלה לא אומצו על ידי מועצת הביטחון .

בכירים איראנים קראו בעקבות ההשתלטות לנקוט בצעדי גומלין. מחסן רצ'אא'י, מפקד משמרות המהפכה לשעבר וכיום מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר (המועצה ממונה על ידי המנהיג, אחראית על יישוב סכסוכים בין הפרלמנט לבין מועצת שומרי החוקה ומייעצת למנהיג), צייץ, כי במקרה והמכלית לא תשוחרר על ידי בריטניה על איראן לעצור מכלית מכלית בריטית בתגובה. הוא אמר כי במהלך 40 שנות המהפכה איראן מעולם לא יזמה משבר, אך בהחלט ביכולתה להגיב ללא היסוס לכל פעולה עריצה ובריונית…זוהי חובתם של הגופים האחראיים (במשתמע חיל הים של משמרות המהפכה) לתפוס מכלית בריטית…" .

(אחמדינז'אד בטקס שחרור המלחים הבריטים ב-2007. האם נהיה עדים לתמונות דומות )
(אחמדינז'אד בטקס שחרור המלחים הבריטים ב-2007. האם נהיה עדים לתמונות דומות )

ברשתות החברתיות באיראן הוצגה הפעולה הבריטית תחת ההשתג #britishbanditry ככנופייתית וכמה ציוצים הזהירו מפני פגיעה בכוחות הבריטים במפרץ הפרסי . ציוצים אחרים קראו לבריטניה "אל תשכחי" בצרוף תמונה אנשי "הצי המלכותי" שנעצרו במרץ 2007 . בתאריך זה עצר חיל הים של משה"מ 15 אנשי חיל הים (8 מלחים ו-7 נחתים) הבריטי ששרתו במשחתת HMS Cornwall בטענה שנכנסה למים הטריטוריאליים האיראנים. הם שוחרו לאחר כשבועיים, לאחר מסיבת עיתונאים של הנשיא דאז אחמדינז'אד. בעקבות התקרית הוקמו כמה ועדות חקירה בבריטניה .

ההשתלטות על המכלית מתרחשת בעיתוי בו המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית ואירופה נמצאת בשיא למרות השקט היחסי בתקריות במפרץ הפרסי מאז תקיפת המכליות סמוך לפג'ירה במפרץ הפרסי. השבוע אמורה איראן לממש את איומה ולהעשיר אורניום לרמה שמעל 3.67 אחוז, צעד, ממנו הזהירהו אירופה וארצות הברית, וללבות עוד את המתיחות באזור.