עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מבינה את חולשת המערב

חטיפת המיכלית הבריטית הובילה בסופ"ש למתיחות גדולה באזור • רח"ט מחקר אמ"ן לשעבר, יוסי קופרווסר מדבר על תרחישים אפשריים

סערת השתלטות הקומנדו של איראן על המכלית הבריטית נמשכת. הבוקר (ראשון) פרסמו כלי התקשורת הבריטים הקלטה של השיח בין צוות האוניה הבריטית לבין הצבא האיראני טרם הכניסה למפרץ. בהקלטה, שפורסמה על ידי חברת האבטחה הימית "דרייד גלובל", נשמעים האיראנים מזהירים את צוות האוניה הבריטית.

https://youtu.be/PTOMbzfZRRg

בהקלטה נשמעים תחילה האיראנים שקוראים לצוות האוניה הבריטית: "אם תצייתו תהיו בטוחים". המכלית הבריטית, בתגובה, מזדהה ופונה לאיראנים: "כפי שאתם יודעים מדובר במעבר גבול בינלאומי, לפי חוקים בינלאומיים המעבר שלנו אמור להיות מותר, חוקי ובטוח מבלי כל הפרעה. לאחר מכן הצוות הבריטי דרש מהאיראנים להודיע כי הם לא מתכוונים לבצע השתלטות על האוניה, אך זה, כזכור, לא קרה.

התקיפה בעיראק: כשלון איראני נוסף

אירוע ההשתלטות על המכלית התרחש ביום שישי האחרון, כאשר איראן הודיעה כי תפסה מכלית נפט הנושאת דגל בריטניה. לטענת משמרות המהפכה, המכלית הבריטית נעצרה משום שלא צייתה לחוקי השיט בינלאומיים, מאחר והתנגשה בסירת דיג איראנית ולא עצרה להציע סיוע. על הסיפון שהו אותה עת 23 אנשי צוות מהודו, לטביה, רוסיה והפיליפינים. לא היו אזרחים בריטים על המכלית. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, הזהיר את איראן כי תשחרר את המכלית מיד, או שיהיה לכך "השלכות". האנט סיפר כי גם שוחח עם הנשיא טראמפ בעניין. לפי התקשורת הערבית, המכלית עשתה את דרכה לנמל אל-ג'ובייל בסעודיה מנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות.

ייתכן ואיראן תוביל לתרחיש קיצוני יותר

לדבריו של תא"ל במיל. יוסי קופרווסר , לשעבר רח"ט המחקר באמ"ן  וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מסביר כי ההתרחשויות במפרץ הן חלק מן המדיניות האיראנית לנסות ולהוביל את ארה"ב לעבר עימות צבאי מוגבל, עימות אליו התכוננו באיראן 40 שנים. "הם מבינים שלא יצליחו 'לזרוק את ארה"ב לים' וכי אין להם יכולת להתמודד מול צבא ארה"ב לכן איראן מחפשת עימות א-סמטרי במפרץ", אומר קופרווסר.

"שני הצדדים מנהלים מדיניות של 'הליכה על הסף' וייתכן כי אחד מהם יפול בסוף. ארה"ב נמנעת בכל מחיר מלהיגרר לתגובה צבאית, כמו שראינו לאחר הפלת המל"ט האיראני, גם בריטניה מבקשת לא להיגרר לכך, אולם ייתכן ואחד הצדדים יפול בסופו של דבר", אומר קופרווסר.

להערכתו של איש אמ"ן לשעבר תרחיש שהאירנים יכולים להוביל אליו בין השאר ברצותם לעלות האת הסיכון הוא הפלה של מטוס מאויש של ארה"ב, דבר שבהחלט יכול להוביל לשינוי המצב.

מה איראן רוצה?

קופרווסר מסביר כי לאיראן יש 3 מטרות בהתנהלות במפרץ:

  1. לחץ על חופש השיט במפרץ
  2. חריגה מהסכם הגרעין
  3. לחץ על בעלי הברית של ארה"ב

הכל במטרה להחזיר את ארה"ב אל הסכם הגרעין אותו היא מאוד אוהבת ואת התנאים הנוחים בו. איראן מאמינה כי חולשת המערב וחוסר הרצון שלו להכנס לעימות מולה יוביל אותה בסופו של דבר לניצחון מול המערב.

איראן חוצה בשל הסנקציות. גם לכוחות הפרוקסי שלה יש פחות כסף, כמו לחיזבאללה שלרות שהוא עושה קולות כאילו הוא עומד לצד איראן מבין כי אולי קרב היום בו יצטרך לפרוע את הכסף שניתן לו כל השנים ואף להתעמת מול ישראל וזאת במדיה והמצב מול איראן ידרדר, מעריך חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.