עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן לא מחכה לאירופה – הקימה מנגנון עצמאי לעקיפת הסנקציות האמריקניות

נגיד הבנק המרכזי של איראן עבדאלנאצר המתי: "קדם את יחסי המסחר בין איראן לבין אירופה ויסייע בהסרת המכשולים והמגבלות שהוטלו על ידי הסנקציות האמריקניות" • אכזבה באיראן מאירופה וצעדה בנושא

איראן השיקה (19 מרץ) את המקבילה שלה למנגנון האירופאי – ( Europe's Instrument in Support of Trade Exchanges (INSTEX) – שנועד לאפשר לחברות אירופאיות לסחור עם חברות איראן תוך עקיפת הסנקציות האמריקנית.

סוכנות הידיעות הרשמית של ממשלת איראן (dolat.ir)  דווחה כי המנגנון האיראני נקרא  ( Special Trade and Financial Instrument (STFI).

נגיד הבנק המרכזי של איראן עבדאלנאצר המתי, אמר כי ה- STFI יאפשר לקדם את יחסי המסחר בין איראן לבין אירופה ויסייע בהסרת המכשולים והמגבלות שהוטלו על ידי הסנקציות האמריקניות.

בשלב זה ההון הראשוני של המנגנון האיראני עומד על מיליארד תומאן (כ-21000 יורו) והוא ישמש לרכישת תרופות, ציוד רפואי ומוצרי הקשורים לחקלאות. (נגיד הבנק האיראני : לא מחכים לאירופה מקור khabarone.ir)

המתי הוסיף,  כי עמיתיו  ובכלל זה מנכל INSTEX עמדו בקשר עם נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה בשבוע שעבר והציגו את המנגנון האיראני בפניהם. באמצע מרץ ביקר באיראן פר פישר Per Fischer, מנכ"ל INSTEX, לדון בסוגיית המנגנון עם בכירים איראנים.

המתי אמר עוד,  כי "עתה אנו מצפים מהם שיאמצו גישה פרקטית" וכי  איראן לא תמתין לאירופה כדי להפעיל את המנגנון ותמשיך באסטרטגיה שאמצה למסחר ולמימון בערוצים שהקימה לנהל את המסחר תחת הסנקציות האמריקניות, במיוחד עם שכנותיה ושתפי סחר אחרים.

המנגנון האירופי INSTEX כונן על ידי צרפת, גרמניה ובריטניה במהלך ינואר כדי לאפשר לחברות אירופאיות לסחור באופן חוקי ולא במטבע האמריקני עם חברות איראניות כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, בעיקר על הבנקים ותעשיית הנפט, בניסיון לשמר את מסגרת הסכם הגרעין מול איראן, אך לפי שעה הוא לא הופעל. מטה המנגנון אמור להיות בפריס.

מכל מקום, איראן אינה תולה תקוות רבות בכינון המנגנון האירופאי לניהול הסחר עמה.  דוברים איראנים רבים הביעו פסימיות לגבי התכנות השימוש ב INSTEX ויכולתם או רצונם של האירופאים לסחור עם איראן ברצינות. כיום מרבית החברות הגדולות באירופה נמנעות מסחר עם איראן נוכח חששן מפגיעה של בקשרי הסחר שלהן עם ארצות הברית

על רקע זה אמר דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, כי "אין לצפות שהמנגנון (האירופאי) יחולל ניסים". ברוח דברי נגדי הבנק האיראני אמר קאסמי, לא המתנו לאירופה ופתחנו מנגנונים אחרים מול מדינות אחרות דוגמת סין, הודו ורוסיה לסחר עם איראן במטבעות שלהם.

גם בפרלמנט (מג'לס) האיראני, נשמעת ביקורת על המנגנון האירופי על העדר השקיפות והדרישות שהוא מציב בפני איראן בכל הקשור למלחמה בהלבנת כספים. ראש המועצה לקביעת האינטרס, צאדק אמלי לריג'אני , מתח בעבר ביקורת על התנאים  (שאינם מוזכרים בהסכם) שהציבו צרפת, גרמניה ובריטניה להצטרפות למנגנון – דיון בתוכנית הטילים האיראנית (בה סירבה איראן מכל וכל לדון במהלך המו"מ על הסכם הגרעין) והצטרפות איראן לכוחה המשימה למלחמה בהלבנת כספים ומלחמה בטרור. Financial Action Task Force (FATF) for combating money laundering and financing terrorists..

המועצה לקביעת האינטרס (האמורה להכריע במחלוקות בין המג'לס לבין מועצת שומרי החוקה)  אמורה למסור את עמדתה לגבי חוקים הנוגעים לFATF וחוקים אחרים הקשורים לאמנת האו"ם בנוגע למאבק בינלאומי בפשע המאורגן UN Convention Against Transnational Organized Crime    (UNTOC) כדי לאפשר התקדמות במגעי הסחר עם אירופה והפעלת ערוץ ה – INSTEX.

בהקשר זה אמר חבר המג'לס אחמד עלירצ'אביגי, ה- INSTEXאינו מושלם והוא בבחינת פתרון זמני שאינו צפוי לפתור את בעיותיה של איראן. הוא אמר כי הגבלת הסחר האיראני למנגנון זה – בבחינת "נפט תמורת מזון" –   עומדת בניגוד לאינטרס הלאומי של איראן ועלול להוביל לבעיות בטוניות מסוכנות בעתיד.

אחת הבעיות המרכזיות הניצבות בפני איראן בסחר עם מדינות אלה הוא שאיראן לא יכולה לקבל תשלום בדולר אמריקני ומטבעות אחרים  הנחוצים לקיים מגוון רחב של מוצרי ייבוא החיוניים לכלכלה הפנימית באיראן.

לכינונו או לאי כינונו של ערוץ הסחר בין איראן לבין אירופה עלולה להיות השלכה על המשך דבקותה של איראן בהסכם הגרעין עם המעצמות. גם כך נתונים רוחאני וממשלתו לביקורת גוברת מבית על כך שהשארות במסגרת ההסכם אינה תורמת לכלכלת איראן ואף מחלישה אותה מול מדינות האזור והמערכת הבינלאומית.

המנגנון העצמאי שכוננה איראן במטרה להמשיך ולקיים קשרי מסחר בזירה האזורית ובינלאומית מהווה חלק מצעדיה להתמודד עם הסנקציות האמריקניות המתהדקות סביבה ואת אכזבתה הגוברת מאירופה נוכח חוסר יכולתה  לממש את התחייבויותיה לאיראן בתחום הכלכלי גם לאחר שזו נותרה חתומה על הסכם הגרעין למרות פרישתה של ארצות הברית ממנו ולחץ גובר מבית לפרוש ממנו.

http://dolat.ir/detail/319936