עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן – ונצואלה: משחקים ב"חצר האחורית"

שתופות הגורל בין ונצואלה לאיראן נגד ארה"ב מעלה הילוך וחברת התעופה האיראנית , המוחרמת על ידי מדינות אירופה, חנכה קו קדש לבירה קראקס

חברת התעופה האיראנית Mahan Air החלה להפעיל ב- 8 אפריל טיסות מסחר ישירות בין טהראן לקרקס, בירת ונצואלה[1].  החברה האיראנית, בבעלות פרטית, נתונה מאז אוקטובר 2011 לסנקציות מצד ארצות הברית בגין מעורבותה העמוקה בהעברת סיוע צבאי ולוגיסטי  לכח אלקדס של משמרות המפכה במוקדי משבר במזרח התיכון ותמיכה בפעילותו הטרוריסטית ובפעילות "חזבאללה".

חברת התעופה האיראנית גם שמשה להעברה חשאית של פעילים מבלי לנהל רישום כלשהו ותוך עקיפת נהלי הביטחון[2] ובכלל זה הטיסה את קאסם סלימאני מפקד כח אלקדס, הנתון אף הוא לסנקציות. גרמניה וצרפת אסרו השנה על חברת התעופה לטוס לשטחן.

חמאס מבין – “צעדות השיבה” מיצו את עצמם

בינואר 2019 הוסיף משרד האוצר האמריקני לרשימה הסנקציות גם את חברת התעופה Qeshm Fars Air הקשורה ל Mahan Airומספקת שירותים דומים לכח אלקדס של משמרות המהפכה ומליציות פרו האיראנים (פאטמיון, זינביון Fatemiyoun Division, Zaynabiyoun Brigade )  הפועלים בסוריה מטעמו[3] ומטיסה את גופותיהם חזרה לאיראן.

רצ'א ג'עפרזאדה Reza Jafarzadeh ראש ארגון התעופה האיראנית אhשר את השקת הקו והוסיף כי הטיסה הראשונה נשאה משלחת של משרד החוץ ושל חברת התעופה " מהאן" לקראקס לדיון בהמשך הפעלת הקו.

מאז החל החריף המשבר בין ארצות הברית לבין נשיא ונצאולה, מדורו,  הביעה בו איראן תמיכה  ומתחה ביקורת על הקריאות להחלפתו במנהיג האופוזיציה גואידו Juan Guaido. ארצות הברית, מרבית מדינות אמריקה הלטינית וכן כמה מדינות באירופה (בצורה זהירה יותר) מכירות בגואידו כנשיאה הזמני של ונצואלה בעוד רוסיה, סין ותורכיה ממשיכות לתמוך במדורו.

סדקים בקואליציה הסונית מול איראן?

 

ארה"ב : מעורבות גוברת של איראן בטרור ובפשיעה בדרום אמריקה

שה"ח האמריקני, פומפאו, מתח ביקורת בראיון נרחב ל-VOA במהלך ביקורו בדרום אמריקה ביקורת  על השקת קו התעופה לבירת ונצואלה  בפרט ועל מעורבותה הגוברת של איראן בדרום אמריקה בכלל :

"אין כל ספק שהכסף האיראני (המשוקע) בדרום אמריקה משמש למטרות  הרסניות, לתמיכה ב"חיזבאללה", לתמיכה בארגוני פשע בינלאומיים, לתמיכה בטרור באזור כולו. ארצות הברית פועלת עם שותפותיה באזור לחסל את הרשתות האלה ולהפחית את הסיכון שהן טומנות…משמשרות המהפכה השיקו קו תעופה ישיר מטהראן לקראקס. זוהי התערבות איראנית בענייניה של דרום אמריקה…הדבר אינו משרת את טובת האזרחים בדרום אמריקה וארצות הברית מוכנה להתמודד (עם אתגר זה). אנו רואים את איראן כפי שהיא – המדינה הגדולה בעולם התומכת בטרור. זהו איום גולבלי, ואנו ערוכים ומוכנים להדוף אותו, לא רק במזרח התיכון אלא גם בדרום אמריקה ובכל מקום בו הוא מקנן"[4].

בתגובה אמר סגן מפקד משמרות המהפכה האיראנים, עלי פדוי Ali Fadavi כי "שה"ח האמריקני הביע בייאושו זעם על הטיסה הישירה לקראקס וזאת כתוצאה מעוצמתה של איראן". דבריו נאמרו במהלך טקס,  שנערך ב-15 אפריל באוניברסיטת אזאד בטהראן,  תחת הכותרת "גם אני איש משמרות המהפכה", בתגובה להחלטת ארצות הברית להטיל סנקציות על משמרות המהפכה.

דובר משה"ח האיראני, עבאס מוסוי, הגדיר את דבריו של פומפאו לגבי מעורבותה של איראן בענייניה הפנימיים של ונצואלה "מגוחכים" ואמר כי ארצות הברית מנסה להפוך את דרום אמריקה לחצרה האחורית כמו במאה ה-,19 אך תושבי דרום אמריקה התעוררו ואינם מוכנים עוד לשוב אחורה.  מוסוי אמר כי איראן שגרה משלחת מומחים לונצואלה כדי לסייע לה להתמודד עם המשברים בתחום החשמל והמים. הוא האשים את ארצות הברית כי מעמידה את העם בונצואלה בפני ברירה אכזרית "למרוד נגד המשטר הלגיטימי או לרעוב" וזוהי התערבות בענייניה הפנימיים. משלחת האיראנית בקרה בליווי סגן נשיא ונצואלה Delcy Rodriguez בתחנת כוח ופגשה מספר עובדים במקום המנסים לשקם את רשת החשמל הארצית.

המשבר האחרון בנצואלה-  ושותפות הגורל של שתי המדינות המתמודדות עם סנקציות אמריקניות קשות –  שב והעלה אל פני השטח  פעילותה של איראן בדרום אמריקה. לגבי ונצואלה הרי ש"תור הזהב" והבסיס ליחסי שתי המדינות נוצק בתקופת כהונתם של  אחמדינז'אד כנשיא איראן 2013 2005  והוגו צ'אבז  (עד מותו של צ'אבז במרץ 2013 ). הדבק הממשיך לחבר את שתי המדינות הינו עד היום האידיאולוגיה והמדיניות האנטי-אמריקנית והרצון "להציב חלופה מהפכנית ראויה וחובקת עולם לאימפריאליזם האמריקני".

איראן, הרואה עצמה מכותרת ומאוימת ע"י ארה"ב ובעלות בריתה באזור , מנצלת קשרים אלה להרחבת פעילותה והשפעתה באמריקה הלטינית (בין השאר באמצעות חזבאללה) ולביסוס נוכחותה והשפעתה הצבאית, המודיעינית, הנרקו-טרוריסטית, המדינית, הכלכלית והדתית באזור. פעילותה של איראן ב"חצר האחורית"  של ארצות הברית נועדה להציב אתגר ולהוות משקל נגד להגברת פעילותה של וושינגטון נגדה  בזירה האזורית (תוכנית הטילים, חתרנות וטרור) והבינלאומית (סוגיית הגרעין) .

[1] https://www.alef.ir/news/3980118255.html

[2] https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/tg1322.aspx

[3] https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm590

[4] https://www.state.gov/secretary/remarks/2019/04/291108.htm