עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: השלמנו את התקנת השלב הראשון בכור באראק

בטקס במתקן המים הכבדים הודיעו ראשי הועדה לאנרגיה אטומית של איראן כי שלב ההתקנה הושלם • לפי הסכם ה JCPOA ליבת הכור הייתה אמורה להיות מוצאת מן הכור והממשל היה אמור לצקת בטון לתוכו על מנת שלא יהיה שמיש

הועדה לאנרגיה אטומית של איראן הודיעה היום כי  השלב הראשון של התקנה של הציוד החדש בכור הגרעיני באראק ייצא לפעול. צעד זה כולל את המעגל המשני ואת מגן ליבת הכור. באירוע השתתף עלי אכבר סאלחי, ראש הסוכנות.

לפי דיווח באתר תנסים, מתוך 52 המערכות של הכור למים כבדים, 20 הושלמו, 18 ונוספים מעוצבים ומיוצרים במקביל לחתימה על פיתוחם של הציוד הנוכחי.

ב-4 לנובמבר הודיע סאלחי,  במסגרת החגיגות כי טהראן עתידה להפעיל צנטריפוגות מסוג חדש IR-6 , זאת תוך הפרה של הסכם הגרעין.

הצהרה זו היא הודעה באופן פומבי כי איראן עומדת להכפיל את כמות הצנטריפוגות המופעלות על ידה וזאת במסגרת הפרת הסכם הגרעין מול המעצמות.

לפי הסכם הגרעין לאיראן מותר להפעיל 5060 צנטריפוגות מהדור הראשון IR-1 וזאת במטרה להעשיר אורניום במהירות סיבוב גבוהה. באמצעות המעבר לצנטריפוגות המתקדמות איראן עומדת לקצר את טווח הזמן הנדרש לייצר אורניום ברמת העשרה גבוהה ולקצר את הזמן אל עבר פצצה גרעינית.

סאלחי אמר לטלוויזיה הפרסית: "היום אנו משיקים 30 צנטריפוגות בשרשרת מסוג IR-6. “ הוא הציג לענייני המצלמה ציוד מכני הדרוש לביצוע המשימה והוסיף: "מספר הצנטריפוגות שהותקנו בחודשיים האחרונים הוא בערך 15 מן הסוג החדש. הדבר מהווה הישג גדול לעם האצילי האיראני ולסוכנות האנרגיה האטומית.

הוא הוסיף כי היכולת האיראנית עלתה וכי כרגע צפויים לפעול 8,660 צנטריפוגות וכי ניתן בעבר ניתן היה לייצר 450 גר' של חומר וכיום ניתן לייצר 5,000 גר' ליום.

סאלחי ציין: "אנחנו עומדים להפעיל את השרשרת ולהשלים את הניסויים בה". הוא הוסיף כי ישנה מוטיבציה גבוהה וכי הרפובליקה האסלאמית של איראן תוכל לעשות מה שהיא רוצה באופן מיידי.

זונור: "על איראן לבצע את הצעד הרביעי בנחישות"

ראש הועדה לביטחון לאומי ומדיניות החוץ של איראן , מוג'טבה זונור, הוסיף בראיון לסוכנות "מאהר" כי על הממשלה לבצע את הצעדים הבאים במסגרת הורדת המחויבות של איראן להסכם הגרעין ובמטרה לגרום לשותפים האירופאים לעמוד בהתחייבויותיהם.

"הצעד הרביעי צריך להיות יותר נחוש על מנת לדחוף את אירופאים לעמוד בהתחייבויותיהם להסכם. מאז נסיגת ארה"ב הצעתי לממשלה להציג את כל צעדי התגובה ולבצע אותם בבת אחת, ולא כצעדים אחד אחרי השני".

הוא ציין כי לאיראן ישנו מגוון רב של דברים אותה היא יכולה לבצע כחלק מן הצעד הרביעי: התקנה של צנטריפוגות חדישות וקידום מתקן המים הכבדים באראק".

בספטמבר, מיד לאחר ביצוע הצעד השלישי של איראן להקטנת המחויבות להסכם אמר ראש הועדה הועדה הפרלמנטרית לתחום השיפוט, אללהייר מלכאהי לסוכנות הידיעות "FNA" כי למדינות אירופה נתנו הזדמנויות רבות ליישם את התחייבותם כלפי איראן וכי הסכם הגרעין יבוטל לחלוטין אם איראן תדרש לצעד רביעי בעוד כחודשיים.

"ברור מהמשא ומתן בין הגורמים האירופאים לאיראן כי בחודשים האחרונים הם לא הצליחו לבצע צעד חיובי כדי לשכנע את איראן שלא לנקוט בצעד השלישי (בהפחתת ההתחייבויות של עסקת הגרעין שלה)", אמר מלכאהי ל- FNA ביום שבת.

ב-28 ליולי 2019 אמר סאלחי כי איראן מתכוונת להפעיל מחדש את הכור למים כבדים באראק, כך לפי סוכנות הידיעות "איסנ"א".

בסוכנות ציטטו מספר חברי פרלמנט שהשתתפו בפגישה.

דובר הארגון, בהארוז כאמאלנדאווי אמר כי איראן שוקלת "לעצב מחדש" את הכור באראק. לפי הסכם ה –JCPOA  הייתה אמורה איראן להוציא את ליבת הכור ולצקת בטון לתוכו על מנת שלא יוכל לחזור לשימוש.

אולם, לאורך הזמן לא היה ברור האם איראן בצעה את הדברים כנדרש בהתאם להסכם הגרעין ומה האפשרות להחזיר את הכור לשימוש בתנאים אחרים.

בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות הפרסית אירנ"א, אמר כאמאלנדאווי כי ההסכם חדש נחתם ל"עיצוב מחדש" של הכור וכי לאחר מכן ניתן יהיה להגדיל את מטען הנויטרונים של הכור וזאת מכיוון שהכור הוא למטרות מחקר.

עוד הוסיף דובר הארגון כי למרות שהכור היה למטרות הפקת ניטרונים, הסוכנות לאנרגיה אטומית טענה כי רמו הפלוטוניום בכור היו גבוהות ולכן איראן הסכימה לשינוי אופי העבודה בכור. לדבריו המטרה היא הגברה של מטען הנוטריונים לייצור של 4 ק"ג פלוטוניום.