עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן הציבה עצמה בראש המערכה מול בארה"ב

הנשיא טראמפ קבע כללי משחק חדשים מול איראן בכך שחיסל את קאסם סולימאני, איראן השיבה בתקיפה ישירה של יעדים אמריקנים • השלב הבא בעימות הוא מלחמת התשה שיעית נגד הנוכחות הצבאית של ארה"ב במזה"ת, האיראנים מכלילים גם את ישראל בכללי המשחק החדשים

אחרי התגובה הצבאית של איראן על חיסולו של קאסם סולימאני, שהתבטאה ב-8 בינואר בירי טילים לעבר הבסיסים האמריקנים בעיראק, נראה שאין מדובר בסוף פסוק אלא דוקא ביריית פתיחה למערכה שיעית שלמה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור.

הממשל מיהר לבצע את הודעתו של הנשיא טראמפ בעקבות ההתקפה על הבסיסים האמריקנים בעיראק להטיל סנקציות מיידיות על איראן ובסוף השבוע הטילה ארה"ב סנקציות על 8 בכירים איראניים.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר כי בין 8 הבכירים נמצאים ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן ומקורבים למנהיג העליון עלי ח'מינאי האחראים להרג 1,500 איראנים במחאה האחרונה במדינה ולפעולות טרור בעיראק.

ההתקפות ברקטות של המליציות השיעיות על הבסיסים האמריקנים בעיראק עומדות להפוך  לדבר שגרתי, איראן מסרבת להיכנס למשא ומתן עם ארה"ב ונותנת למליציות "אור ירוק" להתקפות בעיראק.

הגנרל אמרי עלי חאג'י זאדה, מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה" הצביע במסיבת עיתונאים שכינס ב-9 בינואר על הכיוון של השלב הבא,לדבריו, איראן הכינה מאות טילים וציפתה לסבב של הפצצות הדדיות שימשך בין 3-7 ימים לאחר תקיפת בסיס חיל האוויר עין אלאסד בעיראק.

חאג'י זאדה הודיע כי התקיפה בטילים שביצעה עיראק על המטרות האמריקניות בעיראק היא " הצעד הראשון של העונש שיהיה בהוצאת הכוחות האמריקנים מהאזור,חזית ההתנגדות היא שתגרש את האמריקנים בצעד שישנה את האזור כולו".

ההודעה של "משמרות המהפכה" כי ימלאו את הנחיית המנהיג העליון ח'מינאי פירושה כניסה למלחמת התשה ארוכה מול כוחות הצבא של ארה"ב במזה"ת.

המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן החליטה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני להגיב במהירות באמצעות מכת טילים על הבסיסים האמריקנים בעיראק כדי להשיג הרתעה ולהעלות את המורל וגם לנצל את ההתקפה האמריקנית כדי לעצב אסטרטגיה חדשה ביחד עם "ציר ההתנגדות" לגרש את הנוכחות הצבאית האמריקנית מהאזור.

ישום האסטרטגיה החדשה יקח זמן רב והוא יתבצע ברחבי המזה"ת התיכון באמצעות כל השלוחות הנאמנות לאיראן.

גם ישראל הוכנסה לכללי המשחק החדשים בין ארה"ב לאיראן, האיראנים הודיעו כי אם ארה"ב תתקוף אותם פעם נוספת הם יתקפו את ישראל, הם מנסים כעת להחזיק בישראל כ"בת ערובה" כדי למנוע המשך התקפות אמריקניות.

האיראנים קבעו כלל חדש במשחק מול האמריקנים: כל התקפה אמריקנית על מטרות איראניות תיענה בהתקפה איראנית, ירי אמריקני חדש לעבר מטרות איראניות עלול להביא להתקפה איראנית על הבסיסים האמריקנים במדינות המפרץ ועל ישראל.

ה-8 בינואר 2020 הוא פתיחת פרק חדש באזור, איראן הציבה את עצמה בראש המאבק מול ארה"ב, המעצמה החזקה בעולם,והיא מאתגרת אותה ומראה לעולם כי היא איננה חוששת ממנה.

ההתקפה האיראנית על הבסיסים האמריקנים בעיראק נעשתה ישירות על ידי "משמרות המהפכה" ללא שימוש בשליחים והיא חשפה גם את עוצמתה של התעשייה הצבאית האיראנית, הטילים האיראנים מסוג "פאתח 110" ו"קיאם" פגעו בדיוק רב במטרות האמריקניות בעיראק מבלי להרוג חיילים אמריקנים, בדיוק כפי שתוכנן מראש.

נראה כי המשטר האיראני יעדיף כעת להמשיך במאבק נגד ארה"ב ונקמת מותו של קאסם סולימאני באמצעות השלוחות שלו כשהדגש העיקרי הוא על חזית עיראק, המליציות השיעיות בעיראק שנאמנות לאיראן הוכו בהלם גדול כתוצאה מחיסולו של קאסם סולימאני שהקים אותן, אולם, הן מתאוששות במהירות ונחושות לנקום את מותו וגם את מות מנהיגם אבו מהדי אלמוהנדס שנהרג עמו.

האיראנים חוששים מהמשך העימות הישיר עם ארה"ב, הנשיא טראמפ לא הפעיל את מלוא עוצמתה הצבאית של ארצו, ביכולתו להשמיד מתקני צבא, מתקני נפט ומתקני גרעין באיראן באופן שיביא לקריסת משטר האיאתולות בתוך זמן קצר, המשטר האיראני יודע זאת והוא מתנהל בזהירות.

מהי ההשלכה על ישראל? העימות הנוכחי בין ארה"ב לאיראן הוציא את ישראל  מבידודה, היא איננה יותר לבדה מול איראן, השאלה היא לכמה זמן, ברור שאם היא תתוקף על ידי איראן, ארה"ב תתערב ותכה צבאית את איראן, אולם, צריך לעודד את הנשיא טראמפ להמשיך ולנהל קו תקיף נגד הסכנה האיראנית למרות תקופת הבחירות בארה"ב, הסכנה האיראנית איננה רק כלפי ישראל אלא כלפי העולם כולו.