עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן הודיע – מנגנון INSTEX הופעל

איראן מצפה לפיצוי ממדינות אירופה על השנה בה המתינו לתחילת הפעלת המנגנון אולם במקביל ממשיכים למתוח ביקורת על המנגנון הכספי שנועד לעקוף את הסנקציות של ארה"ב • "אם בנקאות ודברים נוספים יחזרו לפועל בהתאם להסכם אנחנו נמשיך במחויבות שלנו", אמר השגריר

סוכנות הידיעות האיראנית "איראנא" פרסמה כי המנגנון שנועד לעקוף את הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן לאחר שעזב את הסכם הגרעין ב-8 למאי 2018, פעיל וכי על אירופה להתחיל לקנות נפט מטהראן. המנגנון מכונה INSTEX ) Instrument in Support of Trade Exchanges) הוא חלק מהניסיון האירופי של מדינות כבריטניה, צרפת וגרמניה, להמשיך את הסכם הגרעין משנת 2015 עם איראן. במהלך דיונים בשנה האחרונה פעלו הצדדים להגיע להסכמה על דרך בה ניתן יהיה לעקוף את מנגנון הסחר אל מול הסנקציות של ארה"ב. איראן מצידה לא הייתה מרוצה מקצב ההתקדמות ומהדברים שהושגו ובתגובה לכך איימו באיראן כי היא תנקוט צעדים נוספים בתחום העשרת האורניום עד לגבול העליון המוסכם בהסכם ה JCPOA.

כך הרש"פ פועלת נגד המשלחת הפלסטינית לבחריין

עוד נכתב בהודעה כי על האיחוד האירופי לפצות על הזמן בין הפרישה של ארה"ב לבין הפעלתו. "לאחר חודשים של עליות ומורדות, ה INSTEX, הופעל ומוכן לעיבוד הפעולה הפיננסית הראשונה שלו", נכתב בסוכנות הידיעות.

הדיפלומטית הגרמנית הלגה שמידט, מנכ"לית הפעילות מחוץ לאיחוד האירופי פרסמה את ההודעה היום (ראשון) לאחר שאושרה ביום שישי.

 

"מכונית יפה ללא דלק"

שגריר איראן לאו"ם, מאג'ד רוואנצ'י, כינה ביום ראשון את מנגנון ה INSTEX , מנגנון עוקף התשלומים של אירופה נגד העיצומים של ארה"ב במטרה לשמור על ההסכם כ"מכונית יפה ללא דלק" והוסיף כי הוא אינו מספק בשלב זה, כך דווח בסוכנות הידיעות "אירנ"א".

"אני אישית מאמין כי INSTEX בתנאים הנוכחיים שלו אינו מספיק. המכניזם בלי כסף הוא כמו מכנית יפה בלי דלק", אמר השגריר. "האירופאים מבקשים מאתנו להישאר ב JCPOA . אנחנו המתנו שנה כפי שהתבקשנו, אבל אנחנו אמרנו לשותפים האירופאים שאנו זקוקים לצעדים משמעותיים להמשיך ולהחזיק בהסכם הגרעין".

שגריר איראן באו"ם
שגריר איראן באו"ם

רוואנצ'י, המשיך ואמר כי "אנחנו לא יכולים לחכות יותר. אנו לא מאימים על אף אחד. אנחנו לא השפלנו אף אחד. אנו אמרנו מהתחלה  כי לא יעשה מספיק אנו נפחית את המחויבות שלנו. אנו ננקוט בצעדים חדשים אם הם יעמדו בהבטחותיהם ובמחויבות שלהם".

הוא דחה בדבריו את האפשרות כי איראן תעזוב את הסכם הגרעין והדגיש כי הצעדים שאיראן תבצע ב-7 ביולי אינן עזיבת ההסכם. "אם בנקאות ודברים נוספים יחזרו לפועל בהתאם להסכם אנחנו נמשיך במחויבות שלנו".

 

https://en.irna.ir/news/83374354/INSTEX-without-capital-is-like-a-beautiful-car-without-fuel

https://en.irna.ir/news/83375246/INSTEX-operational-Iran-says-EU-should-buy-oil