עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: האולטימטום לא יוארך מעבר ל-7 יולי ; תמשיך לכרסם בהתחייבויות להסכם הגרעין

דובר הארגון האיראנית לאנרגיה אטומית של איראן מסמן את ה-7 ביולי כמועד בו איראן תמשיך לפגוע בהסכם • הנשיא רוחאני: איראן איננה מעוניינת לפרוש מן ההסכם אך הוא נזקק ל"ניתוח דחוף כדי שישרוד"

דובר הארגון האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלונדי הודיע כי איראן לא תאריך את האולטימטום של 60 הימים שהקציבה לחמש המדיניות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין (רוסיה, סין, צרפת גרמניה ובריטניה) וכי תמשיך לכרסם בהתחייבויותיה עם פקיעתו ב- 7 יולי. כמאלונדי הבהיר, כי בהתאם לזכותה של איראן לנקוט בצעדי נגד מתאימים  בכל הקשור ליישום הסכם הגרעין כל צעד שלה יהיה תלוי במחויבותן של החתומות האחרות להסכם "איננו יכולים להמשיך ולציית להסכם בעוד שאר הצדדים אינם עושים דבר…הדרך היחידה להחזיר את הגלגל לאחור או מילוי ההתחייבויות על ידי הצד השני…אנו מנסים לאזן בין התחייבויותינו לבין זכויותינו, אם הם יכירו בזכויותינו – הסרת הסנקציות – או אז נכבד את התחייבויותינו ולא, נמשיך לכרסם בהן כדי יצור איזון.

דובר הארגון אמר כי מהתנהלות המדינות החתומות ניתן להבין כי הן אינן מעוניינות או אינן מסוגלות לעמוד בהתחייבויותיהן…איראן בכל מקרה תנהג בהתאם להנחיות המנהיג ח'אמנהאי וחוקי המג'לס (פרלמנט).[1]

ב-8 מאי , שנה בדיוק פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, הודיע נשיא איראן, חסן רוחאני, כי איראן הודיעה  למנהיגי חמש המדינות כי תצבור אורניום מועשר ומים כבדים בתחומה בכמות החורגת מהתחייבויותיה על פי ההסכם והקציב להן  60 ימים למלא את התחייבויותיהן הכלכליות לאיראן בעיקר בתחום הבנקאות ומגזר האנרגיה כפי שהתחייבו על פי ההסכם. הוא הזהיר כי אם לא יעשו כן איראן תכרסם עוד  בהתחייבויותיה על פי ההסכם להעשיר אורניום לרמה של 3.67  אחוז  ולא תציב גבול להעשרת האורניום (במשתמע גם לרמה צבאית). רוחאני הוסיף, כי איראן תתחיל גם בתוכנית לפתח את כור המים הכבדים באראכ בהתבסס על תוכניות שקדמו לחתימה על הסכם הגרעין.

מממשת את האיום: איראן הודיעה על הגדלת מאגר האורניום המועשר

הנשיא רוחאני הבהיר, איראן איננה מעוניינת לפרוש מן ההסכם אך הוא נזקק ל"ניתוח דחוף כדי שישרוד".  לדבריו איראן מוכנה לנהל מו"מ במסגרת הסכם הגרעין  אך לא מעבר לא "הסכם הגרעין יישאר כפי שהוא ולא ניתן לשנותו…אנו מוכנים לשבת סביב שולחן המשא ומתן ולדון בדרכים ליישם אותו בצורה טובה יותר, כולל בדרכים למילוי התחייבויותיכן (חמש המדינות החתומות)  ממנו".

ברוח זו הודיע (17 יוני)  כמאלונדי, כי "הספירה לאחור מ-10 כבר החלה ובעוד 10 ימים ה-27 יוני איראן כבר תחרוג מהגבלת צבירת 300 ק"ג אורניום  ואף תגביר את הייצור באפן דרמטי".

ארה"ב מנמיכה ציפיות מועידת בחריין

כמאלונדי הוסיף, כי בכל הקשור  לאפשרות להעלות את אחוז ההעשרה מעבר ל 3.67% המותר לה על פי ההסכם, "קיימים שני תסריטים : אחד להעלות את העשרה עד  ל 5% ולהשתמש באורניום המועשר בכור הגרעיני בבושהר, או להעלות את דרגת ההעשרה ל 20% ולהשתמש בו בכור המחקר הגרעיני בטהראן". כמאלונדי אמר גם, כי אם איראן לא תצליח למצוא בחודשיים וחצי הקרובים שווקים למכירת המים הכבדים היא תצבור בתקופה זו 130 טון.

עוד אמרכי הארגון האיראני לאנרגיה אטומית ממתין עתה לשלב השני  (במשתמע עם פקיעת האולטימטום ב-7 יולי) של הצעדים לכרסם עוד את המחויבות האיראנית להסכם ואמר כי "לאירופה יש עדין זמן. אנו חיכינו שנה לאירופאים (עד השמונה במאי), שנה לאחר פרישת ארה"ב מההסכם) במסגרת הסבלנות אסטרטגית שלנו". הוא הוסיף, כי סבלנותה של איראן הולכת ופוקעת נוכח המשך הססנותה של אירופה בכל הקשור למילוי התחייבויותיה הכלכליות במסגרת הסכם הגרעין "אירופה אינה רוצה לעשות דבר או שפשוט אינה מסוגלת לעשות דבר"   .

האיומים האיראנים באים על רקע המשך המתיחות בין איראן למערכת הבינלאומית והאזורית על רקע תקיפת המכליות במפרץ ומוסיפים עוד נדבך למתיחות. איראן ממשיכה בצעדים זהירים בסוגיית הגרעין, אינה שוברת את הכלים ומותירה עדין מרחב תמרון למיצוי המהלכים הדיפלומטיים, שהגיעו לשיאן השבוע עם ביקור שה"ח הגרמני וראש ממשלת יפן בתחומה.

 

[1] https://www.tabnak.ir/fa/news/906564/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA