עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן בעקבות חיסול אלבע'דאדי :"ארה"ב הרגה את יציר כפיה"

באיראן פחות מתלהבים מחיסול מנהיג דאע"ש • שר התרבות: "מדי פעם ארצות הברית מציגה גופה לא מזוהה כזאת או אחרת"

גורמים איראניים רשמיים המעיטו מחשיבות חיסולו של מנהיג דעא"ש אבו בכר אלבע'דאדי בידי כוחות מיוחדים אמריקניים. דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, אמר כי חיסולו של אלבע'דאדי אינו מסמן את קיצו של ארגון המדינה האסלאמית "כשם שחיסולו של אסאמה בן-לאדן לא "ייבש את שורשי ארגון הטרור "אלקאעדה", כך גם חיסול אלבע'דאדי לא יביא לקץ התפיסה העומדת בבסיסו של ארגון המדינה האסלאמית".

 

הוא נצל את ההזדמנות למתוח ביקורת יריבותיה האזוריות (סעודיה) והבינלאומיות (ארה"ב) של איראן ואמר כי ארגון המדינה האסלאמית צמח בזכות הפטרו-דולרים באזור והמחשבה הכופרת הסונית וכי יש לייבש את שורשי הטרור שמקורם בגורמים אלה. הוא הוסיף, כי איראן ניצבת בקו הראשון של המאבק בטרור ואף הצטרפה למאבק באידיאולוגיה של המדינה האסלאמית באופן  "דיפלומטי, אסטרטגי ואידיאולוגי" ואמר כי בעוד ארצות הברית "מנסה להציג את המיליטריזם והתוקפנות שלה כחלק מהמאבק בטרור, הרי ש"הטרור במזה"ת וצפון אפריקה הינו תולדה של המדיניות המיליטריסטית, הרעב-לנפט ותמיכתה במדיניות הדיכוי"[1].

דאע"ש היום שאחרי – כוננות בעולם

שר התרבות וההכוונה האסלאמית, סיד עבאס צלאחי, המעיט אף הוא מחשיבות החיסול על לארה"ב ובעלות בריתה "לנפנף בגופתו  של אלבע'דאדי כבדגל ניצחון…במשך דורות האזור היה מוכתם בדם "אלקאעדה", הטליבאן, המדינה האסלאמית וכו'…מדי פעם ארצות הברית מציגה גופה לא מזוהה כזאת או אחרת אם זאת של מלא מחמד עמר (מפקד המג'האדין האפגנים ומי שהקים את מחוז אפגניסטאן של המדינה האסלאמית), אסאמה בן לאדן, אבו מצעב אלזרקאוי ועכשי אלבע'דאדי ותוקעת תרועת ניצחון…גופות אלה אינן מהוות דגלי ניצחון אלה גופות מצחינות"[2].

שר התקשורת האיראני מחמד גו'אד אזרי ג'הרומי צייץ  (בתגובה לציץ של הנשיא טראמפ " משהו גדול התרחש" ) כי "לא מדובר בדבר רציני ש"הרי זה עתה הרגתם את יציר כפיכם"[3]. התעמולה האיראנית טענה כל העת כי המדינה האסלאמית היא יציר כפיה של ארצות הברית וסעודיה ואף זכתה לסיוע מצידה של ישראל.

ארגון המדינה האסלאמית ותומכיו מקרב הארגוני הסונים (ג'נדאללה) הפועלים בעיקר במזרח המדינה, בצעו מספר פיגועים נגד איראן הבולט ביותר היה הפיגוע ביוני 2017 במהלכו בצעו מחבלים כורדים של המדינה האסלאמית  בעיראק (ISIL) פיגוע כפול סימולטני, מהחמורים שידעה איראן,  בבניין הפרלמנט האיראני והמאוזולאום של מחולל המהפכה האסלאמית ח'מיני. במהלך הפיגוע נהרגו 17 אזרחים ונפצעו עשרות. איראן האשימה את ישראל וסעודיה כמי עמדו מאחורי הפיגועים.

ב-22 ספטמבר בוצעה התקפת טרור נגד מצעד צבאי בער אהואז, מחוז וזסטאן, בה נהרגו 25 אנשים חלקם  מקרב משמרות המהפכה וחלקם צופי. חזית המאבק של אהואז נטלה אחריות לפיגוע בשם ASMLA ( Arab Struggle Movement for the Liberation of Ahwaz) וסוכנות הידיעות של המדינה האסלאמית אעמאק(  أعماق) טענה כי מאחורי הפיגוע עומד ISIL ארגון המדינה האסלאמית בעיראק.

מבחינת איראן חיסולו של אלבע'דאדי נחשב הישג במאבקה בארגונים הסונים הקוראים תגר על ההגמוניה שלה באזור והוא מצטרף לרשימת החיסולים והמלחמות שבצעה ארצות הברית עבור גורמים סונים שהיוו יריבים מדינתיים ולא-מדינתיים של איראן – צדאם חסין והטליבאן באפגניטאן.

 

 

[1] https://twitter.com/Alirabiei_ir/status/1188503099410919425

[2] https://twitter.com/S_A_Salehi/status/1188522262527401985

[3] https://twitter.com/azarijahromi/status/1188470666712043520