עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "אני נתתי את ההוראה לירות על המפגינים"

עם חזרת רשת האינטרנט בהדרגה למדינה מתחילים להיחשף עוד ועוד סיפורי זוועה של המשטר כלפי המפגינים • רוחאני מגבה את המשטרה בצעדיה • מושלת עיר הודתה כי נתנה את ההוראה לירות על מפגינים

שבועיים וחצי לאחר תחילת המהומות ברחבי איראן, מתחילים להתגלות מימדי הרצח ההמוני בעיר התעשייתית מאהשהר במחוז חוזסתאן בדרום מערב המדינה. עדים תושבי המקום ספרו לאמצעי התקשורת בשפה הפרסית באירופה, כי כוחות משמרות המהפכה והכוחות המכונים "פאטמיון" אשר הובאו למחוז, ביצעו טבח נוראי שהתרחש ביום ב' 18.11.2019, ארבעה ימים לאחר תחילת המחאות הארציות על ההעלאה במחירי הדלק.

איראן מוציאה לפעול את התכנית להשתלט על שיקומה של סוריה

המחאות פרצו לראשונה במחוז חוזסתאן ומשם התפשטו אל רחבי המדינה. לפי עדויות של תושבי העיר מאהשהר, כוחות המשטר הדפו מאות מפגינים צעירים אשר חסמו את אחד הכבישים הראשים במחוז. התושבים מספרים כי במטרה להדוף את המפגינים אנשי המשטר השתמשו בשלושה טנקים אל מול מאות מפגינים שהתבצרו בשדות הסוכר. לפי העדויות כוחות המשטר החלו לבצע ירי חסר הבחנה לעבר המתבצרים ולאחר מכן לקחו את גופות ההורגים והחביאו אותם.

עשרות אזרחים ששהו בבתיהם באותה עת לא רחוק מן השדות, נפגעו אף הם וחלקם נהרגו מהירי חסר ההבחנה. גופותיהם של הנרצחים בעיר מאהשהר עדיין לא הוחזרו למשפחות.
כמו כן, האינטרנט הסלולרי והביתי של המחוז מנותקים עדיין . בכתבה של העיתון ניו יורק טיימס מיום ה-1.12.19 מתוארים מעשי הזוועה בפירוט .

איראנים החיים בגולה הפיצו ברשתות החברתיות את התמונות והפרטים של אותם מפקדי משמרות המהפכה שהיה להם חלק במתן הוראות בהרג הצעירים בשדות הסוכר במחוז חוזסתאן באירוע הזוועתי של יום ב' 18.11.2019.

איראן - פני הרוע: מפקדי משה"מ החשודים בביצוע הטבח בשדות הסוכר
איראן – פני הרוע: מפקדי משה"מ החשודים בביצוע הטבח בשדות הסוכר

 

המושלת שנתנה את ההוראה לירות על המפגינים

לילה ואצק'י המושלת "הרפורמיסטית" של העיר ק'ודס ליד טהראן, הודתה (ביום א' 1.12) בישיבת המועצה כי היא אישית נתנה הוראה לכוחות הביטחון לירות במפגינים ברחובות העיר תוך כדי גיבוי משר הפנים. היא תיארה בישיבה את "הקושי" שהיא נקלעה אליו בימי המהומות, לאחר שהמפגינים התקרבו אל בניין המושל, דבר ש"אילץ", אותה לתת את ההוראה לכוחות הביטחון לירות לעבר המפגינים. ידיעות שונות מן המחוז מספרות על לפחות 10 צעירים שנהרגו ליד הבניין. אין אישור לידיעה זו ואין אישור סופי לגבי מספר ההרוגים והפצועים בתקרית.

במקביל למהומות במחוז חוזסתאן, טרם חודש החיבור לרשת האינטרנט הסלולרי והביתי במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן. מן המחוזות העניים הללו, ליד הגבול המזרחי של איראן, לא התפרסמו סרטים ותמונות של מחמאה למרות שהיו ידיעות רבות על הפגנות., ישנו חשש רב כי התושבים במקום סבלו מאלימות קשה וברוטאלית של השלטון.

 בלוצ'ים איראנים מתעמתים עם כוחות המשטר בכביש הראשי בעיר סרבאז, ביום ש' 30.11.2019 התמונה: בי בי סי בפרסית

בלוצ'ים איראנים מתעמתים עם כוחות המשטר של איראן בכביש הראשי בעיר סרבאז, ביום ש' 30.11.2019 התמונה: בי בי סי בפרסית

בנוסף לכך, נעצר איש דת סוני אשר תמך במחאות, ונעצר בהוראה של בית הדין המיוחד לאנשי הדת ונלקח למעצר במחוז חוראסאן. דבר מעצרו גרם למהומות רבות במחוז. מפגינים חסמו את הכבישים הראשים במחוז ביום שבת האחרונה (30.11) והתעמתו אל מול המשטרה. איש הדת העצור טרם שוחרר ולא ידוע מה עלה בגורלו . כמו כן, עיר הנמל החשובה של איראן במחוז הנ"ל, צ'אה בהאר, הושבתה ביום שבת על רקע אלימות המשטר .

בלוצ'ים איראנים מתעמתים עם כוחות המשטר בכביש הראשי בעיר סרבאז, ביום ש' 30.11.2019 התמונה: בי בי סי בפרסית
כוחות "פאטמיון" שזרוע הק'ודס של משמרות המהפכה אימן אותם בשנים האחרונות מבין הפליטים השיעים האפגאנים בתוך איראן כדי לשלוח אותם לחזיתות המלחמה בסוריה במטרה לסייע להישרדות השלטון של בשאר אסד, הובהלו במהירות למחוז חוזסתאן והיה להם חלק בהרג המוני איראנים במחוז.

 

רוחאני: כל מי שהפריע לסדר ולתנועה ייעצר

ברחבי המדינה נמשכים גלי המעצר נגד המפגינים. סוכנות הידיעות פארס פרסמה כי עד עתה נעצרו קרוב ל-30 אנשים החשודים בהשתתפות בהפגנות. המשטרה, ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, משרד המודיעין ויתר גורמים במערכת הביטחון של הרפובליקה האיסלמית, מחפשים כעת אחר המפגינים שיצאו לרחובות. הם עושים זאת בין היתר באמצעות בדיקת מצלמות התחבורה הציבורית והמצלמות האחרות המוצבות במקומות ציבוריים. בעזרת אותם מצלמות הצליחו לאתר אלפים מן המפגינים והם נערכים להמשך מעצרם.

ההסתבכות של השר היהודי בממשלת תוניס

הנשיא חסן רוחאני נתן את ברכתו למעצרים הללו ואמר כי כל נהג אשר בימים הראשונים של המחאות על ההעלאה במחירי הדלק עצר את רכבו באמצע הרחובות והכבישים והיה לו חלק באירועים, יזוהה וייעצר. בנוסף, המשטר עצר מאות צעירים אשר פעלו ברחבי הרשתות החברתיות, לפני כיבוי הטוטלי של האינטרנט באיראן, וקראו לאזרחים לעצור את הרכבים באמצע הכבישים.

שר המדע וההשכלה הגבוהה בממשלת איראן אמר כי לא ידוע לו את המספר של הסטודנטים אשר נעצרו בימי ההפגנות. ארגון הסטודנטים באוניברסיטה המרכזית של טהראן הודיע כי כוחות הביטחון הכניסו אמבולנסים אל תוך מתחם האוניברסיטה ועצרו בכוח עשרות סטודנטים ולקחו אותם לבתי המעצר המפוזרים בטהראן ובפרבריה. מחמוד צאדק'י חבר פרלמנט, מהסיעה ה"רפורמיסטית", חשף כי בנוסף לרבים מהסטודנטים שנעצרו בעת הפגנות בתוך האוניברסיטאות, עוד עשרות פעילים מבין הסטודנטים, אשר לא נכחו כלל בהפגנות, נלקחו לבתי מעצר כ"צעד מנע" כנגד האפשרות להרחבת המחאות בתוך האוניברסיטאות .

התנאים בבתי המעצר – חרפה

פעילי זכויות האדם מדווחים על התנאים המחפירים ביותר בבתי המעצר שבהם שוהים אלפי הצעירים מגל המחאה האחרון. הפעילים מביעים בעיקר חרדה עמוקה למצבם של מאות צעירים מתחת לגיל 18 אשר נעצרו בתוך ההפגנות או לאחריהן.

לפי הדיווחים אלפי עצורים מוחזקים בחצרות ואף בתוך תאי השירותים של בתי המעצר ברחבי המדינה בשעה שחלקם סובלים עדיין מפציעות ירי של כוחות הביטחון ולא מקבלים טיפול רפואי .
עשרות מהפצועים נכחו בעת ביקור התובע הכללי בבית המעצר פשאפויה הידוע לשמצה ליד טהראן. התובע האייתוללה מחמד ג'עפר מונטזרי טען כי "כל העצורים מרוצים מתנאי מעצרם".
מול מצלמות הטלוויזיה האיראנית, הוא קרא לצעירים "להודות באופן מיידי" בקשר שלהם אל גורמים חיצונים. פרשן קוראן אמר בטלוויזיה האיראנית כי לא מספיק להוציא את המפגינים להורג, אלא יש להרוג אותם תוך כדי עינויים קשים ובצורה איטית במיוחד: קודם לחתוך יד ימין ורגל שמאל, אחר כך יד שמאל ורגל ימין, להוציא את לשונם…בצטטו פסוק מן הקוראן.

איראן: עשרות צעירים פצועים מהירי או העינויים הקשים העוברים בבתי המעצר, מבין אלפי העצורים. האייתוללה התובע (בתמונה) טען בביקור בבית מעצר הידוע לשמצה: "כל העצרים מרוצים מתנאי החזקתם"
איראן: עשרות צעירים פצועים מהירי או העינויים הקשים העוברים בבתי המעצר,  האייתוללה התובע (בתמונה) טען בביקור בבית מעצר הידוע לשמצה: "כל העצורים מרוצים מתנאי החזקתם"