עבור לתוכן העמוד
Menu

אידיאולוגיה או עסקים פרטיים – האם זו הסיבה לסירובו של עבאס להשתתפות בסדנה בבחריין?

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל בכל כוחו להכשיל את הסדנה הכלכלית בבחריין כשלב ראשון להכשלת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ • עבאס איננו מעוניין בהסדר מדיני עם ישראל ומתכנן לפרוש מתפקידו כמי שלא נכנע לארה"ב וישראל, מי שישלם את המחיר הם בני עמו

סירובו של מחמוד עבאס כי נציגי הרש"פ ישתתפו בסדנה הכלכלית, במנאמה בבחריין, בסוף החודש הבא ירשם כפרק נוסף במדיניות "הלאווים" של ההנהגה הפלסטינית לדורותיה, מנהיגות שהביאה על הפלסטינים את ה"נכבה" של 1948 ושעומדת להביא עליהם "נכבה" נוספת בגלל אינטרסים אישיים צרים והתעלמות מהצרכים הלאומיים והכלכלים של העם הפלסטיני.

נושא סדנת בחריין עולה לראש סדר היום של העולם הערבי ויו"ר הרש"פ יציג את השגותיו בועידת הפסגה שתתקיים בסוף החודש במכה שבסעודיה.

סעודיה אחת ממארחות הועידה, מדינות המפרץ ומצרים לא יעזו לצאת נגד כינוס הסדנה בבחריין.

השתיקה סביב זכריה זביידי

ממשל טראמפ עשה טעות כאשר לא ניסה, למרות שהרש"פ מחרימה אותו מאז ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, להתייעץ עם הרש"פ על כינוס הסדנה הכלכלית בבחריין. אילו ניסה לעשות זאת והיה נדחה ע"י הרש"פ היה חושף את פניה האמיתיים של הרש"פ ואת הטיעונים השקריים של בכירי הרש"פ כמו טיעונו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אשר מתרץ את סירוב הפלסטינים לבוא לועידה בכך ש"הממשל כלל לא התייעץ איתנו".

לכן, בעקבות החרם המדיני של הרש"פ על הבית הלבן, שיגר ממשל טראמפ הזמנות לכינוס בבחריין באופן ישיר לאנשי עסקים פלסטינים, מומחי כלכלה ומוסדות כלכליים בשטחים.

 

מהי הסיבה להתנגדותו של מחמוד עבאס?

 

גורמים בכירים באש"פ אומרים כי מחמוד עבאס חושש כי השתתפות נציגי הרש"פ בסדנה הכלכלית בבחריין תיתן צידוק לנורמליזציה שמדינות ערב רוצות לקיים עם ישראל ללא קשר לבעיה הפלסטינית וכי יהיה זה תקדים מסוכן וצעד ראשון לויתור על יוזמת השלום הערבית בדרך להחלפתה ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

יו"ר הרש"פ רואה בתוכנית "השלום הכלכלי" האמריקנית אימוץ של רעיונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר מטיף להם כבר יותר מ-10 שנים ללא הצלחה.

אולם, על פי גורמים בכירים בפת"ח יש  לשיקולים הכלכליים של מחמוד עבאס חלק חשוב בסירובו להשתתף בועידה.

מחמוד עבאס ושני בניו יאסר וטארק הם אנשי עסקים שיש להם אימפריה כלכלית בשטחים ובמדינות ערב.

על פי הגורמים בפת"ח הם הנהיגו בשטחים את אותה השיטה שהנהיג אש"ף בלבנון ובתוניסיה, כי כל איש עסקים גדול הפועל בשטחי הגדה צריך לשלם להם עמלה על  עסקיו או מעין "דמי חסות" כדי שיוכל לפעול באופן חופשי מבחינה עסקית.

אנשי פת"ח ברמאללה מספרים כי כל המעגל בצמרת הרש"פ המקורב למחמוד עבאס ובניו, כולל ראש הממשלה מוחמד א-שתייה, עוסק בעסקים מלבד בפעילות הפוליטית-מדינית.

קשרי הון-שלטון הם דבר מקובל מבחינתו של מחמוד עבאס.

הציבור הפלסטיני מאס בשחיתות של הרש"פ והעסקים של בכירי הרש"פ ומעלליהם הם שיחת היום הקבועה ברחוב הפלסטיני. גם אם הייתה הרש"פ שולחת נציגים לסדנה בבחריין היה הדבר מתקבל בחוסר אמון ברחוב הפלסטיני, הבטוח כי כל כסף שמגיע לקופת הרש"פ מייד נגזר ממנו סכום גדול לכיסם של בכירי הרש"פ.

לא מן הנמנע שמחמוד עבאס חושש גם שהכספים שיגוייסו בסדנת הכלכלה בבחריין יהיו תחת מנגנון פיקוח אמריקני הדוק שיקשה מאוד על מעשי שחיתות ושיוודא שהכספים מגיעים ליעדם המקורי.

גורמים בקהילת העסקים בגדה רומזים לכך שיו"ר הרש"פ ובניו מתנגדים לכך שכספים יעברו ישירות לאנשי עסקים פלסטינים בגדה,מה שנקרא "המגזר הפרטי" והם רוצים שכל כספי הסיוע יועברו לקופת הרש"פ הנתונה לשליטתם המלאה ומשם הם יחלקו את הכסף כראות עיניהם.

 

מאמצים לגייס משתתפים פלסטינים

 

אתר "אלח'ליג' און ליין" המזוהה עם קטאר דיווח ב-24 במאי כי סעודיה ואיחוד האמירויות פועלות במרץ כדי לשכנע מומחי כלכלה ואנשי עסקים פלסטינים להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין.

על פי הדיווח גם בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס,פועל כדי לשכנע אנשי עסקים פלסטינים שיש לו השפעה עליהם להגיע לדיוני הסדנה.

הרש"פ הצליחה בקמפיין הסברה מאורגן היטב להכפיש את הממשל האמריקני ואת הסדנה הכלכלית בבחריין בטענות כי מדובר  במעשה הונאה וכי מטרת הכינוס איננה סיוע כלכלי לפלסטינים אלא ניסיון פוליטי לעקוף את הרש"פ ולכפות על הפלסטינים תוכנית מדינית אמריקנית-ישראלית השוללת מהם את זכויותיהם הלאומיות.

הרש"פ הצליחה ליצור ברחוב  הפלסטיני את התחושה כי סדנת בחריין הינה ניסיון סחיטה ותשלום כסף עבור ויתור פלסטיני על השאיפות הלאומיות.

לכן, אנשי עסקים פלסטינים בולטים שקיבלו הזמנות לסדנה הכלכלית כמו זאהי ח'ורי,בשאר אלמצרי ומאזן סנוקרוט, מיהרו ליישר קו עם עמדת הרש"פ והודיעו כי לא ישתתפו בועידה.

כל איש עסקים פלסטיני שיש לו עסקים בתחומי הרש"פ בגדה חושש לעסקיו ולכך שהרש"פ עלולה לפגוע בהם אם ישתתף בסדנה הכלכלית בבחריין.

על פי גורמים בפת"ח בגדה,מנגנוני הביטחון של הרש"פ שיגרו אזהרות ואיומים לאנשי עסקים פלסטינים שלא יעזו אפילו לחלום על השתתפות בכינוס בבחריין.

אוסאמה קוואסמה דובר תנועת פת"ח אמר לאתר "אלח'ליג' און ליין" ב-24 במאי כי כל פלסטיני שישתתף בכינוס בבחריין הוא "בוגד, משתף פעולה ופחדן".

איש העסקים הפלסטיני היחיד שגילה אומץ רב ונענה להזמנת הממשל לבוא לסדנה הכלכלית בבחריין הינו השיח' אשרף ג'עברי.

ג'עברי מייצג את הקול האמיתי של הרוב הדומם של אנשי קהילת העסקים בגדה הרוצים בפריחה כלכלית ודו קיום עם ישראל אך חוששים משלטון הפחד שמנהיג יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ורוצים לשמור על עסקיהם.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עושה כל מאמץ כדי להכשיל את הסדנה הכלכלית בבחריין, הוא נפגש השבוע לתיאום עמדות בענין עם שליט קטאר השיח' תמים בן חמד, עם עבדאללה מך ירדן ועם נשיא עיראק ברהם צאלח.

יו"ר הרש"פ נכנס למירוץ כנגד הזמן. יש עוד חודש עד לכינוס בבחריין ועפ"י גורמים בפת"ח הוא בטוח שיצליח להכשיל את הכינוס באופן כזה שיביא לכך שהממשל האמריקני ידחה את פרסום החלק המדיני של "עסקת המאה" בעקבות כישלון כינוס בחריין.

עבאס יודע כי ממשל טראמפ וישראל אינם מעוניינים במיטוט שלטון הרש"פ בגדה ולכן הוא מרשה לעצמו למתוח את החבל עד הקצה.

רווחתם של התושבים הפלסטינים בגדה ושיפור מצבם הכלכלי אינם מעניינים את מחמוד עבאס, גם לא הגעה להסדר מדיני עם ישראל, כמו קודמו יאסר ערפאת הוא רוצה לפרוש בבוא העת באש ובתמרות עשן ולהיכנס להיסטוריה כמי שלא ויתר על ה"קווים האדומים" של הפלסטינים בסוגיות הליבה של הסכסוך (ירושלים, גבולות, פליטים, התנחלויות).

מחמוד עבאס מנסה להרוויח זמן בתקווה שהנשיא טראמפ לא יבחר לתקופת כהונה נוספת, הוא יודע כי גם ממשלת ישראל לוקחת זאת בחשבון ומנסה להשיג את המקסימום מהנשיא טראמפ בתקופת כהונתו הנוכחית כמו למשל תמיכה בהחלת החוק הישראלי על גושי ההתנחלויות בגדה וחלקים משטחי C.

כישלון אפשרי של הסדנה הכלכלית בבחריין לא יהיה רק כישלונם של ממשל טראמפ ושליטי ערב המתונים אלא גם כישלונה של ההנהגה הפלסטינית שמתעלמת מהצרכים האמיתיים של בני עמה, גוררת אותם לקיצוניות ומשלה אותם כי הם בדרך לניצחון על ישראל והגשמת חלומותיהם.

בכך היא חוטאת לתפקידה וחוזרת על אותן הטעויות ההיסטוריות של כל ההנהגות הפלסטיניות הקודמות מאז 1948 אשר לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

ישראל היא היום מעצמה אזורית חזקה מבחינה מדינית, ביטחונית וכלכלית בעוד הרש"פ מתדרדרת והיא על סף קריסה כלכלית, מה הרוויחו הפלסטינים משלטונו של מחמוד עבאס מאז היבחרו בשנת 2005? כלום, רק הפסידו.