עבור לתוכן העמוד
Menu

אחרי 67 ימים שוחררה סוהא ג'בארה – תועמד לדין

האם ל-3, אזרחית ארה"ב , שוחררה היום ממאסר לאחר ששבתה רעב ופונתה לבית החולים לפני כחודש • ברש"פ הודיעו כי תועמד לדין

האסירה הפוליטית סוהא ג'בארה שוחררה היום מהכלא ביריחו לאחר מעצר של 67 ימים בהם עברה חקירות ועינויים בחשד כי העבירה כספים למשפחות החללים בעזה. בסוף החודש תתייצב למשפטה בבית הדין של הרש"פ.

מאסרה של סוהא ג'בארה, אם ל-3 ילידם, אזרחית ארה"ב, עורר סערה רבה ברחבי הגדה המערבית ועצרה בביתה בכפר תורמוס עיא, באזור רמאללה ב-3 בחודש נובמבר ע"י מנגנון המודיעין המסכל הפלסטיני שבראשו עומד הגנרל זיאד הב אלריח.

בני משפחתה של סוהא ג'בארה ופעילי זכויות אדם פלסטינים הפיגנו בכיכר המרכזית ברמאללה וקראו למסודות הבינלאומים להתערב ולהציל את חייה של ג'בארה לאחר שזו התחילה בשביתת רעב.

מייד עם מעצרה נלקחה ג'בארה אל  בית הכלא הפלסטיני ביריחו שם היא הואשמה באיסוף כספים והעברתם לרצועת עזה עבור משפחות החללים והאסירים הביטחוניים.

סוהא ג'אברה ומלחמתה ברש"פ

מאז ה-22 בנובמבר שובתת סוהא ג'בארה רעב בכלא הפלסטיני במחאה על מעצרה והיחס שקיבלה מחוקריה, היא הועברה כבר כמה פעמים לטיפול בבית החולים ביריחו בשל מחלת הלב שלה.

בני משפחתה שביקרו אותה בכלא סיפרו לאמצעי התקשורת הפלסטינים כי  היא הוכתה ע"י חוקריה ועברה עינויים פיזיים והטרדות מיניות מילוליות במהלך חקירתה.

סוהא ג'בארה נעצרה במסגרת המעצרים הפוליטיים שעושים מנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה בהוראתו של מחמוד עבאס.

ככל הנראה, מדובר בפעילת אופוזיציה שהחליטה לסייע למשפחות החללים הפלסטינים והאסירים הביטחונייים על רקע המצב ההומניטארי הקשה, הרש"פ איננה מאשימה אותה בהשתייכות לחמאס או לכל ארגון פלסטיני אחר.

מעצרה הפך לשיחת היום בגדה וברשתות החברתיות נמתחת ביקורת קשה  של הציבור הפלסטיני על הרש"פ וגם דרישה למנות ועדה עצמאית שתחקור את  העינויים וההשפלות שעברה סוהא ג'בארה ע"י חוקריה.

מעצרה של סוהא ג'בארה הוא דוגמא לשלטון הדיקטטורה של מחמוד עבאס בגדה והאופן שבו הוא מטפל בפעילי האופוזיציה הפלסטינית, גם כשמדובר בנשים.

הפגנות למען שחרורה של סוהא ג'אברה ברמאללה
הפגנות למען שחרורה של סוהא ג'אברה ברמאללה

 

הדברים באים לאחר ראיון של בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, שהתראיין ברשת 'בלומברג' על ידי טים סבסטיאן.עריקאת שהיה מורגל בראיונות נוחים מבחינתו, הופתע על ידי המראיין שתקף את הרשות על הפרת זכויות אדם והתעללות בעצורים.

סבסטיאן סיפר על דו"ח מארגון זכויות אדם המורכב מעדויות מזעזעות שאסף הארגון במשך שנתיים על הרשות הפלסטינית. על פי הדו"ח ישנם הרשות מפרה חוקים הומניטריים בין לאומיים הסותרים את אמנות זכויות האדם עליהם חתמה. על פי הדו"ח ישנו תיעוד נרחב של עינויים הגובלים בפשעים שנגד האנושות.

כאשר עריקאת ענה כי מיד עם הוצאת הדו"ח הוחלט על ועדה שתחקור את העדויות תקף אותו המראיין: "קיבלתי אותם תשובות ממך כבר 10, 15, 20 שנה!"

בהמשך סיפר המראיין על רדיפה דתית של סטודנטים ותקף את המרואיין עריקאת " אתה מחייך! אין מה לחייך לגבי זה!".