עבור לתוכן העמוד
Menu

אזרחים באיראן מציגים: המצב הכלכלי חונק אותנו

הסנקציות על איראן והמצב הכלכלי מכבידות על האזרח הפשוט • אב פנה בפנייה נרגשת למנהיג על רקע אי יכולתו לקנות מוצרים לתינוק שלו

המצב הכלכלי באיראן: בתחילת החודש נכנס לתוקפו הסבב השני של הסנקציות על איראן על ידי ארה"ב. לכך ניתן להוסיף את הלחץ הכלכלי וההפגנות הרבות בערים שונות מאז הודיע הנשיא טראמפ על יציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין.

דוגמה למצב הכלכלי הקשה של האזרח האיראני ניתן למצוא בדבריו של אב צעיר מאיראן שהקליט סרטון קצר, ביום הראשון של הסנקציות על איראן בו הוא בוכה ומתחנן בפני מנהיגי המשטר להפסיק לאתגר את ארה"ב וישראל כדי למנוע את ההחמרה במצב העם האיראני.

הסרטון צולם ונשלח לערוץ הטלוויזיה manoto המשדרת מלונדון לאיראן.

תרגום דבריו של האב הצעיר:

"אני מתחנן בפניכם. נשבע בכבוד שלי, שסל הקניות (הדל) הזה שאתם רואים, עלה לי היום 2,400,000 ריאל. החיתול הזה לתינוק שלי עלה בלבד 900,000 ריאל, אך כשאני קונה לו חיתולים מתוצרת איראן, כואב לו והוא סובל ורגליו מקבלים פריחה.

לכן קניתי חיתול גרמני לפי בקשת אשתי. התינוק שלי לא יונק חלב אם ונאלצתי לקנות גם אבקת חלב שעלתה 350,000 ריאל. אדון (עלי) ח'אמנהאי (מנהיג המשטר), אדון (חסן) רוחאני (הנשיא), אני רק פקיד, אך פקיד לפי חוזה (ולא פקיד קבוע). אני אדם משכיל. יש לי תואר שני. אני בוגר האוניברסיטה התעשייתית הטובה ביותר של איראן, ע"ש שריף, בטהראן, (האוניברסיטה היוקרתית ביותר שרק מספר מצומצם של צעירים גאונים לאחר מבחנים קשים מאוד מתקבלים שם), אני מבקש בפניכם, אני מתכנן בפניכם, המצב (הקשה) הזה של המדינה הוא התוצאה של המאבק המיותר שאתם מנהלים נגד ארה"ב וישראל ומאתגרים אותן בחינם, תפסיקו עם זה.

רק למען (המשך) המאבק המיותר הזה, אל תגרמו לכך שמצב האזרחים יהיה גרוע מהתנאים (הקשים) הנוכחיים. אני מתחנן בפניכם. היום (ביום הראשון לאחר הפעלת הסנקציות החדשות נגד איראן) כשהלכתי לקניות, הידיים והרגליים שלי רעדו מפחד (בגלל יוקר המחירים). רעדתי מול המחירים של הקניות שלי. אני מתחנן…"

בחלק נוסף של דבריו שלא נשמעים בקטע זה של הקליפ הוא ממשיך ואומר: "אני לא רוצה כלום מלבד שאוכל להביא למשפחתי קצת אוכל. אני מוותר אפילו על יתר יסודות החופש. אפילו מוותרת על זכות בחירת הלבוש שלי…מתחנן שתפסיקו לנהל מאבק מיותר מול ארה"ב וישראל. תחשבו על העם שלכם".

 

בחודשים האחרונים, בייחוד מאז התדרדרות ערך הריאל האיראני, מסוף מרץ 2018, אזרחי איראן שולחים כל יום עשרות קטעי וידיאו המתארים את המקררים הריקים, את שולחן האוכל ההולך והמצומצם מאוד שלהם ואת סל הקניות המאוד דל שלהם עם מחירים אסטרונומיים לערוץ manoto.

https://www.manoto.news/Report/7kftcc/UGS33834

https://www.manoto.news/Report/g93d62/UGS33672

https://www.manoto.news/Report/9wnrw8/UGS33678

https://www.manoto.news/Report/mc8htf/UGS33828

https://www.manoto.news/Report/dww6nr/UGS33736

 

זאת בשעה שפקידים וכוחות הביטחון ומורים מקבלים 200 מיליון ריאל שכר חודשי באופן ממוצע, ובשעה שמעל 80% משכר רוב השכירים הולך על שכירות דירה, הכסף שנשאר לקניות ומצרכי היסוד ויתר הצרכים החיוניים של המשפחה הוא מועט ביותר.

עד לפני 7 חודשים, השכר הממוצע של הפקידים עמד על כ-650 דולר, אך עתה הוא הוא עומד על כ-135 דולר וזאת בשעה שמחיר כל מצרכי היסוד והשירותים החיוניים והלא חיוניים עלו בצורה משמעותית ובחלק המוצרים המחירים עלו ביותר מ-300%. שכרם החודשי של הפועלים הוא שליש או מחצית משכרן של פקידים ומורים, ולכן מצבם של מאות אלפי פועלים חמור עוד יותר וזאת בשעה שעשרות אלפי פועלים פוטרו בחודשים האחרונים בגלל סגירת מאות מפעלים קטנים ובינוניים ומאות אלפי פועלים נוספים עומדים בפני פיטורין לאחר סבב הסנקציות החדש.

כמו כן גובה  הסובסידיה החודשית שהממשלה נותנת למשפחות נזקקות  ירד בחודשים האחרונים לפחות מ-4 דולר בשעה, דבר שהיה שווה ערך פי עשרה עד לפני כמה שנים.

לפי הנתונים האחרונים של ממשלת איראן, כ-35% מהאזרחים התדרדרו למעגל העוני בשנה  האחרונה בשעה שיותר מ-80% מהם נחשבים מתחת לקו עוני מוחלט.