עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 29

עאבס פועל לשינוי השת"פ, מומחים צופים כי סיום כהונתו תביא לתקופה ללא הנהגה חזקה, רוחאני איכזב את משמרות המהפכה - ואת הנשים, ובקזחסטאן נהנים ממופע כליזמר

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • מחמוד אל-הבאש, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, פרסם השבוע (שלישי) את תנאי ההנהגה הפלסטינית לחזרה לתיאום ביטחוני מול ישראל. אל-הבאש גילה כי ישנם ניסיונות מצד ישראל להגיע להסכמות מול הגורמים הפלסטינים כדי לחדש את התיאום, שהופסק בעקבות אירועי השבועות האחרונים בהר הבית. אל הבאש ציין כי הרשות לא שוללת את החזרה לשיחות, ובלבד שישראל תהייה מחוייבת אליהן ותחזיר את ההסדרים בשטח על פי ההסכמים שנחתמו בין הצדדים ועל פי מספר תנאים. (nrg)

  • חייל נפצע השבוע (בלילה בין שלישי לרביעי) באורח בינוני מירי כוחותינו בפעילות שביצעו כוחות צה"ל במחנה הפליטים דהיישה ליד בית לחם. במהלך הפעילות ירה כוח צה"ל לעבר שני מבוקשים שנדרשו למעצר וברחו. כתוצאה מירי הכוחות, נפצע החייל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. צה"ל החל בחקירת האירוע. (Ynet)

  • משטרת הלסינגבורג שבדרום שבדיה חוקרת הפגנה אנטישמית נגד ישראל שבמהלכה כינו הפעילים את היהודים "צאצאיהם של קופים וחזירים". ארגון "המרכז השבדי-פלסטיני בהלסינגבורג", שעומד מאחורי ההפגנה הזו, ממשיך להפיץ חומרי שנאה נגד ישראל ברשתות החברתיות. בין השאר מוצגות כרזות מצוירות של ישראלים שדם פלסטינים על ידיהם. הקהילה היהודית בסקונה שבדרום שבדיה החליטה להגיש דו"ח למשטרה בנושא ההתקפות האנטישמיות של הארגון הפרו-פלסטיני. בסרטונים ובתמונות שהועלו לדף הפייסבוק של הארגון נראו הפגנות מחאה שהתקיימו בהלסינגבורג בעקבות המתיחות סביב הר הבית בירושלים. (SVT)

  • "התנועה הלאומית הפלסטינית עומדת להגיע לסוף דרכה ומנהיגה הנוכחי, הנשיא מחמוד עבאס, מייצג את הסיכוי האחרון שלה להגיע להסדר שלום עם ישראל באמצעות משא ומתן". קביעה זו ותחזיות נוספות על מצבה של ההנהגה הפלסטינית עולות מסקירה מקיפה של שני חוקרים, חוסיין אגא ואחמד סמיח חאלידי, שהיו מעורבים במשאים ומתנים בין ישראל לפלסטינים במשך שלושה עשורים. אגא – אקדמאי לבנוני ומקורבו של עבאס – היה מעורב במגעים חשאיים בין הצדדים תחת כהונתו של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. בין היתר, השניים קובעים כי עבאס הוא המנהיג הלאומי היחיד שנותר לעמו שיש בו די סמכות לחתום על הסכם ולאשרר אותו, אם כי סמכות זו מתערערת. אחרי עבאס, הם מאמינים, לא תקום מנהיגות פלסטינית לגיטימית לתקופה ארוכה. (The New Yorker)

  • נשיא איראן חסן רוחאני, שנבחר שוב לפני שלושה חודשים, הציג השבוע (שלישי) את ממשלתו החדשה, שבה משמרות המהפכה לא שולטים במשרד ההגנה האיראני – לראשונה זה 25 שנה. עם זאת, הוא איכזב רבים מתומכיו הרפורמיסטים בכך שלא מינה שום אשה לשרה. הממשלה צריכה כעת לקבל את אישור הפרלמנט, הצפוי להצביע על הנושא בשבוע הבא. רוחאני פרסם את רשימת השרים באתר האינטרנט שלו. לפי הרשימה שר החוץ מוחמד זריף, שהיה אחראי על המשא ומתן על הסכם הגרעין, יישאר בתפקידו. בתפקידם יישארו גם שר הנפט ביג'אן זנגאנֶה ושר המודיעין מחמוד עלאווי. רוחאני מינה את שר ההגנה בפועל, גנרל אמיר חתאמי מהצבא האיראני, לשר ההגנה הקבוע. מינוי זה מסמל שינוי של ממש לעומת התנהלותם של נשיאים קודמים, שמאז 1993 מינו לתפקיד זה בכירים ממשמרות המהפכה. רוחאני, שהושבע מחדש בשבת, מתח ביקורת קשה על הגוף השמרני במסע הבחירות לנשיאות. (הארץ)

  • ביום רביעי נחשף כי ה־FBI פשט על בית מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ. לפי הידיעה, החוקרים הגיעו לביתו של מנפורט בעיר אלכסנדריה שבווירג'יניה לפנות בוקר ב־26 ביולי, החרימו מסמכים וחומרים אחרים. הסוכנים חיפשו חומרים הקשורים במסים ובחשבונות בנק זרים. (Washington Post)

  • אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר אמר כי חמאס מורתע, אך ממשיך להיערך למערכה הבאה – ומתמקד בפיתוח איום המנהרות. על רקע ירי הרקטה מהרצועה לעבר ישראל ביום שלישי, אמר השבוע (רביעי) זמיר בתדרוך לכלי התקשורת: "יש הרתעה, אך לפי הערכות המודיעין חמאס עושה הכול כדי למנוע הסלמה וממשיך לעסוק בבניין הכוח למערכה הבאה". לדברי זמיר, "חמאס נערך לפגיעה במרחב האזרחי – זהו המאמץ העיקרי שלו, מתוך הבנה שזה יפגע בלגיטימציה של פעולות ישראליות בקרב האוכלוסייה וירתיע אותנו לפעול בשטח זה". (וואלה!)

  • להקת הכליזמר הישראלית 'די גאסן טריו' הופיעה לראשונה במדינה המוסלמית קזחסטן, על רקע תמונות של הר הבית והכותל ומול תיירים ממדינות ערב ואיראן. "להקה ישראלית שמופיעה על רקע הסמל הלאומי של מדינה מוסלמית זה לא דבר מובן מאליו. עבור רבים מהצופים זו הייתה חשיפה ראשונה למוסיקת כליזמר ולתרבות היהודית, והם התאהבו במנגינה היהודית מהצליל הראשון", אומר מיכאל ברודסקי, שגריר ישראל בקזחסטן . (Ynet)