עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 28

בקונגרס האמריקני מקדמים את חוק טיילור פורס, הרוסים כועסים על הסנקציות נגדם - וגם האיראנים, מפקד חדש לשייטת ו"3 המוסקטרים" נשפטו באנגליה על תכנון פעולת טרור

סיכום החדשות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • הגרסה המתוקנת של חוק טיילור פורס, צפויה לעלות להצבעה בוועדת יחסי החוץ של הסנאט בחמישי בצהריים (שעון ארה"ב). ההצעה מציבה תנאים מחמירים עוד יותר על הסיוע לרשות הפלסטינית, בתגובה למדיניות של תשלום משכורות לטרוריסטים ולמשפחותיהם. אם תעבור, ההצעה תגביל את הסיוע לרשות עד שמשרד החוץ יאשר כי אין הוא מסית ומממן אלימות טרור.   בין השינויים הבולטים הוא סעיף הקורא לכל המדינות התורמות לרשות הפלסטינית "להפסיק את התמיכה התקציבית הישירה עד שהרשות הפלסטינית תפסיק את כל התשלומים הממריצים את הטרור". הרשות הפלסטינית תידרש גם לבטל "כל חוק, צו, תקנה או מסמך המאשרים או מיישמים מערכת פיצויים" עבור טרוריסטים ומשפחותיהם כתנאי לקבלת סיוע אמריקני. מחלקת המדינה תידרש להגיש דו"ח שנתי מסווג, המפרט את הסכום הדולרי של הרשות הפלסטינית על תשלומי הטרור, וכן את התקדמותה הכללית בסיום ההסתה.   בהתייחסו לחששות ההומניטאריים על קיצוץ הסיוע הלגיטימי לפלסטינים נזקקים, פטור ממכשולם של שישה המתקנים הרפואיים המרכיבים את רשת בתי החולים במזרח ירושלים, המספקים שירותים רפואיים שאינם זמינים לפלסטינים בגדה המערבית. (Algemeiner)

  • בעוד שרוב המדינות הערביות ביקשו לנטרל ולהפיג את המתחים בירושלים, ביקשו איראן וטורקיה להבעיר את הלהבות, על ידי העברת כספים לארגונים אסלאמיים כדי להמשיך "במאבק על אל-אקצא". אבל האינטרסים של המשטר האיראני והנשיא הטורקי אינם האינטרסים של הפלסטינים או של ערביי ישראל. (ישראל היום)

  • על פי ההערכה הראשונית של הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב, ניסיונה של איראן בסוף השבוע שעבר להכניס לווין מבצעי למסלול סביב כדור הארץ, באמצעות כלי שיגור בחלל סימורג (SLV) חווה כישלון קטסטרופלי, זמן קצר לאחר ההמראה ממרכז החלל הלאומי של האימאם ח'ומייני. SLV משלבת טכנולוגיות נפוצות רבים עם טילים בליסטיים בינעירוניים (ICBM), וטיל בליסטי מסוג סימורג, שמוערך להגיע לטווח של 7,500 ק"מ, עם 700 ק"ג. השקות נוספות צפויות בעתיד הקרוב, תרחיש מדאיג בהתחשב בהערכות כי נגזרות של טילים בליסטיים של הסימורג עשויות להשיג טווח בין-יבשתי. (מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב)

  • אלוף-משנה טל מונה למפקד שייטת 13 בטקס שהתקיים השבוע (חמישי) בבסיס השייטת בעתלית. הוא מחליף בתפקידו את אלוף-משנה גור שרייבמן, שפיקד על היחידה במשך שלוש השנים האחרונות, ויעבור לפקד על בית הספר לקצינים, בה"ד 1. יממה לפני הטקס ערך הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, שלא נכח באירוע, טבילה עם שני המפקדים. (וואלה!)

  • שגרירות רוסיה בבירת סוריה, דמשק, הופצצה השבוע (רביעי) בירי פצצות מרגמה שגרמו נזק לבניין – כך הודיע משרד החוץ הרוסי. מוסקבה, שמשתפת פעולה עם משטרו של הנשיא בשאר אל-אסד, האשימה במתקפה "טרוריסטים ברברים" וקראה למדינות המערב ולאו"ם לגנות את האירוע. (nrg)

  • אוגדת עזה: אירוע שנחשד תחילה כחריג, אירע השבוע (הלילה בין שלישי לרביעי). רחפן שטס מהרצועה העזתית אוכן על ידי המערכות הצבאיות של צה"ל ונשקלה האפשרות ליירטו אם יתקרב לשטח הישראלי. לאחר כמה דקות של כוננות, לא זוהה איום והרחפן עצמו חזר על עקבותיו. בגזרת חטיבה אחרת באוגדה, נתפס חשוד לא חמוש שחצה את גדר המערכת. מרגע הזיהוי ועד רגע החצייה, כוחות צה"ל עקבו אחריו ועצרו אותו, ללא שימוש בנשק. ביו"ש, כוחות צה"ל ומשמר הגבול, פעלו בכפר דיר צאמת (מערבית לחברון) לתפיסת מאות שקלים ורכב, השווה ערך לכספי טרור שחמאס נתן לאביו של מחבל שביצע פיגוע באלון שבות, בו נרצחו שלושה, לפני כשנתיים. בנוסף נתפסו כ-13 חשודים במעשי טרור, מרחבי הגדה. (כל הזמן)

  • ארבעה בני אדם הורשעו השבוע (רביעי) בתכנון מתקפת טרור בלונדון בה התכוונו להשתמש במטען נפץ, רובה אוויר וסכין קצבים נגד אזרחים ברחוב עסקים הומה אדם. הארבעה, מוסלמים תושבי אזור המידלנדס, שהזדהו עם ארגון דאעש, כינו את עצמם בתוכנת המסרים המוצפנים טלגרם "שלושת המוסקטרים" והשתמשו באפליקציה על מנת לתכנן לפרטי פרטים את מתקפת הטרור שלהם. הם האשימו במהלך משפטם את המשטרה בניסיון לשתול ראיות נגדם, אך חבר המושבעים מצא אותם אשמים במשפט שנערך כחמישה חודשים. (ישראל היום)

  • נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם השבוע (רביעי) על חבילת הסנקציות החדשה שהטיל הקונגרס על רוסיה, על אף שביקר את המהלך, שאותו כינה "פגום" וכזה שפוגע בסמכות שלו בשל המגבלות שהוטלו עליו להסיר את העיצומים. טראמפ רוצה לשקם את היחסים עם הנשיא ולדימיר פוטין ומסרב לקבל את מסקנות סוכנויות המודיעין שבקרמלין פעלו כדי לסייע לו להיבחר. ראש הממשלה הרוסי, דימטרי מדבדב אמר כי הסנקציות שאישר טראמפ הן "הכרזה על מלחמת סחר כוללת" וכי בכך הביא נשיא ארה"ב "סוף לתקווה לשיפור היחסים" והוכיח כי הוא חסר סמכות. איראן, שכלולה תחת הסנקציות אף היא, אמרה כי זו הפרה של הסכם הגרעין. (וואלה!)