עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 27

השבוע: ארה"ב מאיימת על חיזבאללה ואיראן, שמאיימת חזרה וזוכה לגיבוי מצרפת, שכועסת גם על ההחלטה כלפי רוסיה, באוסטריה שפטו פעיל טרור ובאוצר פועלים לשת"פ אמריקאי

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • טראמפ לאיראן: "צייתו להסכם הגרעין, או שתהיו בצרות צרורות". נשיא ארצות הברית שלח איום (רביעי) לעבר הרפובליקה האסלאמית ודרש ממנה לעמוד בתנאי ההסכם אותו התחייב לבטל במהלך קמפיין הבחירות שלו, נשיא איראן מסר בתגובה: "נפר את הסכם הגרעין – אם האויב יפר אותו, ארה"ב צריכה ללמוד את הלקח". חסן רוחאני כינה השבוע (רביעי) את האמריקאים "האויב" והציע לארצות הברית "ללמוד את הלקח מניסיון עוין שנמשך נגד איראן במשך 40 שנה". לדבריו, "העם האיראני מכיר היטב את העויינות, התרגל אליה והוא יודע היטב מה הדרך שלו כדי לעמוד אל מול המדיניות הזו". (מעריב)

  • צרפת הודיעה השבוע (רביעי) כי הסנקציות שבכוונת ארה"ב להטיל על איראן, רוסיה וקוריאה הצפונית נראות על פניו כלא חוקיות. שר החוץ הצרפתי אמר שהסנקציות מנוגדות לחוק הבין לאומי. מהקרמלין נמסר כי הבשורה על הסנקציות היא "עצובה" ומדובר ב"צעד לא ידידותי שנותן מכה לחוק ולמסחר הבין לאומי". במוסקבה אמרו כי ילמדו את אופי הסנקציות כשאלו יכנסו לתוקף חוקי ואז יחליטו על תגובה. (nana10)

  • טראמפ: "חיזבאללה מאיים במערכה נוספת נגד ישראל". במפגש עם ראש ממשלת לבנון אמר נשיא ארה"ב כי ארגון הטרור בשיתוף עם איראן מהווה איום לאזור כולו והבטיח כי יטיל על חיזבאללה סנקציות חדשות. נתניהו: "איראן מנסה למלא את החלל של דאע"ש". (nrg)

  • שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי האלי, אמרה השבוע (שלישי): "מועצת הביטחון לעתים קרובות הופכת את המזרח התיכון למסובך יותר מכפי שהוא באמת. היא מתקיפה את ישראל, ומסרבת להכיר באחד ממקורות הסכסוך העיקריים להרג במזרח התיכון, כלומר איראן והמיליציה השותפה שלו, חיזבאללה". היילי הוסיפה:  "חיזבאללה הוא ארגון טרור, שמוקדש לחורבן ישראל, יש לו דם של מאות אמריקאים ואלפי אחרים על הידיים, יחד עם הפטרון האיראני שלו. האו"ם העביר החלטות רבות הקוראות לחיזבאללה להתפרק מנשקו וקרא למדינה הלבנונית לשלוט על שטחה, אך אף אחד מהדברים האלה לא קרה … חזבאללה מתריס בגלוי להחלטות אלה ומפריע יכולתה של ממשלת לבנון להפעיל שליטה מלאה על שטחה". (משלחת ארה"ב לאו"ם)

  • מקורות בטהרן מדווחים, כי מפקד משמרות המהפכה האיראניים הגנרל מוחמד עלי ג'פערי ערך, השבוע (שני), ביקור פתע אצל נשיא איראן חסן רוחאני, ובירך אותו על בחירתו לנשיא. בטהרן רואים בביקור זה את סיומו של העימות הקיים בין הנשיא ומשמרות המהפכה, והנמשך כבר לפחות שלוש שנים מאז 2014, כאשר החל המו"מ, הגרעיני בין חמש המעצמות+גרמניה ואיראן. משמרות המהפכה האשימו את חסן רוחאני בוויתורים מרחיקי לכת בנושא הגרעין. רואחני האשים את משמרות המהפכה ואת הממסדים הכלכליים-פיננסים שלהם ככאלה שאינם מאפשרים את הבראת הכלכלה האיראנית. (תיקדבקה)

  • ביה"ד העליון של האיחוד האירופי: "חמאס נשאר ברשימת הטרור"‎. השופטים פסלו פסיקה קודמת שקבעה כי אין ראיות שקושרות את חמאס לטרור ומצדיקות הטלת סנקציות: "ניתן להשאיר ארגון ברשימה ‎אם יש סיכון שהוא מעורב בטרור", נכתב בהחלטה. (mako)

  • אוסטריה: מאסר עולם לפעיל חמאס שתכנן פיגועים בירושלים. צעיר בן 27, שנעצר בשנה שעברה במרכז למבקשי מקלט בעקבות מידע מישראל, הורשע (שני) בחברות בארגון טרור ותכנון פעולות טרור דרך הוראות שהעביר לשני פלסטינים בעזה. אלו נעצרו, וחשפו את התכנית – להשליך רימונים לעבר מקומות הומי אדם. (וואלה!)

  • שר האוצר, משה כחלון נפגש השבועי (שלישי) עם מקבילו – מזכיר משרד האוצר של ארצות הברית, סטיבן מנוצ'ין, במסגרת ביקורו הרשמי הראשון של כחלון בוושינגטון. בביקור החליטו השניים על הקמת צוותי עבודה משותפים, במסגרתם תיבחן הרפורמה להפחתת הרגולציה המבוצעת בארה"ב בימים אלו, תחת הכותרת "one in two out", ומסתמכת על העיקרון שכל הכנסה של תקנה רגולטורית חדשה מותנית בביטול של שתי תקנות רגולטוריות קיימות. (The Marker)