עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 20

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע ממשל טראמפ הודיע בתחילת החודש על מגבלות חדשות שיוטלו על מבקשי ויזה לארצות הברית, ולפני כמה ימים פורסם לראשונה השאלון החדש של מחלקת המדינה האמריקנית. ע"פ השאלון, מבקשי אשרות לארה"ב יידרשו מעתה למלא עשרות נתונים ופרטים אישיים מ-15 השנים האחרונות. השאלון לא חל על כל המבקשים, אלא רק […]

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • ממשל טראמפ הודיע בתחילת החודש על מגבלות חדשות שיוטלו על מבקשי ויזה לארצות הברית, ולפני כמה ימים פורסם לראשונה השאלון החדש של מחלקת המדינה האמריקנית. ע"פ השאלון, מבקשי אשרות לארה"ב יידרשו מעתה למלא עשרות נתונים ופרטים אישיים מ-15 השנים האחרונות. השאלון לא חל על כל המבקשים, אלא רק על אלה שהשירות הקונסולרי יחליט כי הם מחייבים בדיקה נוספת. כך למשל, אותם אלפי ישראלים אשר עוסקים בתחום הסייבר או שלמדו מקצועות "מסוכנים" כגון כימיה או מתמטיקה יישומית, עלולים להידרש להשיב על השאלון החודרני. ההחלטה אם לחייב את המבקש למלא את השאלון המפורט, הכולל עשרות פרטים אישיים, תלויה בהערכה של הקונסוליה ביחס למידת הסיכון הפוטנציאלי בתחום הטרור או הביטחון הלאומי של מבקש הוויזה. (Ynet)

  • שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי, ביקרה השבוע בישראל, והגיעה (רביעי) לרחבת הכותל המערבי. השגרירה הפתיעה כשסירבה להתפלל במקום שגודר במיוחד בשבילה וביקשה להתפלל יחד עם שאר הנשים בעזרת הנשים. "אני רוצה להיות כאן כאחד האדם" אמרה. עוד הוסיפה היילי ואמרה: "כל מה שעשיתי הוא לומר את האמת ואני די נפעמת מהתגובות. ההתעסקות בישראל הפכה למנהג באו"ם, משהו שהם רגילים לעשות, ואם יש משהו שיש לי אפס סובלנות אליו זו בריונות – והאו"ם התנהג כך בצורכה כרונית כלפי ישראל פשוט כי הוא יכול" היילי הוסיפה כי "ממשל טראמפ בוחן המשך השתתפות במועצה". (הידברות).

  • בתוך כך, הנציב זייד ראאד אל-חוסיין אמר בפתח כינוס שנתי של המועצה לזכויות האדם באו"ם, העוינת לישראל, כי מלחמת ששת הימים שחווה כילד גיבשה בתוכו רצון ללמוד על "הסבל הפלסטיני" כתוצאה מהכיבוש הישראלי. הנציב הזכיר בנשימה אחת את סבל היהודים בשואה, עם סבל הפלסטינים. לאחר מכן התפנה לדווח על זוועות דאעש בעיראק ורצח האזרחים בסוריה. (Ynet)

  • שר החוץ של איראן מחמוד ג'וואד זריף אמר השבוע (חמישי) כי תגובתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להתקפת הטרור בטהראן מעוררת סלידה. זריף כתב בטוויטר כי ההצהרה הדוחה של הבית הלבן והסנקציות של הסנאט נגד איראן מתרחשות בזמן שאיראן נלחמת בטרור שנתמך על ידי הלקוחות של ארה"ב. ברביעי מתח טראמפ ביקורת על איראן בעקבות הפיגוע ואמר כי "מדינות המממנות טרור, עלולות ליפול קורבן לרשע שהן מקדמות". עם זאת, הוא מסר בנוסף כי הוא מתפלל עבור קורבנות הפיגוע ומשפחותיהם. (הארץ)

  • שבוע לאחר הרחבת הסנקציות על צפון קוריאה בשל השיגורים התכופים – מנהיגה הדיקטטור קים ג'ונג און ממשיך להתגרות במערב, עם שיגור נוסף של מטח טילים בליסטיים מהעיר וונסאן שבחופה המזרחי של המדינה המסוגרת. כך דווח בסוכנות הידיעות יונהפ בעקבות הודעת צבא דרום קוריאה. יו"ר המטות המשולבים בדרום קוריאה העריך כי הטילים שוגרו למרחק של כ-200 קילומטרים במטרה לבחון את רמת דיוקם, וכי הם מיועדים לפגוע בספינות. הנשיא מון ג'יאה-אין עבר תדרוך בנושא. מדובר בשיגור הרביעי של צפון קוריאה מאז השבעתו של הנשיא הדרום קוריאני לתפקיד בחודש שעבר ובדרום חוששים ובצדק מפני פעילות מלחמתית מול השכנה הצפונית. (כיכר השבת)

  • גורמים אמריקאים סבורים כי האקרים רוסים פרצו לסוכנות הידיעות הרשמית של קטאר ופרסמו בה הצהרות כוזבות, שיוחסו לאמיר קטאר, תמים בן חמד אאל ת'אני, והובילו בין היתר למשבר עם מדינות המפרץ – כך פורסם השבוע. (רביעי) החוקרים מאמינים כי האקרים השתילו נאום מזויף של אמיר קטאר, לפיו הוא התייחס לקשרי הידידות עם אירן וישראל, ואף ציין כי טראמפ עלול שלא להאריך ימים בבית הלבן. על פי אותם גורמים, המטרה של רוסיה היא ליצור שסעים בקרב ארצות הברית ובעלות בריתה. עם פרסום הדברים הודיע משרד החוץ של קטאר כי האמירות תפעל להעמיד לדין את האחראים לפריצה. (CNN).

  • מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קורא להקמת מדינה פלסטינית ומגנה את המשך הכיבוש הישראלי בהודעה שפרסם הארגון לציון יובל למלחמת ששת הימים. "מלחמת ששת הימים הביאה לכיבוש הגדה המערבית, מזרח ירושלים, עזה ורמת הגולן הסורית בידי ישראל ולעקירת מאות אלפי פלסטינים וסורים", אמר המזכ"ל. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון אמר בתגובה: "במקום להפיץ את השקרים הפלסטיניים, מוטב שהאו"ם ידבוק בעובדות". (גלובס)

  • הסנאט האמריקני הסכים ברוב מוחלט (שני) לדחוק בנשיא דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים. הסנאט הצביע 90-0 על החלטה לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים. בהצבעה נכתב בין השאר שהסנט "קורא לנשיא ולכל פקידי ארצות הברית לפעול על פי חוק משנת 1995, שקרא לנשיא קלינטון דאז להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. (Politico)

  • תחזית חיובית לכלכלת ישראל בדו"ח ה-OECD. שר האוצר השתתף (רביעי) בכינוס שרי האוצר של הארגון בפריז. הדו"ח השנתי של ה-OECD על הכלכלה הישראלית משבח את פעולתו וצופה עתיד מבטיח למשק. כחלון חתם על אמנה שתיאבק ב"מקלטי מס" של תאגידי ענק, על אף שקידם רפורמה מנוגדת. (דבר ראשון)

  • ישראל בעשירייה הראשונה במזה"ת ובאפריקה במהירות השיא הממוצעת האפשרית של גלישת אינטרנט למשתמש, כך לפי דו"ח בנושא קישוריות אינטרנט שפרסמה Akamai ומסכם את הרבעון הראשון של 2017. החברה מדדה את מהירות האינטרנט ב-149 מדינות ברחבי העולם שעמדו בתנאי הסף להיכלל בבדיקה. המהירות הממוצעת בישראל – שתופסת את המקום ה-33 בעולם – עומדת על 13.7 מגה-ביט לשנייה. ישראל שנייה רק לקטאר, מבין מדינות המזה"ת ואפריקה. אומנם קטאר עם מהירות זהה של 13.7 מגה-ביט לשנייה, אך עם שיפור של 15% לעומת הרבעון הקודם. (כלכליסט)