עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע

המרכז הירושלמי מסכם את החדשות שאולי פספסתם השבוע - והפעם: תגובות ברשות להעברת השגרירות, האוסים מעבירים כסף לאיראן, אסיר מגונטאנמו חשוד בהצטרפות לדאע"ש ועוד.

סיכום הידיעות מהארץ ומהעולם שאולי פספסתם השבוע:

  • מחמוד עבאס שלח איגרת לטראמפ, בה טען כי להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים יהיו השלכות הרסניו . יועצו הבכיר, מחמוד אל־הבאש, מזהיר כי הדבר יהיה בבחינת הכרזת מלחמה על המוסלמים. "אל תצפו מהפלשתינים לשבת בחיבוק ידיים לנוכח מהלך שכזה". מזכיר המדינה ג'ון קרי טוען כי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים "תגרום לפיצוץ מוחלט באזור". ההערכות ברשות היא שטראמפ שוקל את העברת השגרירות ברצינות ולא השתמש בנושא כתעמולת בחירות בלבד. (הארץ; ישראל היום)

  • עשרות פעילים ביקרו ב-5.1.2017 ברמאללה, וישבו עם ראש הרשות, מחמוס עבאס (אבו מאזן). בנאומו התבטא אבו מאזן נגד ממשלת הימין וקרא לפעילי השמאל לעשות הכל בכדי להביא לממשלה תומכת שלום. במפגש נכח הקונסול הצרפתי במזרח ירושלים, אשר הביא לנאספים הפלסטינים והישראלים את ברכתו של הנשיא פרנסואה הולנד, לקראת ועידת השלום העומדת להתקיים בשבוע הבא. (הטלוויזיה החברתית)

  • נשיא איראן בשנים 1997-1989, עלי אכבר האשמי רפסנג'אני מת מהתקף לב, בגיל 82. רפסנג'אני נחשב לאויב גדול של ישראל ולאחד מאבות תוכנית הגרעין.

  • אסיר מכלא גואנטנמו חזר לפעילות טרור. בארה"ב חוששים, כי אבו מהג'ר אלבריטני, מוסלמי ממוצא בריטי שהיה כלוא בגואנטנמו ושוחרר לאחרונה, נמלט לסוריה והצטרף לאל-קאיעדה מעשה זה מעלה חשש בקרב הרשויות, שכמוהו, כך גם אחרים ששוחררו מהכלא הידוע לשמצה, לא נטשו את האידאולגיה הקיצונית שלהם, וממשיכים להוות סכנה לציבור, סבורים בארה"ב.(כל הזמן)

  • באיראן אישרו השבוע את הגדלת התקציב להוצאות הצבא. היקף ההוצאה הצבאית יעלה לכ-5% מהתקציב, לעומת 2% בתקציב 2015-16. ההשקעה הצבאית כוללת פיתוח טילים ארוכי טווח, מזל"טים ופיתוח יכולות סייבר. (רויטרס)

  • איראן צפויה לקבל 130 טונות של אורניום טבעי מרוסיה, דיפלומטים אומרים. טהרן קיבלה סכום דומה של אורניום טבעי בשנת 2015, במסגרת המשא ומתן לקראת הסכם הגרעין, בעסקת חילופי האורניום המועשר שנשלח לרוסיה. דייוויד אולברייט, נשיא המכון למדע והביטחון הבינלאומי, אמר כי הכמות המצויה במשלוח יכולה "להספיק ל-10 פצצות גרעיניות" (AP-USA Today)

  • מדו"ח מזכ"ל האו"ם על הפרות הסנקציות שהוטלו על איראן, עולה כי איראן מפרה את אמברגו הנשק ומספקת נשק וטילים לחיזבאללה. אומנם רוב הסנקציות על המדינה הוסרו בשל הסכם הגרעין, אך חלק מההגבלות נותרו (NRG)

  • לפחות 13 הרוגים במתקפת טרור משולבת בצפון סיני. משאית זבל התפוצצה באל-עריש ולאחר מכן שיגרו חמושים רקטות לעבר מבנה של המשטרה. לפי חלק מהדיווחים, חלק מאנשי כוחות הביטחון נחטפו. שום ארגון לא קיבל אחריות על הפיגוע, אך הוא נושא את המאפיינים של דאעש. (וואלה)

  • נחשפה רשת שהבריחה ציוד לגורמי טרור מיו"ש לעזה. על פי החשד, הרשת הבריחה מאות מצלמות, אשר חלקן יועדו לגורמי חמאס ברצועת עזה לצרכי התעצמות. שני אנשים נחקרו בחשד הפעלת רשת ההברחה: נופל אבו סריה, סוחר מרצועת עזה, ונאדר מסאלמה, סוחר מאיו"ש (FM93)