עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 19

טראמפ מגבש "מסמך עקרונות" אבל ברשות לא מעוניינים לשמוע, שגריר ישראל באו"ם קיבל מינוי יוקרתי ובשטחים מסרבים להגיש חומוס ישראלי

הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • 80 הרוגים בפיצוץ ענק ליד שגרירות גרמניה באפגניסטן, ביום רביעי. עשרות נהרגו ולפחות 350 נפצעו בפיצוץ מכונית תופת בלב הרובע הדיפלומטי בבירה, סמוך לארמון הנשיאות, משרד החוץ ושגרירויות רבות. גרמניה: "עובדים בשגרירות נפגעו". ענני עשן שחורים נצפו מעל מרכז העיר וההדף האדיר ניפץ חלונות של מבנים ברדיוס קילומטר מזירת הפיצוץ. בין היתר ניזוקה גם שגרירות צרפת. (Ynet)
  • ממשל טראמפ שוקל לגבש מסמך עקרונות לפתרון סוגיות הליבה בין ישראל לפלסטינים. בירושלים נערכים לאפשרות שהבית הלבן יגבש את המסמך כשלב ראשון בהתנעת המו"מ. נתניהו: "בממשל יש רצון עז לשים משהו על השולחן" (הארץ)
  • חייל צה"ל נדקר בידי מחבלת פלסטינית בשער ההתנחלות מבוא דותן שבצפון השומרון. מבדיקה ראשונית עולה כי המחבלת הגיעה למקום חמושה בסכין והצליחה לדקור את החייל בבטנו עד שנורתה ונוטרלה, מצבה אנוש. (Mako)
  • הוועד הפועל של אש"ף שהתכנס ברמאללה (רביעי) בראשות היו"ר אבו מאזן, דן בתוצאות המגעים שקיים לאחרונה אבו מאזן בזירה הבינלאומית ובראשם שיחותיו ופגישותיו עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. בהודעה שפרסם, הדגיש הוועד הפועל של אש"ף את דבקותו בחוק הבינלאומי ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים בגבולות 1967 ופתרון סוגיות הסדר קבע – כולל פתרון ברור לסוגיית ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים והאסירים. באש"ף הביעו התנגדות מוחלטת לפתרונות זמניים – כולל הקמה של מדינה פלסטינית בגבולות זמניים או אוטנומיה. (ערוץ 7)
  • בראיון מפתיע שהעניק ראש הממשלה ליהורם גאון בתוכניתו השבועית בגל"צ, התייחס לראשונה לאפשרות כי תחת הנשיא טראמפ תיכון מדינה פלסטינית ואמר, כי לראשונה זה שנים רבות יש לישראל אוזן קשבת בבית הלבן. נתניהו הבהיר כי כתנאי להתקדמות כל הסדר שהוא, על הרשות הפלסטינית לקדש מלחמה בהסתה בבתי הספר ומוסדות הלימוד. "כשאני פונה לפלסטינים בעזה ושואל, 'קיבלתם הכל, למה אתם יורים?' הם עונים, 'כדי לשחרר את יפו'". ראש הממשלה הדגיש, כי "הנה לפנינו דוגמא לתוצאות ההסתה ברשות הפלסטינית". נתניהו התייחס לסירוב הפלסטיני להכיר במדינה היהודית והאשים, כי זו הסיבה שטרם הושג עד כה הסכם שלום. (גלי צה"ל)
  • צה"ל חושש שארגוני טרור יתקינו מכשירי האזנה במכוניות של קצינים בכירים בצבא, ורכש באחרונה מחברה פרטית שירות טכנולוגי המאפשר לנטר אמצעים כאלה. ל"הארץ" נודע כי לפני כמה חודשים שילם הצבא כ-50 אלף שקלים לחברה הפרטית, על מנת לבדוק האם במכוניתם של קצינים בכירים הותקנו מכשירי האזנה. לדברי גורם בצה"ל, הפעילות לא נעשתה בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל בצה"ל, אלא כצעד מניעה שננקט בצבא במקרים בהם מכונית של קצין בכיר נפרצת או שהתה ללא השגחה צבאית זמן ממושך. (הארץ)
  • שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, נבחר השבוע לסגן נשיא הוועידה ה-72 של העצרת הכללית של האו"ם, כנציג קבוצת מערב אירופה ואחרים (WEOG). הוא יכהן כיו"ר האסיפה הכללית, כאשר הנשיא ייעדר ויש לו אמירה בקביעת סדר היום. (ABC News)
  • שר האוצר משה כחלון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי נועדו השבוע (רביעי) ברמאללה עם ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה. בפגישה הוצגו ההקלות האזרחיות והכלכליות שתעניק ישראל לרשות הפלסטינית, שאושרו בקבינט בהמשך לביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל. (כלכליסט)
  • "מדיניות ישראל והכיבוש הישראלי נותרו הסיבה העיקרית לבעיות ההומניטריות בשטחים הפלסטינים הכבושים" – כך קובע דו"ח שפרסם השבוע (רביעי) המשרד לתיאום עניינים הומניטריים באו"ם. על פי הדוח, "הגדה המערבית ועזה סובלות ממחסור בביטחון בסיסי. בעיקרו, המשבר הוא מחסור בהגנה על התושבים הפלסטינים – מאלימות, עקירה, הגבלות על גישה לשירותים ולפרנסה ומהפרת זכויות אחרות". על אף דברי הביקורת החריפים, מחברי הדוח הדגישו כי ישראל אינה האשמה היחידה במצבם של הפלסטינים וציינו את הפיצול בין ממשלו של אבו מאזן בגדה המערבי לשלטון חמאס בעזה כגורם נוסף שמונע שיקום הומניטרי של הפלסטינים. (וואלה!)
  • הנשיא דונלד טראמפ צפוי להשאיר את המצב הקיים, ולחתום על "ויתור העברת השגרירות האמריקנית" מתל אביב, לירושלים, כך אמרו מספר מקורות בכירים וממשלתיים בכירים בוושינגטון. בכיר בממשל אמר השבוע (חמישי) כי טראמפ עדיין תומך בהעברת השגרירות, אך סבור כי אין זה הזמן הטוב ביותר להרגיז את הפלסטינים על-ידי העברת השגרירות. כל נשיא ארה"ב חתם על ויתור פעמיים בשנה לאחר קבלת החוק ב-1995, המחייב את העברת השגרירות לירושלים. (CNN)
  • הפלסטינים: לא לשווק חומוס מישראל. ​​​​​​​חומוס המיוצר ע"י חברה ישראלית גדולה נאסר לשיווק בשטחי הרשות הפלסטינית. תלונות הוגשו נגד סוחרים שמכרו את המוצר. (ערוץ 7)