עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 14

הידיעות שאולי פספסתם: עוד כמעט עימות במפרץ הפרסי, הצלב האדום כופר בטיענים שישראל מדינת אפרטהייד, מייסד ה-BDS זוכה בפרסם לשלום, ותוכניות להקמת נאט"ו במזה"ת?

סיכום הידיעות שאולי פספסתם השבוע

  • עוד "כמעט עימות" התרחש השבוע בין משחתת של חיל הים האמריקני לכלי משמרות המהפכה האיראני, במפרץ הפרסי. שני בכירים בארה"ב אמרו כי הספינה האיראנית הגיעה לטווח של 1,000 מטר ממשחתת הטילים המודרכת USS Mahan עם כלי הנשק שלה מאוישים. המהאן שינה את מסלולו כדי למנוע התנגשות עם ספינת המלחמה האיראנית, השמיעה אות סכנה, וירתה זיקוקים. לדברי צבא ארה"ב, איראן הטרידה את ספינות המלחמה של חיל הים האמריקני באמצעות אינטראקציות "לא מקצועיות" 35 פעמים ב-2016. (Fox News)

  • הצלב האדום הבינלאומי הכריז כי ישראל אינה מדינת אפרטהייד. ז'אק דה מאיו, ראש משלחת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום לישראל ולרשות הפלסטינית, אמר בראיון כי "ישראל נותנת לנו, בניגוד למפעלי הביטחון במדינות רבות אחרות, כולל המערביות, גישה מהירה לבכירים בצה"ל, לשב"ס ולשאר שירותי הביטחון" דה-מאיו הוסיף כי בחנו את הירי על מחבלים שביצעו פיגועים ושל חשודים "והגענו למסקנה חד משמעית שאין צו של צה"ל לירות בחשודים במטרה להרוג, כפי שפקידים רשמיים ניסו לשכנע אותנו. אנחנו מגיבים לכל מי שטוען שישראל היא מדינת אפרטהייד: לא, אין אפרטהייד כאן, אין כאן משטר שמבוסס על עליונותו של גזע אחד על פני אחר, אין שלילת זכויות אדם בסיסית, או זכויות המבוססות על 'נחיתות גזעית'". (Ynet)

  • ישראל תקפה השבוע (ב') מחנה צבאי של צבא סוריה בקונייטרה, הרגה שלושה פצועים ושניים נוספים. ישראל סירבה לאשר או לדחות את הדו"ח. המצביא הסורי לזכויות אדם, ראמי עבדול רחמן, אמר כי ייתכן שהאתר המיועד שימש את חזבאללה כמחסן נשק. מקור סורי במחנה סיפר ל- AFP כי "מאבטחים במחנה ראו מה שנראה כמו שלושה כדורי אש שמגיעים לכיוון המחנה, ואז היו כמה פיצוצים רצופים". (אשק אל-אווסט-בריטניה)

  • שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר אמר השבוע (רביעי) כי "לבשאר אסד אין מקום בעתידה של סוריה, ולחיזבאללה בשום מקום בעולם". הוא אמר שיש לשים קץ להתערבות של איראן בנעשה במזרח התיכון. (כיכר השבת)

  • ממשלות אירופאיות מממנות ארגונים אזרחיים פלסטיניים בעלי קשרים ברורים לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין, כך על פי גוף המחקר הישראלי ה-NGO Monitor. הדו"ח החדש בדק כעשרה ארגונים בעלי זיקה לחזית העממית לשחרור פלסטין, שקיבלו מימון הן מהאיחוד האירופי והן ממדינות באירופה. החזית העממית הוכרזה כארגון טרור על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה וישראל. כל הארגונים הפלסטינים שנבדקו בדו"ח הם תומכים של תנועת החרם BDS המכוונת נגד ישראל. (NRG)

  • הרשות הפלסטינית הודיעה היום למתאם פעולות הממשלה בשטחים כי תחדל לאלתר במימון תצרוכת החשמל שישראל מעבירה לרצועה, שנאמדת בכ-40 מיליון שקלים בחודש. מדובר בשלב נוסף במאבק בין הרשות לחמאס ובעל השלכות מרחיקות לכת על המשבר ההומניטרי ברצועה. (וואלה!)

  • מנהיג תנועת ה-BDS, עומר ברגותי, זכה ב"פרס השלום" באוניברסיטת ייל, שבארה"ב. ברגותי שהינו ממקימי התנועה שקוראת למשיכת ההשקעות ולסנקציות זכה ביום ראשון השבוע בפרס גנדי לשלום. פקידים באוניברסיטת ייל הוציאו הצהרה יוצאת דופן, הדואגת להרחיק את האוניברסיטה מהאירוע: "לארגון הסטודנטים שמור מקום בטס הענקת פרס גנדי, שניתן על ידי ארגונים שאינם מזוההים עם ייל, והדעות המובאות באירועים אלה הן אלה של האנשים המעורבים – ואינם מייצגים את עמדות האוניברסיטה". (New Haven Register)

  • שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס חשף כי ארה"ב מכוונת לברית הגנה אזורית – מזרח תיכוני. "הברית שלנו עם ישראל היא אבן פינה של ארכיטקטורת אבטחה אזורית רחבה יותר, הכוללת שיתוף פעולה עם מצרים, ירדן, ערב הסעודית, ושותפי [מדינות] המפרץ שלנו", אמר מאטיס. "המטרה שלי היא לחזק השותפויות שלנו עוד באזור זה על מנת כדי להרתיע ולהביס איומים ובסופו של דבר לעצב את אויבינו."(Israel Defense)

  • גורמים בכירים ברשות הפלסטינית אמרו השבוע (שלישי) כי בריטניה סירבה לדרישה פלסטינית להתנצל על הצהרת בלפור ב-2 בנובמבר 1917. הצהרת בלפור, אשר "רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי" בארץ ישראל, נחשבת לדבריהם כמסמך שסלל את הדרך להקמת מדינת ישראל. הבריטים, מצדם, דווקא מתכננים אירוע חגיגי לציון מאה שנים לפרסום ההכרזה ע"י שר המושבות ג'יימס בלפור, יחד עם נציגים רשמיים של ישראל – ייתכן שבהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו. החגיגות המתכוננות אמורות להתקיים בארץ במהלך השנה. (NANA10)