עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 11

תוצאות סקר המרכז הירושלמי, פקקים לאיראנים? טהארן חוסמת את וויז, הליגה הערבית חוזרת לקידום היוזמה מ-2002 פדרמן הושבע כשגריר ארה"ב בישראל ועוד

 

סיכום הידיעות מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • רוב העם (57%) מתנגד ל"שטחים תמורת שלום", ללא הסכם מדיני שמשאיר את ישראל בשליטה ביטחונית ביו"ש, כך עולה מתוצאות הסקר שערך המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. בנוסף, הציבור מאמין שיש להבטיח גבולות ברי הגנה, שמירה על אחדות י-ם ועוד. לקריאה נרחבת של תוצאות הסקר הכנסו לאתר המרכז הירושלמי mat.co.il/6gj (המרכז הירושלמי)

  • בתום ארבעה ימים של שיחות בין ישראל לנציגיו של נשיא ארה"ב, מסרו הצדדים הצהרה משותפת, ובה נאמר כי "הצוות האמריקני הדגיש שוב את חששותיו של הנשיא טראמפ בנוגע לפעילות ההתנחלויות ביחס להתקדמות לקראת הסכם שלום" (YNET)

  • בכירים פלסטינים מעריכים כי נשיא ארה"ב טראמפ יגבש תכנית לחידוש תהליך השלום בתוך חודשיים והם רואים בפסגת מנהיגי ערב בירדן הזדמנות לחזק את העמדה הפלסטינית. נשיא מצרים א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן צפויים לצאת לוושינגטון בשבועיים הקרובים ולעדכן את הנשיא טראמפ בתוצאות הפסגה הערבית שהתקיימה בירדן. (רשת ב')

  • "הסכם ישראלי-פלסטיני הוא תנאי להסכם אזורי". כך הוכרז בוועידת הליגה הערבית שהתקיימה בירדן. הליגה ציינה כי ההסכם צריך להיות מבוסס על "יוזמת השלום" שהציגה ב-2002, הכולל נסיגה מלאה מהגולן, יהודה ושומרון ורצועת עזה, כשבירת פלסטין תהיה במזרח ירושלים, תמורת נירמול היחסים עם כל מדינות הליגה. הדברים הללו עומדים בניגוד להצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שפועל לקידום פעולה אזורית נרחבת יותר, שלא בהכרח תפתור ראשית את הסוגיה הפלסטינית. (דבר ראשון)

  • עורך הדין דיוויד פרידמן הושבע השבוע לתפקיד שגריר ארצות הברית בישראל. סגן הנשיא מייק פנס ערך את טקס ההשבעה והרעיף שבחים על מדינת ישראל ועל השגריר הנבחר: "נולדת לתפקיד". פרידמן הוא השגריר הראשון להתמנות תחת ממשל טראמפ. "מעיד על החשיבות שמעניק הנשיא לקשר הבלתי שביר עם ישראל",אמרו בבית הלבן. (MAKO)

  • לא הכול אידיאלי ביחסי רוסיה – איראן: במהלך ביקורו של נשיא איראן חסן רוחאני ברוסיה השבוע פיזרו הצדדים מחמאות הדדיות והכריזו כי שתי המדינות מתכננות "שיתוף פעולה אסטרטגי". עם זאת, דיווחי התקשורת הרוסית מעידים על אכזבה במוסקבה מהעדר התקדמות במגעים שהתנהלו בין הצדדים בנוגע לפרויקטים משותפים בתחום הכלכלי, כולל הנפט, הגז ועסקאות בתחום התעופה האזרחית (NRG)

  • "שלטונות איראן חסמו סופית את אפליקציית ווייז לשימוש הנהגים"כך דיווח נועם ברדין, לשעבר מנכ"ל ווייז וכיום סגן נשיא בגוגל, בכנס ישראל דילמייקרס בסיליקון ואלי בסן פרנסיסקו. לדבריו, ארה"ב היא המדינה שבה מספר המשתמשים בווייז הוא הגדול בעולם. (כלכליסט)

  • אדם פקיסטני הורשע בגרמניה ביום שני האחרון בריגול עבור איראן במטרה לחקור מטרות התקפה פוטנציאלית עבור משמרות המהפכה.הנאשם, מוסטפה חידר סייד-נאקפי, בן 31, נידון ל -4 שנים ול -3 חודשי מאסר על "עבודה בשירות מודיעין זר", אמרה דוברת בית המשפט העליון בברלין. בית המשפט מצא שהוא ריגל "נגד גרמניה וחברת נאט"ו אחרת", צרפת, עבור כוח קודס, אגף המבצעים הזרים של משמרות המהפכה. סייד-נאקפי ערך תיקי חקירה על מטרות התקפה אפשריות – ביניהן מחוקק גרמני, לשעבר ראש ארגון גרמני-ישראלי, ופרופסור לכלכלה צרפתית-ישראלית. (TheLocal.DE)

  • ישראלים, דיפלומטים וסטודנטים רבים השתתפו השבוע (רביעי) בכנס הבינלאומי למאבק ב-BDS בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. יוזם הכנס, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, פתח את האירוע ואמר כי "תנועת ה-BDS הצליחה לחדור לאו"ם, מועצת זכויות האדם הודיעה כי היא מכינה 'רשימה שחורה' של חברות ועסקים הפועלים בישראל בכדי להחרים אותם". לדבריו, "זאת אנטישמיות מודרנית ויחד עם בת בריתנו הגדולה ביותר, ארה"ב, ניאבק בתופעה הזאת ונמגר אותה לחלוטין". שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה כי "מאמצי הדה-לגיטימציה נגד ישראל, אשר מתנהלים בקמפוסים והאובססיה האנטי-ישראלית באו"ם הם אותו הדבר. שניהם מחפשים להכחיש את זכות קיומה של ישראל. שניהם מנסים להטיל אימה על חבריה ולעודד את אויביה. שניהם ממשיכים שנאה עתיקת יומין". (מעריב)