עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר מעריך: איראן מורתעת

בתדרוך לכתבים זרים מעריך רח"ט המחקר לשעבר של אמ"ן כי תהיה תגובה איראנית דרך כוחות פרוקסי אולם הצדדים לא במסלול התנגשות

לאחר הפרסומים היום (שלישי) של דובר צה"ל אודות ההתבססות האיראנית של משמרות המהפכה בסוריה, התבקש תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, להתפנות לכמה דקות על מנת לתדרך עיתונאים זרים בטלפון בנוגע לעמדת ישראל אל מול המתיחות עם איראן.

לתדרוך המלא:

להערכתו של קופרווסר "ישראל ואיראן אינן בהכרח במסלול התנגשות". את הדברים אומר קופרווסר לאור הערכתו כי איראן מרגישה מורתעת לאור כמה סיבות:

  1. הנוכחות הרוסית, המבקשת כעת להוריד את הפרופיל בנושא הסורי.
  2. ההרתעה הישראלית דרך שני ממדים: נושא המודיעין – כפי שהוכח היום עם הפרסומים של ישראל, נדמה כי ישראל פרוסה מודיעינית בצורה טובה אל מול היכולות האיראניות, והן בנושא העליונות האווירית – שהוכחה לא אחת על ידי ישראל גם בהודאה ישירה וגם דרך מקורות זרים וגם בתקיפת קרון הכטב"מ ב T4.
  3. תכנית הגרעין האיראנית – להערכתו של קופרווסר הדבר החשוב ביותר לחמינאי ורוחני כרגע הוא הישארותו על כנו של הסכם הגרעין. ולכן מעריך קופרווסר, איראן לא תרצה ליצור פרובוקציות כלפי ישראל או מדינות ארה"ב עד ל-12 למאי.

למרות כל הדברים הללו, קופרווסר לא מוציא מחשבון כי איראן תבקש להגיב בעזרת כוחות הפרוקסי שלה – חיזבאללה, כוחות שיעים או בעזרת כוחות משמרות המהפכה. קופרווסר מעריך כי לאיראן ישנם יכולות מסוימות לבצע את התגובה וזאת על ידי כטב"מים ואמצעים נוספים. "ישראל", לדבריו של קופרווסר "כבר הבהירה כי היא לא תסבול תגובה מצדה".

אולי יעניין אותך:

"נדמה כי איראן החליטה לקחת על עצמה את המלחמה בישראל" , אומר קופרווסר וממשיך "זו הסיבה מדוע איראן החלה לבנות בסיסים צבאיים בתוך סוריה, מבקשת להקים מפעלים לייצור נשק מדויק בלבנון ומנסה להעביר אמל"ח שובר שוויון לחיזבאללה". קופרווסר מציין כי ישנו חשש כי איראן מבקש להעביר או לפתח חלק מתכנית הגרעין שלה על אדמת סוריה, דבר שלא נאסר עליה במסגרת הסכם הגרעין עם המערב.

קופרווסר נדרש גם לשאלה של התפקיד הרוסי בהתכתשות הישראלית-איראנית ואמר כי לדעתו הרוסים מעדיפים להעלים עין מהתבססות האיראנית בגלל ראייה לטווח קצר. "זה לא האינטרס הרוסי שאיראן שלט על סוריה", אומר רח"ט מחקר באמ"ן לשעבר. לדבריו על ישראל להעביר את המסר הזה לפוטין וכי נדמה כי לאור התקיפה של המערב, פוטין שחש מושפל ממנה יידרש לצעדים כאילו ואחרים בסוגיה.

"ישנו חשש כי יחסי ישראל-רוסיה ייפגעו על רקע תקיפת המערב", אומר קופרווסר ולא שולל פניה של הרוסים לישראל למיתון תקיפותיה בסוריה בתקופה הקרובה על מנת למנוע התערובת של המערב בסוריה.  מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים מעלה חשש כי האיראנים יבקשו לנצל את הנקודה הזו לטובתם.