עבור לתוכן העמוד
Menu

נשיא איראן : נדרש ניתוח חירום להצלת הסכם הגרעין

על רקע החרפת הסנקציות והחרפת הטונים במפרץ הפרסי הגיעה התגובה האיראנית לצעדים של ארה"ב והצבת אולטימטום למעצמות

שנה בדיוק פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, הודיע נשיא איראן, חסן רוחאני, במהלך הישיבה השבועית של ממשלתו, כי איראן תשעה את מכירת האורניום המעושר והמים הכבדים שצברה ותחזיק במלאים, שכן היא לא רואה לא רואה כל יתרונות עבורה בהסכם הגרעין ב 2015 (Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA לאחר שארצות הברית נסוגה ממנו. עם זאת, נשיא איראן הדגיש, כי איראן אינה מתכוונת לסגת מהסכם הגרעין[1] ובכוונתה לנסות ולהצילו.

איראן – על פרשת דרכים

שגרירי המדינות החתומות על ההסכם (בריטניה, צרפת גרמניה סין ורוסיה) הוזמנו למשה"ח האיראני ומכתבו של הנשיא רוחאני ובו ההודעה נמסרה לידיה. קודם פרסמה המועצה העליונה לביטחון לאומי את עיקרי ההחלטה.

"הציונות ואיפא"ק לחצו על ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין"

רוחאני אמר,  כי העם האיראני תמך בהסכם הגרעין ובכל ההבטחות שהיו טמונות בו עבור קידומו ושגשוגו "אך אוייבי האומה האיראנית התנגדו להסכם…הקיצוניים בארצות הברית הציונות והריאקציונרים באזור (סעודיה ומדינות המפרץ) היו ועודם נגד ההסכם ונגד איראן. כל אחד יכול להתנגד להסכם אך ייחודית לגורמים אלה". נישא איראן מתח ביקורת חריפה על הממשל האמריקני ואמר כי "הקבוצה הקיצונית ששולטת בבית הלבן חטפה את הסמכות מדי הנשיא ויצרה בעיות לא רק לתושבי האזור אלא גם לידידותיה של ארצות הברית באירופה, בקנדה ובמכסיקו..בתנאים אלה הציונות וקבוצות לחץ בתוך ארצות הברית ובמיוחד איפא"ק לחצו על הממשל לפרוש מהסכם הגרעין". רוחאני אמר כי ארצות הברית דחפה למעשה לרישתה של איראן מההסכם אך "כישרונה ותבונתה של איראן" מנעו זאת.

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי שלא לחקור פשעים על ידי כוחות ארה"ב באפגניסטן – ההשפעה על ישראל

"איראן תפסיק למכור עודפי אורניום מועשר ומים כבדים"

רוחאני הבהיר : "היום הודענו למנהיגי חמש המדינות שנפסיק לנקוט בשני צעדים בהם נקטנו עד כה  והם במונחים פשוטים שתי מכירות. בעבר (עפ"י ההסכם) אם כמות האורניום שברשותנו  עברה את הכמות של 300 ק"ג היינו מוכרים את העודף למדינה כלשהי ומקבלים בתמוה עוגה צהובה (חומר מוצא להעשרת אורניום) מהיום מכירה זו תפסק (והכמות תיצבר באיראן). המכירה השנייה היא של מים כבדים עד היום כל פעם שהכמות של מים כבדים שיוצרה באיראן חרגה ממאה שלושים טון איראן היתה מוכרת את העודף. מהיום גם מכירה זו תפסק. לפי שעה כל הצעדים שנוקטת איראן מסתכמים בהפסקת המכירה של שני תוצרים אלה".

ב- 3 מאי כחלק מהמגמה להדק את הסנקציות על איראן קרא משה"ח האמריקני להגביל ולצמצם עוד את פעילותה של איראן בתחום הגרעין. כחלק מהצעדים שפורסמו ו"עד שאיראן תשים קץ להתנהגותה הגורמת לחוסר יציבות באזור ותשוב למשא ומתן על פי המתווה של פומפאו ממאי 2018, לא יתכן מצב של עסקים כרגיל עם איראן בכלל ובנוגע לתוכנית הגרעין בפרט…כל מעורבות בהעברת אורניום מועשר מחוץ לאיראן בתמורה לאורניום טבעי (עוגה צהובה) תהיה נתונה לסנקציות…ארה"ב גם לא תתיר יותר לאחסן עבור איראן מים כבדים המיוצרים באיראן מעבר לכמות המותרת על פי ההסכם.."[1]

[1] https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2019/05/291483.htm

אולטימטום : איראן תחזור להעשיר אורניום בכל רמה שתבחר

נשיא איראן הציב אולטימטום למדינות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין ואמר כי הוא מקציב להם 60 ימין למלא את התחייבויותיהן לאיראן בתחום הבנקאית והנפט על פי ההסכם. נישא איראן הזהיר כי אם לא יעשו כן איראן תחדל מהתחייבויותיה להעשיר אורניום לרמה של 3.67  אחוז  ולא תציב גבול להעשרת האורניום (במשתמע גם לרמה צבאית). רוחאני הוסיף, כי איראן תתחיל גם בתוכנית לפתח את כור המים הכבדים באראכ בהתבססס על תוכניות שקדמו לחתימה על הסכם הגרעין.

יחד עם זאת הבהיר נשיא איראן, "אין אנו מעוניינים לפרוש מן ההסכם. כל העולם מבין (שהודעתנו זו) אין פרושה כי סוף הסכם הגרעין , זהו צעד חדש במסגרתו" רוחאני הוסיף, כי הודעתו באה לאחר שאיראן חשה לאחרונה כי ההסכם נזקק לניתוח דחוף כדי ישרוד ואמר, כי איראן מוכנה לנהל שיחות על ההסכם בנסיבות החדשות שנוצרו בעקבות הודעתה "הריני להודיע למדינות ידידות ולחמש המדינות החתומות (עדין) על ההסכם אנו מוכנים לנהל מו"מ במסגרת הסכם הגרעין – לא מעבר לא. הסכם הגרעין יישאר כפי שהוא ולא ניתן לשנותו…אנו מוכנים לשבת סביב שולחן המשא ומתן ולדון בדרכים ליישם אותו בצורה טובה יותר, כולל בדרכים למילוי התחייבויותיכן (חמש המדינות החתומות)  ממנו".

רוחאני גם הזהיר את המדינות החתומות כי אם הן יקראו בהודעה האיראנית (להפסיק למכור עודפי מים כבדים ואורניום מועשר תירוץ  להפנות התיק האיראני למועצת הביטחון תגובתה תהיה "הן תתקלנה בתגובה איראנית נחרצת מאד".

חלון דיפלומטי קצר

קודם לכן פרסמו סוכנויות הידיעות באיראניות הודעה מטעם המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן (מעל"ל) בנוגע להחלטה אותה מסר הנשיא רוחאני. בין היתר נכתב :

"כדי להבטיח את את ביטחונם ואת אינטרסיהם של תושבי איראן ולממש את זכותה של איראן מתוקף סעיפים 23 ו-26 בהסכם, המעל"ל מורה על השעיית כמה מהתחייבויותיה של איראן ב-8 מאי". הנשיא רוחאני, העומד גם בראש המעל"ל,  עדכן  את מנהיגי המדינות החתומות על הסכם -גרמניה, בריטניה, סין, רוסיה וצרפת – במכתב שעביר לידן".

"חלפה שנה מאז פרישתה הבלתי חוקית של ארצות הברית מהסכם הגרעין והפרתה על החלטות מועבי"ט….בצעד של התרסה בוטה ובניגוד לעקרונות הבינלאומיים המוכרים, הטילה מדינה זו (ארה"ב על איראן) סנקציות חד-צדדיות ולא חוקיות. למרבה הצער צעד בריוני מובהק זה לא נתקל בתגובה הולמת מצד מועבי"ט או מצד המדינות החתומות על הסכם הגרעין. בשנה האחרונה הפגינה איראן איפוק רב והעניקה הזדמנות נדיבה למדינות שנותרו חתומות על הסכם לפצות על השלכות פרישתה של ארצות הברית מן ההסכם. במהלך תקופה זו, הוקמה ועדות משותפת ברמה סגני שרים ושרים בהן הודגש, כי הסרת הסנקציות ונגישות איראנית ליתרונות כלכליים הטמונים בהסכם הגרעין מהווים חלק משמעותי ממנו".

"המדינות החתומות סברו כי כדי להשיג מרה זו עליהן לכונן מנגנון מיוחד לנרמול המצב ושיפור השת"פ הכלכלי עם איראן. למרבה הצער הרצון הטוב האיראני לא זכה למענה הולם ולא גובש שום מנגנון אופרטיבי שיפצה את איראן בגין הסנקציות האמריקניות – ונותרו רק הצהרות פוליטיות ריקות".

"כפועל יוצא לא נותרה בידי איראן אלא הברירה להפחית מהתחייבויותיה מתוקף ההסכם כדי להבטיח את זכויותיה וכדי להשיב את האיזון לזכויות ולחובות מתוקף ההסכם. לפי שעה אנו מודיעין כי איראן תראה את עצמה לא מחוייבת יותר לכבד את ההגבלות על אחסון אורניום מועשר ומים כבדים. "אנו מציבים אולטימטום של 60 ימים למדינות החתומות על ההסכם כדי שימלאו אחר התחייבויותיהן, במיוחד בתחום הבנקאות והנפט. ..אם לא תצלחנה מדינות אלו לעמוד בדרישות האיראניות, בשלב הבא איראן תשעה את התחייבויותיה להגביל את דרגת העשרת האורניום והפיתוח של כור המים הכבדים באראכ. אם בזמן כלשהו ימומשו דרישותיה של איראן , תשוב איראן למלא בהדרגה אחר התחייבותה".

"איראן מוכנה להמשיך בהתייעצויות עם שאר החתומות על הסכם הגרעין  בכל הרמות  "אך תגיב בצורה רצינית ומידית לכל פעולה בלתי אחראית, כמו הפניית התיק האיראני הביטחון או הטלתן של סנקציות נוספות".

נשיא איראן  הבהיר את נחרצותן של אופציות  התגובה האיראנית במכתבו למנהיגי המדינות חתומות על ההסכם. "איראן מותחת כאן  קו ברור למדינות החותמות על ההסכם ולקהילה הבינלאומית. איראן החלה את המו"מ, חתמה ויישמה את  ההסכם תוך הפגנת רצון טוב. היא אף העניקה הזדמנות למדינות החתומות עליו מתוך רצון טוב  אחרי פרישתה של ארצות הברית ממנו. עתה הגיעה השעה לשאר המדינות החתומות על הסכם הגרעין להוכיח את הרצון הטוב לשהן ולנקוט בצעדים רציניים ומעשיים להשאיר את ההסכם בחיים".

"חלון ההזדמנויות לדיפלומטיה לא יישאר פתוח במשך זמן רב וארצות הברית והמדינות שנותרו חתומות על ההסכם  ישאו באחריות לכל כישלון של ההסכם ולהשלכותיו של כישלון זה"[2]

 

[1] http://www.president.ir/fa/109587

[2] https://www.isna.ir/news/98021809547/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%85