עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע באריאל – הצלחה של ההסתה

נמשך המצוד אחר המחבל עומר אבו ליילה שעה את הפיגוע באזור אריאל, להערכת גורמי הביטחון מדובר ב "זאב בודד".הפיגוע באזור אריאל הוא "עליית מדרגה" מבחינת התכנון והביצוע ותוצאה ישירה של מערכת ההסתה הפלסטינית

צה"ל והשב"כ ממשיכים במצוד אחרי המחבל שביצע את הפיגוע המשולב באזור אריאל. המצוד מתרכז באזור העיירה סלפית והכפרים מרדה, א-זאוייה וכפר א-דיכ. זהותו של המחבל ידועה ותמונתו פורסמה.

לגורמי הביטחון ולהערכתם הוא מסתתר באחד הכפרים שאותם הוא מכיר היטב בהיותו בן האזור.

מדובר בעמר אבו ליילה בן 19, תושב הכפר א-זאוויה ללא עבר ביטחוני, כוחות צה"ל ערכו אמש חיפוש בביתו ותיחקרו את בני משפחתו.

להערכת גורמי הביטחון,המחבל פעל לבדו, הוא תכנן היטב ובקור רוח את הפיגוע, מכיוון שלא היה ברשותו נשק חם הוא הצטייד בסכין, מטרתו הראשונה הייתה להשיג נשק כדי שיוכל להמשיך במסע הרצח שלו.

גורמים של תנועת פת"ח באזור טוענים כי מדובר בפיגוע נקם שהתרחש על רקע האירועים בעיירה סלפית ומשבר שער הרחמים בהר הבית, המניע יתברר רק לאחר שילכד המחבל.

לפני כ-10 ימים נהרג בעיירה סלפית מוחמד ג'מיל שאהין בן 23 במהלך עימותים עם כוחות צה"ל שנכנסו לעיירה, הפלסטינים טענו כי לא היה צורך להורגו וכי הוא "הוצא להורג" בדם קר על ידי החיילים.

"אביב ערבי" מאוחר בעזה

לאחר האירוע החלה  פעילות הסתה גדולה באמצעי התקשורת הפלסטינית בכל הקשור לנעשה באזור העיירה סלפית, זו גם הסיבה שהפלסטינים מכנים את הפיגוע בשם "פעולת סלפית".

המתיחות באזור סלפית היא גדולה. לאחר הפיגוע אתמול פירסמה ועדת התיאום של הפלגים הפלסטינים באזור שכם קריאה להתעמת עם המתנחלים ולעמוד בפני התקפותיהם היומיות המתגברות על בני העם הפלסטיני ולחזק את ועדות השמירה הלייליות בכפרים, "הפיגוע הוא התגובה הטבעית לכיבוש", נאמר בהודעה.

פרשנים פלסטינים טוענים כי אין קשר בין הפיגוע  בצומת אריאל לבין מה שקורה ברצועת עזה בימים האחרונים וכי הפיגוע לא הוכוון ע"י "מטה הגדה" של הזרוע הצבאית של חמאס שמשרדיו הופצצו ע"י מטוסי חיל האוויר הישראלי בשבוע שעבר בעקבות שיגור 2 רקטות לעבר תל אביב.

"המחבלים הם לא זאבים בודדים – הם תוכנתו לבצע פיגועים"

להערכתם, הפיגוע בא כתגובה על מה שמתרחש באזור אריאל וכתגובה על האירועים במתחם שער הרחמים בהר הבית.

צומת אריאל נחשב בעיני תושבי האזור כצומת פעיל מבחינת התנועה המוגברת של המתנחלים וכוחות צה"ל באזור השומרון ולכן הוא משמש כיעד נבחר לביצוע פיגועים.

הפיגוע המורכב באזור אריאל הינו תוצאה ישירה של מערכת ההסתה הפלסטינית, לא רק של ארגון חמאס אלא גם של הרש"פ, אשר ממשיכה להסית נגד המתנחלים וחיילי צה"ל ומפיצה את השקר כי "מסגד אלאקצא נתון בסכנה" וישראל עומדת להשתלט עליו, להקים בו בית כנסת ולחלק אתו לתפילה בין יהודים למוסלמים כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון.

לאחר הפיגועים שעשו בני משפחת ברגותי, החברים בזרוע הצבאית של חמאס, בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף,הפכו הצמתים והטרמפיאדות ליעד קל יחסית לפגוע בחיילי צה"ל ובאזרחים הישראלים הממתינים בהם.

המחבל שעשה את הפיגוע המורכב באזור אריאל, חיקה את אותה שיטת הפעולה ואף הוא ירה מרכב נוסע שעליו השתלט לעבר החיילים והאזרחים שהמתינו בצומת אריאל  וצומת גיתי אבישר.

ההצלחה של הפיגועים האלה בצמתים ובטרמפיאדות בשטחי הגדה מעודדת את המחבלים להמשיך ולאמץ את השיטה הזו, לא רק ע"י החוליות המאורגנות של חמאס , כפי שעשתה החולייה מהכפר כובר ליד רמאללה, אלא גם ע"י מחבלים בודדים. הפיגוע אתמול באזור אריאל נחשב כ "עליית מדרגה" בהמשך לפיגוע באזור התעשיה בברקן לפני כמה חודשים שאותו ביצע המחבל אשרף נעאלווה.

המחבל שעשה את הפיגוע נחשב למסוכן מאוד בגלל העובדה שהוא עדיין מחזיק בנשק ובגלל התעוזה והיוזמה שהוכיח במהלך הפיגוע, לכן צה"ל והשב"כ מהדקים את המצוד אחריו בנסיון ללכוד אותו לפני שיבצע פיגועים נוספים.

כוחות צה"ל אספו צילומים והחרימו מצלמות אבטחה באזור הפיגוע כדי להתחקות אחר עקבותיו של המחבל, ארגון חמאס פירסם ברשתות החברתיות קריאות לתושבי האזור למחוק את הסרטונים במצלמות האבטחה באזור ולנטרל אותן כדי להקשות על כוחות צה"ל באיתור המחבל.