עבור לתוכן העמוד
Menu

הערכה: מגעים חשאיים בין איראן לארה"ב

הנשיא טראמפ החליט שלא לבצע תקיפה אווירית על איראן בתגובה להפלת המל"ט • ראש ענף איראן באמ"ן לשעבר מסביר את המצב הנוכחי

"וושינגטון פוסט" דיווח אתמול (שבת) כי אף שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביטל ברגע האחרון את התקיפה הצבאית באיראן, פיקוד הסייבר של ארה"ב ביצע בהוראתו מתקפת סייבר ששיתקה מערכות מחשב של איראן המשמשות לשליטה בשיגורים של רקטות וטילים – וזאת בתגובה על הפלת המל"ט האמריקני על-ידי משמרות המהפכה.

הדברים באים לאחר המתיחות הרבה באזור המפרץ בין ארה"ב לבין איראן על רקע הסנקציות הכלכליות ועל רקע האירועים כמו התקפה המכליות והפלת המל"ט על ידי איראן. לדבריו של סא"ל במיל. מיקי סגל, ראש ענף איראן לשעבר באמ"ן וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הידיעות כי האיראנים חגגו את הפלת המל"ט ב"סעודת הודיה", מראות כי מדובר בשמחת עניים.

"הסנקציות שמפעיל הממשל על איראן הן משתקות והן עובדות ולכן לא צריך להגיע לתקיפה צבאית אלא לנקודה של הורדת האירנים על בירכיהם", אומר סגל.

הפלסטינים חוששים הוועידה בבחריין – קדימון להחלפת עבאס

ההתקפות המורחבות לאחרונה של איראן ושל כוחות הפרוקסי שלה באזור המפרץ הגבירו את התקיפות שלהם נגד מטרות של ארה"ב ושל בעלי בריתה. הח'ותים בתימן תקפו מטרות רבות יותר בערב הסעודית ושגרו איום לעבר האמירויות כי אם יתקפו אותם כמו בעבר במל"טים, זאת לאחר שהמל"ט של ארה"ב המריא מהמדינה. השגריר של איחוד האמירויות אף זומן לשיחת ברור בנושא בטהראן. להערכתו של סגל מדובר בתקיפות מתוחכמות מאוד – אף אדם לא נפגע בהם והיעדים אינם יעדים צבאיים שגרתיים.

לדברי סגל המטרות של איראן במערכה הנוכחית הן:

  • העלאת מחירי הנפט – האיראנים באמצעות הלחץ באזור המפרץ הצליחו בכך במידה מועטה ומחירי הנפט עלו אך ורק ב-7 אחוזים למחיר של 65 דולר לחבית נפט, מחיר שלא יפצה את איראן על אובדן כמויות הנפט המיוצא.
  • שיפור נקודת הפתיחה למו"מ – גם לאיראנים ברור כי אם המצב הנוכחי ימשך הם יאלצו לחזור למו"מ מול ארה"ב. מטרתם – השגת נקודת פתיחה טובה יותר.

בכיר איראני: "בעימות עם ארה"ב-הציונים-סעודיה"

להערכתו של סגל הביטויים כמו "אומץ אסטרטגי" הנשמעים באיראן על רקע המאבק הפנימי בין מבקשי העימות מול ארה"ב לבין המבקשים להמנע ממנו הוא ביטוי שנשמע בעבר , בעת הכניסה למו"מ מול ממשל אובאמה. להערכתו של סגל, איראן וארה"ב מנהלות מו"מ חשאי בעומאן או במדינה אחרת וזו הסיבה מדוע טראמפ לא ביצע תקיפה באיראן.