עבור לתוכן העמוד
Menu

הספורטאים – הקורבנות נוספים של המשטר האיראני

מספר ג'ודוקאים מאיראן נאלצו לאחרונה לוותר על חלום המדליה בשל החשש כי יאלצו להתמודד מול ספורטאי ישראלי • לאחראי על הספורטאים במשטר יש תשובה מוחצת

בשבוע האחרון, ספורטאים איראנים רבים, בנוסף לכדורגלנים , הפכו שוב לקורבנות למדיניות המתמשכת של שלטון המדינה שלהם נגד ישראל. המשטר האיראני מחייב בפועל את הספורטאים של המדינה לא לשחק בשום ענף מול ישראלים, אך אין טהראן אינה יכולה להכריז זאת בגלוי כדי לא להענש ע"י גופים בינלאומיים. האייתוללה עלי ח'אמנאי הדגיש מספר פעמים כי בעיניו, להימנע מלשחק מול נציגי "המשטר הציוני" מהווה ערך עליון עבור כל ספורטאי איראני. הוא אף הציג אל מול המצלמות טבעת מידיו, ונתן אותו לעלירזא כרימי, שחקן נבחרת ההיאבקות, אשר נאלץ לפני כשנה לוותר על מדליית זהב באליפות עולם כדי לא להתמודד מול יריב ישראלי. מתן טבעת של המנהיג למתאבק היה צריך להיחשב מעין נחמה כדי להשתיקו, אך רסול ח'אדם, נשיא פדרציית ההיאבקות שוב ושוב ביקש מהשלטונות להפסיק לערב את הספורטאים במדיניות האנטי ישראלית. כל פניותיו נדחו ע"י בכירי השלטון.

סעיד מולאיי, ג'ודוקאי איראני ובעל מדליית זהב במשקל 81 קילו, נאלץ לוותר בימים האחרונים על מדליית זהב הכמעט וודאית במשחקי גרנד אסלם לג'ודו שהתקיימו בפריס. סעיד מולאיי, נאלץ להפסיד בכוונה ליריב חלש מקזאיסטאן כדי לא להתמודד לאחר מכן מול יריב ישראלי. מולאיי לאחר רק 20 שניות על המזרון הפיל את עצמו והיריב המופתע הוכרז כמנצח. מולאיי הסתפק במדליית ארד כשדמעות זולגות בגלוי על פניו והוא נראה עצוב ואף הזעקה שלו נשמעת באולם.

זאת הייתה הפעם השנייה, פחות מחודשיים, שסעיד מולאיי נאלץ לוותר על התמודדות על מדליית הזהב. במשחקי מסטרס לג'ודו שהתקיימו לפני מספר שבועות בסין, הוא הוכרח ע"י מאמניו להפסיד ליריב לא ידוע מדרום קוריאה כי המאמנים הבינו שהשחקן חייב להתמודד לאחר מכן מול יריב ישראלי. המקרה השלישי התרחש כמה שבועות לפני כן עבור ספורטאי איראני אחר גם הוא בענף ג'ודו.

אלוף איראן ועולם בג'ודו בכה וזעק שנאלץ לוותר על מדליית זהב בפריס כי המשטר לא נתן לו להתמודד מול יריב ישראלי

 

הגנרל דאווד אזרנוש, לשעבר ממפקדי משמרות המהפכה, העומד בראש ארגון ספורטאים מגויסים של איראן (ארגון בסיג'), נשאל השבוע ע"י סוכנות הידיעות איסנ"א על מדיניות המשטר לקראת האולימפיים 2020 של יפן, כי קיים סיכוי גדול שספורטאים ישראליים ישובצו מול יריבים איראנים בעיקר בתחומי ג'ודו והיאבקות. אך הגנרל ענה בפשטות: אנו מקווים שישראל תימחק ותיעלם עד מועד האולימפיאדה ואז כולנו נהיה רגועים[1].

נשיא ארגון ספורטאים מגויסים של איראן: נקווה שעד אולימפיאדת יפן ישראל תיעלם

כמו כן, הנבחרת הלאומית של כדורגל הנשים באיראן הודיעה כי היא אינה יכולה להגיע ל"פלסטין הכבושה" כדי לקחת חלק במשחקים המוקדמים לפני אולימפיאדת יפן. בכירי הנבחרת אמרו כתוצאה  מהמדיניות האנטי-ישראלית של המשטר, נאמר לשחקניות הנבחרת כי המדינה לא תשלח אותן למשחקים ב"פלסטין הכבושה". איראן, פלסטין, טייוואן ופיליפינים שובצו בקבוצת C  במשחקי השלב השני של המוקדמות לאולימפיאדה. קונפדרציית אסיה לכדורגל הסכימה לפי בקשתו של ג'יבריל רג'וב, נשיא קונפדרציית הכדורגל הפלסטיני, להעביר את מיקום המשחקים הנ"ל לגדה המערבית.

נסיעת איראנים לישראל אסורה לפי החוק האיראני ועל דרכונים איראנים כתוב כי בעל הדרכון אינו יכול לנסוע לשטחים הכבושים (ישראל). חרף העובדה שהמשחקים מתקיימים בגדה המערבית, איראן הודיעה כי היא "לא יכולה ולא רוצה" שהנבחרת תעבור מהגבולות שנמצאים בשליטת כוחות כיבוש ישראליים.

הנבחרת הלאומית של כדורגלניות איראניות מצטלמת עם קרלוס קירוש, המאמן האגדי לנבחרת הגברים של איראן שעזב לפני מספר ימים את המדינה לאחר שמונה שנים

טיבה סיאושי, חברת פרלמנט איראנית, הנחשבת רפורמיסטית ומגנת זכויות הנשים, מבלי להבחין בין ישראל לגדה המערבית ומבלי לדעת שישראל אינה מעורבת במשחקי אסיה בכלל, אמרה לאתר אעתמאד אונליין, כי היא בטוחה שישראל "קנתה בכסף" את אירוח המשחקים כדי לפגוע באיראן. חברת הפרלמנט לא הייתה מודעת כלל שישראל בעצמה אינה משחקת מזה עשרות שנים במסגרת משחקי אסיה ושיש הבדל בין ישראל לגדה המערבית[2].

[1] https://www.radiofarda.com/a/f4_iran_basij_sport_israel_wipe_out_tokyo_olympic/29777185.html

[2] https://www.radiofarda.com/a/iran-s-women-soccer-team-faces-with-continuous-anti-israeli-policy/29778917.html