עבור לתוכן העמוד
Menu

המערכה על ירושלים: האתגר המדיני של ישראל

ספרו של ד"ר דורי גולד, המערכה על ירושלים: האתגר המדיני של ישראל (ידיעות -ספרי חמד), הוא מהדורה מורחבת ומעודכנת של ספרו The Fight for Jerusalem, שראה אור לראשונה בארה"ב במהלך 2007. הגרסה האנגלית של הספר זכתה להדים רבים והספר הגיע למקום שלישי ברשימת רבי המכר של הוושינגטון פוסט לספרי עיון בפברואר 2007.

המערכה על ירושלים – האתגר המדיני של ישראל

ספרו של ד"ר דורי גולד, המערכה על ירושלים: האתגר המדיני של ישראל (ידיעות -ספרי חמד), הוא מהדורה מורחבת ומעודכנת  של ספרו The Fight for Jerusalem, שראה אור לראשונה בארה"ב במהלך 2007. הגרסה האנגלית של הספר זכתה להדים רבים והספר הגיע למקום שלישי ברשימת רבי המכר של הוושינגטון פוסט לספרי עיון בפברואר 2007. אריק קנטור, חבר קונגרס מווירג'יניה, שלח את הספר עם מכתב אישי לכל חבר בבית הנבחרים ובסנאט של ארה"ב.

הספר הגיע לידיהם של מעצבי מדיניות חשובים במהלך 2008: חבר בכיר במועצה לבטחון לאומי של ארה"ב ביקש מספר עותקים מהספר וסיפר כי הוא מתכוון למסור אותם לנשיא בוש עצמו. לפני שנה, ד"ר גולד הוזמן לארוחת ערב עם מזכירת המדינה, קונדוליסה רייס, בביתו של השגריר האמריקני עם עשרה אורחים נוספים, והתבקש לדבר על נושא ירושלים. במעמד זה מסר המחבר עותק מספרו למזכירת המדינה.

המערכה על ירושלים -כריכת הספר

המהדורה העברית יוצאת כאשר ירושלים חזרה למרכז הדיון הציבורי בישראל. על פי ד"ר גולד, יש ניסיון פלשתיני אינטנסיבי לשלול את הזיקה היהודית לירושלים בכל הזדמנות, כולל הכחשת קיומו של בית המקדש בירושלים. נרטיב זה חודר גם לאוניברסיטאות מערביות. לאחרונה אפילו סלאם פייאד, ראש הממשלה הפלשתיני, דיבר בוועידה בין-דתית באו"ם והזכיר אך ורק את הזיקה האסלאמית והנוצרית לירושלים תוך התעלמות מהזיקה היהודית.

הדיפלומטיה הישראלית אינה מתמודדת במערכה הזו. כאשר שואלים נציגים פלשתינאים מה היעד שלהם מהתהליך המדיני, הם עונים תשובה מוגדרת היטב: מדינה פלשתינית שבירתה ירושלים. לעומת זאת, הנציגים הישראלים נוטים לענות שהיעד הישראלי הוא הסדר מדיני, שאומנם מהווה מטרה חשובה, אך מופשטת. כך נוצרה א-סימטריה ברורה בין הגישה הפלשתינאית והגישה הישראלית, המנציחה את האינטרס הפלשתיני.

 גולד גורס כי לישראל טיעונים חזקים להמשך הריבונות הישראלית בירושלים מאוחדת :

  • גולד מצא בארכיון הלאומי בלונדון את המברק הבריטי המקורי מהקונסוליה הבריטית שמתעד רוב יהודי בירושלים כבר ב-1863.
  • בספרו יש סיקור של חוות דעת של המשפטנים הבינלאומיים הגדולים, שגרסו כי זכותה של ישראל, אחרי מלחמת ששת הימים לירושלים היא החזקה ביותר. הספר כולל דיון בנושא ירושלים והחלטת מועצת הבטחון של האו"ם 242.
  • אחרי ניתוח מעמיק של הזיקה של כל הדתות לירושלים, גולד מסביר את הגישה של האסלאם הרדיקלי לנושא. הוא מתריע, שמאז המתקפה של הטליבאן על הפסלים הבודהיסטים באפגניסטן המקומות הקדושים במזרח התיכון ובדרום אסיה , כולל כנסיות ומסגדים איבדו את החסינות שלעיתים הוענקה להם. ישראל הייתה עדה למגמה זאת בקבר יוסף, קבר רחל, הרס העתיקות על הר הבית.

גולד מסכם, שרק ישראל יכולה להגן על  שלמותם ובטחונם של המקומות הקדושים לכל הדתות, ולא האו"ם (או משטר בינלאומי) והרשות הפלשתינאית.