עבור לתוכן העמוד
Menu

הדרך ארוכה ומפותלת

המו"מ בין הפתח' לחמאס יתחדש בהמשך השבוע. על הפרק הנושאים הקשיים כמו הנשק בעזה והמו"מ מול ישראל

הדיונים בין פתח' לחמאס יתחדשו בקהיר בשבוע הקרוב ואט אט נחשפות המחלוקות העמוקות שעלולות לטרפד את הסכם הפיוס.

הדרג המדיני בישראל וממשל טראמפ מחשקים את חמאס ואת הפתח' בנושא ההכרה בישראל, גינוי הטרור, פירוק הנשק של חמאס וניתוק הקשר עם איראן.

שני מיליון פלסטינים החיים ברצועת עזה, צמאים לשינוי מהותי במצבם ההומניטארי לאחר 10 שנים של מצור, וממתינים בכיליון עיניים לשיחות הפיוס בין הפתח' לחמאס שיתחדשו בקהיר ביום שלישי הקרוב.

ברצועת עזה הסתיימו החגיגות והטקסים לכבוד הממשלה הפלסטינית, בראשותו של ראמי חמדאללה, והמשלחת המצרית בראשות שר המודיעין המצרי הגנרל ח'אלד פווזי.

האופטימיות הרבה ששררה ברצועה בעקבות מהלך הפיוס התחילה להתפוגג מכיוון שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בניגוד למצופה, סירב להודיע על הסרת הסנקציות שהטיל על הרצועה עד שישתכנע שכוונות חמאס לפיוס רציניות. עבאס ממתין לראות את ההתפתחויות בשיחות קהיר.

גם במצרים מתחילים לעלות סימני שאלה לגבי אמיתות אפשרות הפיוס בין פתח' לחמאס למרות שאמצעי התקשורת המצרים מדגישים את הויתורים שעשתה הנהגת חמאס כדי לאפשר את קידום מהלך הפיוס.

העיתונאי המצרי הידוע, אחמד מוסא, תקף בחריפות ב-4 באוקטובר בתוכניתו הטלוויזיונית "על אחריותי" בערוץ "סדא אלבלד" את תנועת החמאס ואמר כי מדובר בתנועת טרור שאי אפשר לבטוח בה ושידיה מגואלות בדמם של המצרים.

הוא האשים אותה כי היא מנהלת מו"מ עם ישראל ואיננה נלחמת בה והפנה קריאה לעם הפלסטיני:

"אל תעתיקו את מה שעשה חזבאללה בלבנון, אין שום ערך ללבנון בגלל הנשק של חזבאללה, אין מנוס, אתם צריכים מדינה אחת,נשיא אחד, ממשלה אחת ונשק אחד" הסביר מוסא.

ההסתייגות של מחמוד עבאס

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מתנהג בנושא הפיוס כמי שכפאו שד. תנועת חמאס הצליחה להפתיע אותו בעת ששהה בניו יורק וקיבלה את כל התנאים המוקדמים שהציב ובראשם פירוק "ממשלת הצללים" שהקימה ברצועת עזה.

עבאס נשאב לתהליך הפיוס בעל כורחו, הוא איננו מאמין לתנועת חמאס אך חושש מלפגוע ביחסים עם מצרים.

לכן, הוא לא הסיר את הסנקציות מרצועת עזה והעניק שורה של ראיונות לתקשורת המצרית שבהן הבהיר כי לא יסכים לאמץ ברצועת עזה את המודל השלטוני של חזבאללה בלבנון.

"אנו רוצים רשות אחד ונשק אחד, כל דבר צריך להיות בידי הרש"פ, מעברי הגבול, הביטחון ומשרדי הממשלה, לא אסכים להעתיק את מודל חזבאללה בלבנון" הבהיר עבאס.

יו"ר הרש"פ מגלה זהירות רבה ועפ"י גורמים בפתח' הדיונים בקהיר שיתחילו בשבוע הבא אמורים להימשך זמן רב. עבאס רוצה להתקדם צעד אחר צעד ולוודא שחמאס איננה טומנת לו מלכודות.

מה צפוי בשיחות קהיר?

צריך לזכור שבפועל לא הושג הסכם פיוס חדש בין פתח' לחמאס אלא הושגה הסכמה ליישם את "הסכם קהיר" בין שתי התנועות משנת 2011.

לכן, הדיונים בקהיר נועדו ליצור מנגנונים מוסכמים לישום "הסכם קהיר".

עכשיו כשהסתיימו תרועות הפסטיבלים, שהיו בעזה בימים האחרונים שני הצדדים חוזרים אל קרקע המציאות והם יצטרכו לפתור שאלות רבות שנותרו פתוחות.

התשלו ם לפקידים – מה יעלה בגורלם של 40 אלף פקידים שחמאס קלטה ב-10 השנים האחרונות ? מי ישלם את משכורותיהם ומאיזה תקציב? האם מחמוד עבאס יסכים לקלוט אותם במנגנון הממשלתי שהרי הם מזוהים עם חמאס?

מעברי הגבול – מי ישלוט בצד הפלסטיני של מעברי הגבול ברצועה עם מצרים וישראל? האם עבאס יסכים כי אחרי כל מעבר גבול יהיה מחסום צבאי של חמאס ושהוא יפקח בפועל על הנכנסים?

הביטחון – מי יהיה שר הפנים בממשלת האחדות הלאומית שאמורה לקום? האם אלפי אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועה ישולבו במשטרה של הרש"פ? מי יאבטח את הגבול עם מצרים למניעת הברחות? מי ישמור על הגבול של הרצועה עם ישראל?

ממשלת אחדות לאומית – מתי תוקם ממשלת האחדות ומי יעמוד בראשה?כמה נציגים יהיו לכל פלג פלסטיני בממשלה? כיצד תתפקד הממשלה מול ישראל אם יהיו בה נציגים של חמאס?

הבחירות – מתי יתקיימו הבחירות לנשיאות ולפרלמנט? מה יקרה אם ישראל תתנגד להשתתפות חמאס, בבחירות שהרי השתתפות מפלגות תומכות טרור בבחירות אסורה עפ"י הסכם אוסלו?

המצע המדיני – מה יהיה המצע המדיני של הממשלה הפלסטינית? האם חמאס תסכים לניהול מו"מ עם ישראל? האם תקבל חמאס את פתרון 2 המדינות?

סוגיות חיי היום יום – מי יטפל במצוקות החשמל, המים, האבטלה והתפלת מי הים? מאיזה תקציב? מי יגבה את המיסים מתושבי הרצועה ולאן יועבר הכסף? האם לקופת הרש"פ או לקופת חמאס?

מעבר לבעיות הללו נדמה כי גם מחמוד עבאס יודע שהבעיה העיקרית המעיבה על החזרת השליטה המלאה של הרש"פ על רצועת עזה, הינה כמות הנשק האדירה שבידי הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם".

חמאס מסרבת לפרק אותה ולמסור את הנשק לידי הרש"פ בטענה כי מדובר בנשק שיגן על הרצועה מפני ישראל, אבל היא כבר השתמשה בנשק הזה ב-2007 כדי לגרש את הרש"פ מרצועת עזה. עבאס שואל מי יערוב לו שהתרחיש הזה לא יחזור על עצמו גם הפעם?

מנהיג חמאס, אסמעיל הניה רמז כי חמאס תהייה מוכנה לדון בכללים חדשים לגבי השימוש בנשקה, אך בכל מקרה לא תתפרק ממנו.

מבחינתו של מחמוד עבאס הדבר איננו מספיק ולהערכת גורמים בכירים ברש"פ גורל "הנשק של ההתנגדות" יביא לפיצוץ תהליך הפיוס.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-3 באוקטובר כי ראש המודיעין המצרי, הבהיר למחמוד עבאס כי נושא הדיון בנשק של חמאס, ידחה לשלב מאוחר יותר עד שתושג הסכמה בשיחות קהיר על העמדה המדינית מול ישראל.

עפ"י הדיווח, ראש משלחת פתח' עזאם אלאחמד, חתם לפני 3 שבועות בקהיר על נייר הסכמה כי נושא הנשק שבידי "עז א-דין אלקסאם" לא ידון לפני פתרון המחלוקות בנושא העמדה המדינית מול ישראל.

גם הטענות של גורמים בחמאס וברש"פ כי ארצות הברית וישראל הסירו את הוטו שהיה בעבר על תהליך הפיוס מתבררות כלא מדוייקות בלשון המעטה.

ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו, הציב 3 תנאים להסכמת ישראל לתהליך הפיוס, הכרה בישראל כמדינה יהודית, פירוק הזרוע הצבאית של חמאס וניתוק הקשר עם איראן.

גם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט פרסם הודעה כי כל ממשלה פלסטינית חדשה תהיה חייבת להכיר בישראל, לגנות אלימות,להכיר בהסכמים קיימים ולנהל מו"מ.

הדרג המדיני בישראל והממשל האמריקני מחשקים למעשה את פתח' והחמאס לקראת שיחות קהיר. מצרים תצטרך למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתגבר על המחלוקות, נראה כי מדובר במו"מ ארוך שלא ברור כמה זמן הוא יימשך.

ייתכן שפרסום תוכנית השלום החדשה של הנשיא טראמפ ל "עסקת המאה" יקדים את סיומו.