עבור לתוכן העמוד
Menu

כך חמאס מנצל את הסבבים למען האינטרסים שלו

חמאס מנצל עד תום את מגבלות הפעולה של ישראל ברצועת עזה, חותר להשיג הכרה בינלאומית באמצעות השיח עם גורמים בינלאומיים על חזרה לרגיעה, להרחיב את מאזן האימה עם ישראל, לחזק את בניין הכוח הצבאי ולהתקדם בדרך ליעד של השתלטות על אש"ף והמוסדות הפלסטיניים

אתר עיתון אל-ריסאלה,המזוהה עם חמאס, מדווח (6 במאי 2019) בכותרת הראשית: "ארגוני המאבק כפו את תנאיהם והרגיעה נכנסת לתוקף".[1] הודעה זו מסכמת מנקודת המבט של חמאס את שלושת ימי הלחימה בסבב העימות בין ישראל לקואליציה של ארגוני טרור פלסטיניים ברצועת עזה בהנהגת חמאס והג'יהאד האסלאמי.

 

מה מניע את חמאס?

 

חתירה לחלץ ויתורים מישראל בנושא "המצור" על רצועת עזה שיאפשרו לשפר את המצב הכלכלי, להכניס סחורות היכולות לשמש גם לצרכים צבאיים  ולחזק את בניין הכוח הצבאי של חמאס והארגונים האחרים.

חמאס רואה את הסבב הנוכחי כניצחון

 

השגת הכרה בינלאומית בחמאס כגורם שלטוני לגיטימי ואחראי. סבבי העימות עם ישראל מחייבים הידברות בינלאומית עם חמאס באמצעות נציגים של מדינות מערביות והאו"ם, ובכך הם מעניקים במשתמע הכרה בשלטון חמאס ברצועת עזה. חמאס משך את החבל עד לקצה בעימות הנוכחי כדי להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית תוך ניצול סמיכות הזמנים לעריכת האירוויזיון בישראל. חמאס נזהר שלא לעבור את הקו האדום עם מדינות אירופה והוא מנצל זאת כדי להציג עצמו כגורם מדיני אחראי שניתן להידבר עימו.

 

יצירת מאזן אימה מסלים מול ישראל באמצעות שיגור מסיבי של מטחי רקטות לעבר ישובים ישראליים, הגדלת טווח שיגור הרקטות, תקיפת כלי רכב ישראליים אזרחיים וצבאיים בטילי נ"ט בצירי התנועה בעוטף רצועת עזה והצגת רקטות בעל עוצמת הרס גדולה במיוחד (200 ק"ג חנ"מ).

 

ניצול המגבלות הישראליות. חמאס סבור, כי לישראל אין עניין לכבוש את רצועת עזה, ואדרבה היא מעוניינת בהמשך הפיצול בזירה הפלסטינית בין שלטון 'פתח' באיו"ש לבין שלטון חמאס ברצועת עזה. בראיית חמאס, בנסיבות אלה סבבי העימות אינן מסכנים את שלטונו, אלא מעניקים לו הזדמנות להפעיל לחץ על ישראל ולחזק את ההרתעה מולה החיונית גם במערכה הצפויה בניסיון לסכל את עסקת המאה – היוזמה המדינית של הממשל האמריקני ליישוב הסכסוך הישראלי – פלסטיני.

 

השתלטות על אש"ף. סבבי העימות מגבירים את האתגרים מבית על הרשות הפלסטינית באיו"ש, וזאת בניסיון לערער את שלטונה ובמקביל ללחוץ על הנהגת 'פתח' להסכים לתנאי חמאס להשתלבות שאש"ף שמטרתה להשתלט על מוסדות הארגון ועל חזקת הייצוג של העם הפלסטיני.

 

המשך העימות עם ישראל בעוצמה משתנה באמצעות "מאבק עממי", שהינו הלכה למעשה  מלחמת התשה מתמשכת באמצעות "אזרחים" והכוללת מעשי אלימות ושימוש מוגבל בנשק חם.

 

[1]    https://tinyurl.com/yyuq6x8a