עבור לתוכן העמוד
Menu

מי ישקם את סוריה?

מדינות ערב מבינות כי המדינה שתזכה לשקם את ההרס הרב תהיה בעלת הבית בלב המזרח התיכון • לכולן מטרה אחת - למנוע מאיראן את הדבר

ראשית הגישושים לחזרתה של סוריה לחיק העולם הערבי, או כפי שאסד רואה זאת – שובם של הערבים לדמשק, הם מהסנוניות הראשונות של סיום המלחמה בסוריה.

תחילה דובר על שובה של סוריה לליגה הערבית, אח"כ התחילו נשיאים בקרב מנהיגי העולם הערבי, כמו נשיא סודאן, לבקר אצל אסד בדמשק, איחוד האמירויות הודיעה על פתיחת מחדש של השגרירות בבירת סוריה, וכן דובר על חידוש טיסות של מדינות ערב לסוריה.
"המרצע יצא מן השק" כאשר דווח שסעודיה מוכנה להשקיע בשיקומה של סוריה. סעודיה מיד הכחישה, אבל כיום זה הנושא הבוער העומד על הפרק במזרח התיכון – מי ישקם את הארץ ההרוסה?

בתום מלחמת האזרחים מן האכזריות ביותר בהיסטוריה של המזרח התיכון, נותרה המדינה עם תשתיות הרוסות, פליטים רבים מחוץ ובתוך המדינה ובעיות רבות נוספות העומדות לפתח השלטון בדמשק.

ומי עומד בפתח ? איראן רוצה, תורכיה רוצה, אירופה רוצה, וההנחה בעולם הערבי היא שמי שישקם את סוריה יהיה בעל הבית ביום שאחרי.
מה שברור למדינות ערב הוא שאסור בשום פנים ואופן לאפשר לאיראן לעמוד כראש המדינה האחראית לשיקומה של סוריה, וזאת מחשש שהדבר יוביל לתקיעת יתד עמוקה בלב העולם הערבי, ובמעוז ההיסטורי של הסונה. כדי שלא לתת לאיראן את תפקיד משקם סוריה מוכנים הערבים לבלוע את גאוותם (לבינתיים…) ולחזר אחרי אסד, טובח הסונים הגדול.

במאמר מוסגר אפשר לומר כי גם המעורבות העמוקה של תורכיה בנעשה בעולם הערבי, לא מוצאת חן בעיני הערבים, אבל בינתיים הם מעניקים את תשומת הלב הראשית לעניין האיראני.

אבל, האם באמת נסתיימה המלחמה, ואפשר לגשת לשיקומה של סוריה? האם באמת זה מה שמעניין את אסד?

התשובה לשתי השאלות האלה היא לא. ראשית, המפות הצבעוניות של אזורי השליטה השונים בסוריה עלולות להטעות. הן נועדו להקל על הבנת חלוקת הכוחות, אבל האמת היא שהמדינה כולה נמצאת בוואקום שלטוני מוחלט. מי ששולט בארץ ההרוסה הן כנופיות פשע, ואנשי המדינה האיסלאמית, שבשלב הזה מעדיפה להסתתר בתוך האוכלוסייה. אותם לוחמים מתארגנים כעת באידליב, בחסות תורכיה, אותה תורכיה ממנה ביקש הנישא טראמפ לחסל את דאע"ש.

לא בטוח כי אף הנשיא אסד מבקש לשקם אתה מדינה בנקודת זמן זו. שיקומה של סוריה פירושו שובם של הפליטים הסונים לבתיהם, ובשאלה של השיתוף הפעולה האירופי בשיקום המדינה. כולם מלאי תאוות נקם, ואסד כבר שלל מהם את אזרחותם.

אסד עושה פוזה של מעוניין, אבל רק כדי להשיג את תמונת הניצחון של הליכת הערבים לקנוסה, היא דמשק.