עבור לתוכן העמוד
Menu

פתח' מנסה לחמם את מזרח ירושלים

כינוס לציון 25 שנים לחתימה על הסכמי אוסלו במזרח ירושלים פוצץ • האם ישראל צריכה לחשוש מן הבאות?

ביום בו ציינו רבים את 25 השנים לחתימה על הסכמי אוסלו, ביקשו כמה אישים ישראלים ופלסטינים שהיו קשורים למאמצי ההסדר לקיים סמינר לצורך הפקת לקחים בבית מלון במזרח ירושלים. כמה פעילים של ארגון פתח', באו למלון ופוצצו את הדיון בטרם החל.

אף שמדובר באירוע יחיד שכמותו התרחשו כבר בעבר, אין להקל בו ראש, הן בשל הבריונות של הפעילים, והן עקב הסכנות שהיא צופנת לדו קיום בעיר.

אומנם, זה לא מקרה ראשון של אלימות פוליטית במזרח ירושלים, אבל עד כה העיר נהנתה מחופש יחסי מצד ישראלים ופלסטינים למפגשים זה עם זה, וסמינרים פוליטיים מן הסוג שפוצץ היו עניין רגיל. בעוד שבגדה אין סיכוי למפגשים מן הסוג הזה, הרי בירושלים, שתחת שלטון ישראלי, הסיכוי היה קיים עד השבוע שעבר.

מה השתנה איפה? את נקודת ההתחלה אפשר לציין במינויו של איש התנזים, עדנאן אבו גית', למושל ירושלים מטעם הפתח'. הרקע למינוי הוא האכזבה במוקאטעה מקול ענות החלושה של תושבי מזרח ירושלים לאחר שארה"ב העבירה את השגרירות מתל אביב לירושלים. רמאללה פיטרה את כל האחראים מטעם פתח' על מזרח העיר, ומינויו של איש התנזים האלים עלול לבשר על המגמה החדשה להבעיר את העיר.

יש לכך היבט מדאיג נוסף . עדנאן גית' נחשב מקורב לרג'וב. רג'וב נערך לקרב הירושה. קאטר תומכת בו, ופירוש הדבר כי הוא, אם יזכה בבכורה, יחפש שותפות עם חמאס, ויפתח לה את שערי הגדה.

ברמדאן האחרון, כאשר הסוחרים בעיר העתיקה הבחינו ברג'וב מבקש לבוא להר הבית, כמעט עשו בו שפטים. שוטרי מג"ב גוננו עליו ועל פמליתו.

האם מינוי אלגית' יוביל להקצנה מתמשכת בפעילות הפת"ח בעיר, נוכח מאבקי הירושה הפלסטיניים? ימים יגידו.