עבור לתוכן העמוד
Menu

לחץ אצל עבאס: ברגותי ישוחרר בהסדר עם החמאס

הידיעות על הסדרה טוהסכ עם ישראל היו מוקדמות • עבאס ממשיך לדאוג לשלטונו

בגבול ישראל-עזה שוב לא עבר סופשבוע שקט, זאת על אף שהיה נראה כי ישראל והחמאס בתיווך המצרי, עומדת לפני הגעה להסכמה על הסדרה כלשהי.

אולם מתחת לפני השטח מקורות שונים מדווחים כי המצב שונה בהרבה מאשר הדיווחים השונים. לפי אותם מקורות המאמצים להסדרה בעזה הרבה פחות דרמטי ממה שמפורסם. כעת מתברר כי מה בין הצדדים מדובר עכשיו הוא מצה החזרה אל ה"תהאדיה" עוד בטרם לפרוץ המשבר הנוכחי.

גם לגבי הרעיונות והתכניות השונות בדבר שיקום עזה, נדמה כי אף מדינה עדיין לא הביעה את הסכמתה להשתתף באותן תכניות. המצרים מסרבים בתוקף לאפשר פתיחה של נמל בסיני או של שדה תעופה לצורך שיקום הרצועה, אולם ישנן תכניות כי מעבר רפיח יהפוך למעבר סחורות ולא רק של בני אדם, אולם לא נמצא עדיים המימון לתכנית זו מצד שום מדינה.

אבל נדמה כי הבעיה העיקרית העומדת בפני ממשלת א-סיסי היא שהיא רואה את העיקרון כי ההסדרה לא תהפוך את חמאס לממשלה דה יורה של עזה והיא עומדת בתוקף כי הרש"פ תקבל את האחראיות על עזה ועל המעברים בה. דבר שעבאס אינו מוכן לשמוע.

הידיעות בדבר עסקת חילופי שבויים במסגרת ההסכם הכניסו את אנשי המוקעטה ללחץ, בגלל החשש הרב אצל עבאס כי ישראל תהיה מוכנה לשחרר את מרוואן ברוגתי.

שגם עניין חילופי אסירים נדון במסגרת ההסדרה הכניס את המוקאטעה ללחץ כי היא סבורה שישראל תסכים לשחרר את ברגותי, דבר המלחיץ מאוד את עבאס שהחל במלחמת חורמה נגד אנשי ברגותי בגדה. על רקע מדווחים מקורות פלסטיניים כי חילופי דברים חריפים נוהלו בין ג'יבריל רג'וב ופדווא ברגותי, אשתו של מרוואן ברגותי באחת מן הפגישות האחרונות של צמרת פתח'.

אבו מאזן קרא לאינתיפאדה עממית מתוגברת כדי להכשיל את המאמצים להגיע להסכם כלשהו על עזה, אבל לנוכח בעיותיו בבית, לא ברור מי יירתם.