עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס רוצה בהסדרה

חוקר המרכז, פינחס ענברי, טוען במאמרו כי מטרת החמאס בסבב הנוכחי היא להגיע להסדרה

גבול ישראל עזה לא נרגע, והשאלה היא מה חמאס רוצה, ואיך ישראל יכולה להתמודד עם המצב.
החמאס נתן לנו את תשובתו לשאלה זו בשני ראיונות ארוכים שמנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, העניק לרשתות הטלוויזיה הגדולות, אל-ג'זירה ומיאדין. סינוואר רוצה בהסדרת המצב בעזה, כדי ל"הוציא אותה מן המצור". המטרה של הגשמת זכות השיבה בקושי הוזכרה. איסמאעיל הנייה הבהיר היום בריאיון לרשת סקיי כי המצב לאורך הגבול רק יחמיר עד אשר יוסר המצור ולחמאס יינתן נמל בעזה.

אם כך, המצב החדש שונה מכל מה שהכרנו בעבר. לא מדובר עוד בעוד סבב צבאי כדי להשיג הישג צבאי, אלא בלחצים על ממשלת ישראל, דרך לחץ ציבורי בתוך ישראל, להסכים להסדרה של החיים בעזה, בכדי לאפשר לעזתים לחיות בתנאים נורמליים ככל האפשר. לא מדובר עוד בהודנה או בתהדיאה, אלא בהסדרה.
הסדרה בהקשר הזה היא פחות מהודנה. היא מימוש תנאים שיפשרו לעזתים חיים נורמליים בלי שום הקשר צבאי. על פי מקורות פלסטיניים, עוד בימי שיחות הפיוס עם פתח' הציע סינוואר "לאפסן" את הטילים של חמאס במנהרות ובתמורה פתח יקבל את ניהול עזה ויחזיר אותה לנורמליות תוך הסדרת המעברים והנמל. אבו מאזן סירב, והאופציה הזאת לא נבחנה.

מ "טרור העפיפונים" ניתן להסיק כי הוא לא נועד להביא לידי הכרעה צבאית אלא להכריח את ישראל לשבת עם גורמים מתווכים על מנת להסדיר את החיים בעזה. הפעם הזאת, כאשר רמאללה איננה חלק מן ההסדרה החדשה.
כאשר אנו מבינים זאת, אנו יכולים להיערך לאתגר. בהכירנו את חמאס, בלי הפעלת לחצים נגדיים, לא ניתן להגיע לידי סיום הפרשה. אבו מאזן ומצרים הבינו זאת לפנינו. אבו מאזן הפעיל את המנופים שלו, ומצרים מפעילה את המנוף שלה שהוא פתיחה וסגירה שרירותיים של מעבר רפיח.
אחת השגיאות שישראל עשתה בעבר היא שהודענו כי רווחת תושבי עזה היא אינטרס שלנו. הדבר הביא את חמאס לנקוט צעדים של החמרת מצבם של העזתים בבחינת: אם רווחת התושבים היא אינטרס שלכם, מה תיתנו לנו תמורת זה שנעזור לכך בזה.
על ישראל להודיע מעכשיו כי רווחת תושבי עזה זה עניינה הבלעדי של הנהגת חמאס, ולישראל אין שום קשר לכך. ישראל תהיה מוכנה לסייע רק כאשר הנהגת חמאס תפסיק את הלחימה מכל סוג שהוא.

יש לישראל מיגוון של מנופי לחץ אזרחיים, והיא יכולה להפעיל אותם בתבונה ובזהירות. על הלחצים של חמאס, על ישראל להפעיל לחצים נגדיים.
חשוב לזכור כי ישראל נמצאת במצב של מלחמה אל מול עם חמאס. מנגד בצורת הלחימה שחמאס מפעילה נגדנו כרגע היא נזהרת מאוד שלא יהיה עוד סבב מלחמתי שרק יחמיר את מצב התושבים, ויעמיד את שלטון חמאס בסכנה.

יש לחמאס בעיה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת -אחרי שהאספסוף יצא להתפרעויות על הגדר, לא קל יהיה להחזיר אותו, ובנוסף לכך גם הג'יהאד האיסלאמי, החזית העממית מאגרים אותו בירי רקטות משלהם, וגם אירגון פתח מאתגר אותו בצורות אחרות.
על מנת שניתן יהיה להגיע להסדרה עם חמאס, שהיא מטרה רצויה לישראל, הוא חייב להוכיח משילות, ובעבר קטע ביד ברזל את האנרכיה בעזה. אולי הלחצים על עזה רק יעזרו לחמאס לשנס מותנים ולהחזיר את המשילות.

על מנת שגישה זאת תהיה משכנעת גם לדעת הקהל במערב, על ישראל לומר כי ברגע שמצב בעזה יירגע, והנהגת חמאס תוכיח משילות על האספסוף, אז ורק אז, ישראל תבחן אופציות להסדרת המצב בעזה.