עבור לתוכן העמוד
Menu

גם ירדן נותנת כתף קרה לעבאס

עבאס ממשיך להרגיש נטוש ונדמה כי נשאר רק עם החמאס וארדואן

הודעת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ,  על מועד העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עוררה כצפוי את זעם הרשות הפלסטינית. הדבר החשוב שיש לשים אליו לב הוא השתיקה של מדינות ערב, וביניהם גם את הממלכה האשמית – ירדן.

בעצם השתיקה אומרים מנהיגי אותם מדינות אם נשיא ארצות הברית החליט על העברת השגרירות לבירת ישראל – אנחנו איתו.

מצרים וערב הסעודית הראו כבר בתחילת הדרך עם הכרזת טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל בדצמבר שנה שעברה, כי עמדתן בנושא פושרת. כעת נדמה כי גם ירדן הצטרפה לאותה עמדה ומיישרת קו עם שאר המדינות הסוניות ושומרת על שתיקה.

כאשר החליט נשיא ארה"ב טראמפ דצמבר 2017 להכיר בירושלים כבירת ישראל, ירדן הגיבה בחריפות והידקה שורות עם הרשות הפלסטינית. המלך עבדאללה הלך יחד עם אבו מאזן לכנס החרום האסלאמי באיסטנבול לצדו של ארדואן. אולם כעת נדמה כי עבדאללה החליט להשאיר את מחמוד עבאס לבדו, עם ארדואן וחמאס.

השאלה המתבקשת היא  – מדוע?

סימנים ראשונים לעמדת ירדן הנוכחית ניצן למצוא כבר בפגישת טראמפ-עבדאללה בפורום דאבוס. שבסיומה קרא המלך עבדאללה למחמוד עבאס, ללכת יחד עם ארצות הברית ולא נגדה, ולחדש את המשא ומתן עם ישראל.

את ירדן פוקדת עכשיו תקופה של אי שקט כרוני בגלל קשיי הכלכלה. אחד הנושאים המרכזיים ב"עסקה הגדולה" של הנשיא טראמפ, שהמזרח התיכון ממתין לה, הוא הסיוע הכלכלי הנדיב למי שיצטרף לעסקה. ירדן רוצה להצטרף, אבל לאש"ף יש עמדה היסטורית שהם "לא מתפתים למכור בכסף את הבעיה הפלסטינית".

בנקודה הזאת ירדן ואש"ף לא מסכימים. בנוסף לזה, מיד אחרי שהצטרף לעבאס לאירוע בוועידה האסלאמית, שלחה תורכיה "תיירי אל-אקסא" להר הבית,  במהלך המערער יותר את מעמדה ירדן במסגדים, בעוד שדווקא הודעת טראמפ שומרת על הסטטוס קוו כלומר: על מעמדה של ירדן.