עבור לתוכן העמוד
Menu

מינוי בולטון – השפעה בכל החזיתות

מינוי של "הנץ" כיועץ לביטחון לאומי ישפיע לא רק עלה זירה האיראנית

מינויו של ג'והן בולטון ליועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן עשוי להאיץ תהליכים שכבר התחילו שידרדרו עוד יותר את היחסים בין הרשות הפלסטינית וארצות הברית.

אומנם בולטון אינו מחזיק בתיק הפלסטיני, אלא צוותו של ג'ייסון גרינבלט, אבל גם אחריותו על התיק האיראני עשויה להשפיע את מעמדם של הפלסטינים.

בולטון, רואה לנגד עיניו את איראן כאתגר הראשי של המזרח התיכון, ומעבר לו, והוא עשוי להעמיד את הכלל הישן של "אם אתה לא בעדנו, אתה נגדנו", דבר שיחייב את כל הכוחות הפועלים במזרח התיכון "להיקרא לדגל" של המאבק באיראן ובבעלות בריתה. אין הדבר אומר כי אנו יוצאים למלחמה מיד, אלא שהפגנת כוח אמינה עשויה לייתר את המלחמה, שכן איראן תעדיף שלא להיכנס להרפתקה צבאית.

הרשות הפלסטינית אולי תעשה זאת בעזרת דיבורים, אבל לא תוכל לעשות זאת במעשים, שכן חוטים סמויים קושרים אותה באיראן. כך למשל במחנות הפליטים בלבנון, אש"ף קשור בחיזבאללה מול אל-קאעידה, ושר החוץ, ריאד אל-מאלכי, קשור באיראן בעקיפין דרך וונצואלה.

בקרבות במחנה ירמוכ בלבנון, בעוד חמאס היה קשור בנוסרה שלחמה באסד, אש"ף היה קרוב יותר לצבא סוריה שלחם בנוסרה.

סעודיה לחצה על אבו מאזן שיעביר את נאמנותו בלבנון מן הכוחות הפרו סוריים/איראניים לכוחות הפרו-סעודיים. הוא אמר כן, כן, אבל בפועל לא שינה דבר.

ובכלל, בולטון לא מאמין לאש"ף, ומעדיף פתרון פלסטיני דרך מדינות ערב.

את ניצני הפתרון הזה ראינו לפני שבועיים, כאשר הבית הלבן כינס וועידת תורמות להקל על המצוקה לעזה. מדינות ערב השתתפו, ואשף החרים. זה היה אירוע ראשון בעניין הפלסטיני שבו מדינות ערב מתכנסות והפלסטינים נעדרים.

זה תקדים. מדיניות חוץ אמריקנית חדשה עשויה להמשיך מן הנקודה הזאת, ולקדם את פתרון הבעיה הפלסטינית בלי אשף, ולייתר אותו בהמשך ההסדרים במזרח התיכון, גם בעניין איראן.

תומך בהעברת השגרירות לירושלים

בנובמבר האחרון זומן היועץ החדש בולטון אל הקונגרס ביחד עם  ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אודות הסוגיה של הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות לירושלים.

https://www.youtube.com/watch?v=ODYGIJDy1Pg

בפתח דבריו אמר בצורה בלתי משתמעת לשתי פנים כי לדעתו העברת השגרירות לירושלים, בירת ישראל היא הצעד הנכון יהיה הגיוני ויישא פרי לממשל האמריקני.
"הדבר יוביל לתועלת לשני הצדדים", אמר השגריר ודחה אתה טענה כי הדבר ישפיע על המשך המו"מ עם הפלסטינים ולא על היחסים עם מדינות ערב אחרות.
לדבריו של השגריר לשעבר, למעשה העברה של השגרירות לירושלים תביא להשפעה חיבויות על התהליך המדיני במזרח התיכון. לדבריו של הבולטון מדובר במעשה שבמשך שנים הפחידו אותנו לגביו, כמו בדברים נוספים בסכסוך המזרח תיכוני, לדבריו של בולטון "עכשיו הוא הזמן לבצע את המהלך".

בולטון, ששירת בשירות מחלקת המדינה זמן רב, והיה אף מועמד לתפקיד מזכיר המדינה של ממשל טראמפ, הדגיש בנאומו כי העברת השגרירות היא צעד הכרחי ויעיל על מנת לשמור על קשר עם גורמי הממשל בישראל וגם לאנשי הסגל הדיפלומטי הגרים בישראל, בדיוק כמו בכל בירה אחרת בכל מדינה אחרת. לדבריו "אין שום סיבה להמתין עוד 70 שנים לצעד הזה".

"אין שום תחליף לקשר בין אישי בין מנהיגים, במיוחד בעיתות משבר", אמר השגריר לשעבר.

הדיפלומט הבכיר התייחס גם לסוגיה של בטיחות השגרירות. לדבריו, מיקומה של השגרירות כיום, ליד הים בתל אביב מהווה סיכון ביטחוני גדול לאנשי הסגל הדיפלומטי של ארה"ב וכי בירושלים יוכלו למצוא מקום שניתן להגן עליו בצורה יותר יעילה ולחסוך בחיי אדם.

"רבים ממשיכים לקבוע כי ישראל היא מדינה לא לגיטימית עם בירה לאל לגיטימית, הגיע הזמן לעמוד נגד זה", אמר והמשיך : "ירושלים לעולם לא תהיה עיר בינלאומית כמו שנקבע בהחלטה 181". נקודה נוספת היא הטענה כי הדבר יוביל ל"שבירת הכלים" במזרח התיכון – בולטון דוחה אותה ואומר כי זה טיעון שלא מחזיק מים במצב הנוכחי.

בסיום דבריו אמר השגריר לשעבר כי "אנחנו שומעים יותר מדי שזה לא הזמן להעביר את השגרירות ' כי מדובר בזמן עדין עכשיו במזרח התיכון'. אני דוחה את הטענה הזו ואומר כי זה הזמן להעביר את השגרירות לעיר הבירה.