עבור לתוכן העמוד
Menu

החלום האיראני מתגשם ?

איראן מנסה לבחוש גם בכורדיסטן

המזרח התיכון נסער מהתפטרותו הדרמטית של, סעד חרירי מראשות ממשלת לבנון מחשש לחייו. אבל מתברר כי לבנון לא לבד, וכי מזימות רצח מבית היוצר האיראני נרקחות גם בכורדיסטן, ואולי הם עומדת ברקע התפטרותו של נשיא כורדיסטן, מסעוד ברזאני, מתפקידו.

על פי מקורותינו, הפגישה של מפקד כוח קודס,  קאסם  סוליימאני, בשולי ביקור הניחומים על מות מנהיג הפלג המתחרה של משפחת טלבאני בסוליימאניה, ג'לאל טלבאני, כללה נושאים רחבי היקף בהרבה מתיאום כיבוש כירכוכ בידי השיעים בתיאום עם משפחת טלבאני. סולימאני מנסה לגייס את הכורדים למהלך גורף של כינון הסהר השיעי יחד עמם.

על פי מקורותינו, המהלך הצריך את גיוס המחתרת הכורדית בתורכיה, ה-PKK, ואכן, בקרבות על רקה בסוריה הופתעו רבים לראות של דגלי PKK  מונפים בידי הלוחמים הכורדים.

בנוכלות האיראנית האופיינית, לצד גיוס PKK  לכינון הקשת השיעית, דיבר סוליימאני  על ההזדמנות לערער את הקשר הטוב בין אירביל שבהנהגת משפחת ברזאני לבין תורכיה, והסתת תורכיה כנגדה. הקשר המיוחס בין משפחת ברזאני לישראל אמור להיות מנוף בתעמולה להדחת משפחת ברזאני ממעמדה לטובת משפחת טלבאני היריבה.

באירביל חשדו שבשיחות של סוליימאני  בסוליימאניה, וכי נרקמה תוכנית לסלק את מסעוד ברזאני מן השלטון, ואולי אפילו אף לרצוח אותו בדומה למעשה שביצעו האיראני והסורים ברצח רפיק חראירי.

אם כך, תוכנית איראן למנף את החלשת דאעש כדי לכונן קשת שיעית היא רצינית מאוד וצוברת תנופה. הכורדים, במקום להוות מחסום מול שאיפות אלה, עלולים להצטרף אליו, אם דימוי ניצחון איראן במלחמה יתחזק.