עבור לתוכן העמוד
Menu

כורדיסטן: רעידת אדמה במזרח התיכון ?

החלה ההצבעה בקלפיות בצפון עיראק * האם הסכמי סייקס פיקו עומדים לפני שלב נוסף בקריסתם?

הכורדים בעיראק הולכים היום (שני) למשאל עם על עצמאות, אחרי שאחיהם בסוריה עשו בחירות נפרדות למועצות המקומיות.

אומנם כלפי חוץ הם זהירים ומבטיחים כי אינם הולכים לקראת התנתקות חד צדדית ממדינות האם- עיראק וסוריה, אבל לפחות השכנים של הכורדים: איראן, תורכיה ומשטר אסד , מבינים כך ת פני הדברים.

הכורדים בעיראק אומרים כי לאחר קבלת תוצאות המשאל, הם מבקישם להתחיל שיחות עם בגדאד על הינתקות, והכורדים בסוריה אומרים כי הם חותרים למשטר פדרלי במסגרת הסורית.

איראן כבר נקטה צעדים נגד הכורדים של עיראק וסגרה את הגבולות עם החבל האוטונומי בנהגת הנשיא מסעוד  ברזאני. תורכיה מאיימת ועורכת תמרונים צבאיים על גבול כורדיסטן, ואסד שלח כוחות דלילים, ככל שידו משגת, לכיוון הכורדים בסוריה, כאיתות קלוש ואת בשל מגבלותיו.

החשש ממדינה כורדית היה הדבק שאיחד את איראן, תורכיה וסוריה במשך כל שנות "סייקס-פיקו". הכורדים משתרעים על שטחים נרחבים בסוריה, באיראן ובתורכיה, ומדינה כורדית פירושה נזקים עצומים ללכידות הדמוגרפית והטריטוריאלית של 3 המדינות האלה.

 

בעיית הכורדים הייתה ש"הסדר העולמי" שהגן על "סייקס פיקו" היה נגדם, ושהם היו מפולגים בתוך עצמם, בעיה שעדיין מעיקה עליהם מאוד.

כך למשל, הכורדים בעיראק ובסוריה מתקשים לשתף פעולה, מכיוון שהמשטר של ברזאני מייצג את הסדר המסורתי השמרני של השבטים הישנים, בעוד המשטר הכורדי בסוריה מייצג את הזרם המרקסיסטי המהפכני של ה   PYD-  המפלגה הדמוקרטית המאוחדת, שהיה קשור במחתרת הרדיקלית הפועלת בתורכיה ה-PKK, מפלגת הפועלים הכורדית.

מכאן שבעוד המשטר של ברזאני מצא בתורכיה את משענתו, הרי המשטר של ה-PYD בסוריה נחשב סכנה לתורכיה, והצבא התורכי שנשלח לסוריה, נועד בראש ובראשונה לחסום את דרכם של הכורדים בסוריה אל הים התיכון. מטרת הכוח הצבאי, הכורדי, היא להגיע אל אזור הים התיכון במטרה להגיע להישג אסטרטגי היכול להוביל להורדת התלות בתורכיה.

תורכיה ניסתה ככל שיכלה לפלג בין הכורדים בסוריה ובעיראק . בעוד היא שלחה צבא לעצור את הכורדים בסוריה, הרי היא כבר הכירה בצורה חלקית בנבדלות של כורדיסטן בעיראק. בביקורו האחרון של ברזאני באנקרה הונפו לכבודו דגלי כורדיסטן, ולא דגלי עיראק.

בהתאם לאסטרטגיה הזו נדמה כי אין ביטחון כי משאל העם יוביל בסופו של דבר למהלך צבאי, תורכי, בעיראק. ארדוואן יכול לחשוש כי התנגשות עם הכורדים, תוביל לליבוי האש של התושבים הכורדים בתוך תורכיה.

הגורם שיכול למנוע פעולה תורכית בעיראק הוא רוסיה. פוטין נוקט עמדה זהירה, ודווקא עכשיו פורסם כי חברות אנרגיה רוסיות חתמו על עסקאות נפט נפרדות עם כורדיסטן בעיראק, ומוצא העסקאות האלה הוא נמל ג'יהאן של תורכיה.

האם ארדוואן יהיה חייב להתחשב באינטרסים של רוסיה בכורדיסטן עיראק שגם הוא מרוויח מהם? ימים יגידו.

הכורדים בעיראק ובסוריה היו המשענת האמיתית בלחימה נגד דאעש בעיראק בסוריה. הם מרגישים כי התמורה לכך צריכה לבוא בדמות הכרה בזכותם להגדרה עצמית.

הכורדים בסוריה התקרבו מאוד לארצות הברית במהלך הלחימה. כרגע הסטייט דיפרטמנט מתנגד לעצמאות כורדיסטן כי הוא עדיין דבק ב"סייקס-פיקו", דבר הגורם לאכזבה עמוקה לכורדים.

סעודיה, עדיין לא השמיעה את קולה, ומן הסתם היא תעשה זאת לאחר התייעצות עם טראמפ.