עבור לתוכן העמוד
Menu

ספטמבר השחור: הלחץ על אבו מאזן להפסיק את המאבק המדיני גובר

הלחץ המדיני מצד ארה"ב ומדינות ערב, על ראש הרש"פ, גובר לקראת המושב השנתי במליאת האו"ם

רבים הופתעו לאחר שראש הרש"פ, אבו מאזן, ביטל במפתיע את פגישתו עם מזכ"ל האו"ם ובחר לנסוע לפגישה עם ארדואן • אבו מאזן מתחיל להרגיש את הלחץ הבינלאומי והערבי עליו להפסיק את המאבק בזירה המדינית

ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נהג בחוסר נימוס באורחו החשוב, מזכיר האו"ם, אנטוניו גוטרש, כאשר ביטל ברגע האחרון ביקור במוקאטעה בשבוע  שעבר, ויצא לפגוש את נשיא תורכיה, ארדואן. אבו מאזן,  יכול היה לנהוג אחרת, לקבל את אורחו ולצאת לתורכיה מייד אחר כך.

מדוע עשה זאת? מקורות פלסטיניים מוסרים שני הסברים. הראשון, קשור לדיונים הקרובים בעצרת האו"ם בהמשך החודש. אבו מאזן העריך כי מזכיר האו"ם בא להפציר בו כי ירפה מן האופנסיבה האנטי ישראלית שלו, שכן בעידן הנשיא טראמפ  האו"ם בעצמו נמצא בסכנה, וההתנגחות הבלתי פוסקת בישראל עלולה להזיק למוסד הבינלאומי.

אבו מאזן באו"ם, מתוך יוטיוב

אולי יעניין אותך גם:

מצרים: בין ארה"ב לרוסיה // צבי מזאל

חמאס משקיע בבניית הכוח הצבאי והפוליטי // יהונתן דחוח הלוי

גם המשלחת האמריקנית שבאה למוקאטעה לפני גוטרש דיברה בלשון דומה. ראשי המשלחת האמריקנית,  ביקשו מן הפלסטינים לדחות את המתקפה באו"ם לטובת מהלך דיפלומטי מקיף שיגובש תוך ארבעה חודשים, אותו מכנה טרמאפ "עיסקת המאה".

מבחינת הפלסטינים המצב נהיה יותר גרוע משום  שגם מדינות ערב המתונות, ערב הסעודית ומצרים בראשן,  לוחצות על הפלסטינים באופן דומה, ולדברי המקורות הפלסטיניים הן הבהירו לרשות הפלסטינית כי "הם עם טראמפ" ודרשו מהם להתיישר עם הקו הזה.

בנוסף, אבו מאזן, יו"ר הרש"פ,  ידע כי גוטרש יבקש ממנו גם להרפות מהלחץ על עזה, הנמצאת תחת שלטון החמאס,  והוא לא היה מעוניין לשמוע זאת.

לאכזבתו של אבו מאזן, גם בתורכיה הוא לא מצא אוזן קשבת, כאשר  ארדואן דחה את בקשתו כי את כל מגעיה עם הנהגת החמאס יעשו דרך רמאללה. ארדואן הציע לתווך בין אבו מאזן לחמאס, אך המנהיג הפלסטיני דחה זאת.

נדמה כי לקראת דיוני  האו"ם בספטמבר, מנהיג הרש"פ,  נדרש להוריד "הילוך" מול ישראל, ולהקל את הלחץ מחמאס, וכי הוא יתקשה מאוד לעמוד בכך.